Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#37120] Beret Andersd. Kristvik, f. 1857

Recommended Posts

Gjest Olav Sæter

Hei!Prøver med denne nøtta:Har ingen opplysninger om opphavet til Beret Kristvik. Hun var født i 1857, far hennes het Anders Kristvik. Hun ble gift med Ole P. Dahlen, f. 1849 i Steigen, Nordland, se innlegg 37119. Sammen hadde de sønnen Olaf O. Dahlen f. 1887.Kan noen hjelpe meg videre?Hilsen Olav

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/122633-37120-beret-andersd-kristvik-f-1857/
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Både Dalen og Kristvik er gårder på Ekne i Skogn/Levanger. Dalen ble drevet av Peder Ottarsen i perioden etter farens død i 1843 og fram til 1857 da han fikk skjøte av mora på gården. Men om dette er den du søker i det andre innlegget, er ikke godt å si. Denne Peder fikk visstnok sitt første barn (Ottar) i 1850 (iflg Skogn Historie).Når det gjelder Kristvik, så finner jeg ingen som passer i Skogn Historie, men det behøver ikke å bety at Beret ikke har navnet derfra.

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

I Averøy bygdebok av Endre Holten, bind 2 side 311 står det om Brit nevnt i innlegg 6: '4. Brit. f. 1857, g. 1877 m. Ole Martinus Pedersen, Steigen. Barn: Peder f. 1878. Anders. f. 1880, Johan, f. 1882, Hanna, f. 1885, Olaf, f. 1887, Marie, f. 1889. Til Dalen, Kvalvik i Frei 1890.' Helsing Tore og Tor

Gjest Jonny Lyngstad

Du finner familien til Beret og Ole Martinus i Gards- og ættesoge for Frei b. 2, s. 100. Der er ikke de 2 første barna nevnt.Deres yngste barn, Berntine f. 1891, ble gift med Martin Olsen Lysgaard fra Eide, se Eideboka b. 4, s. 110. Familien til Berntine og Martin er omtalt i Gards- og Ættesoge for Straumsnes b. 3, s. 431.

Gjest Olav Sæter

Hei!Har fått mange nyttige innspill! Mye av svaret har ligget foran nesa på meg, og det vet vi hvordan føles.Jeg er av den formening at Beret finnes her Lenke i FT 1865.Det betyr vel egentlig at jeg undrer litt på hvordan jeg nå kommer lengre bakover leddene.Takk så mye alle sammen!Hilsen Olav

Gjest Berit Knudsen

Du skriver at hun ble gift med Ole P. Dahlen og fikk sønnen Olaf i 1887. Hva da med innleggene 6-7-8.Brit ble gift med en Ole M.P. Steigen /Dalen og fikk sønnen Olaf i 1887.Denne Brit kommer også fra sognet hvor gården Kristvik ligger.

Gjest Olav Sæter

Bra tips Berit!Har spekulert litt på hva du mener med innlegget ditt (10). Du mistenker meg sikkert for å 'kutte svingene'. Hvis det er tilfelle så har du helt rett, ser jeg.Det behøver ikke å være den samme Brit/Beret, det er snakk om i innleggene 6-7-8. Den du refererer til i innlegg 6 er forskjellig fra den jeg fant i lenka i innlegg 9. Den du viser til er så langt en aktuell kandidat.I innleggene 7 og 8 er det den samme personen (?) men med navnet skrevet både som Brit og Beret. Spørsmålet jeg sitter igjen med er: Hvilken av disse to ble gift med Ole?Vil fortsatt takke for innspillene.Olav

Gjest Berit Knudsen

Nei, ikke kutter svingene men at du ikke kan tro at Brit kan være Berit.Innlegg 7 og 8 bygger på innlegg 6. Brit eller Berit er nesten likt så det er nok samme person her.Beret i din lenke bor i Kornstad sogn i Kvernes.Her er Brit i 1865 LenkeDet er en enkel måte å finne det ut på og det er å finne ekteskapet i 1877. Siden de første barna er nevnt i Averøy b-bok kan det vel ha skjedd der. Det er så vidt jeg tør å innrømme det, men jeg har ingen anelse hvor Averøy er.

Gjest Jonny Lyngstad

Den Berit Andersdtr. som du henviser til i innlegg 9, bodde på Ugelstad her i Eide og døde i 1873, se Ediboka b. 1, s. 431. Hun var dessuten svak på sinnet, 'sindsyk fra fødselen', står det i folketellinga 1865, men det har man ikke skrevet inn den utgaven som ligger på nettet.Berit, Brit, Bridt, Berret, Berrit, Berritt etc. var ulike skrivemåter på samme navnet. Her på Nordmøre sa man Berret med trykk på første stavelsen. Nå til dags skiller vi jo mellom de ulike skrivemåtene, men det gjorde de ikke den gangen.I 1877 melder Ole Martinus Pedersen, arbeider, f. 17/9-1849 flytting fra Steigen til Kristvika, Averøy. I forbindelse med at han skulle gifte seg, leverte han fødselsattest til presten. Han kan godt ha kommet hit til distriktet lenge før 1877.Vi har nok funnet fram til rette personen for deg!!Dere oslofolk er håpløse. Averøya er nabokommunen til Kristiansund og ligger ytterst mot havet. Har dere ikke hørt om Atlanterhavsvegen??

Gjest Olav Sæter

Takk til Berit og Jonny for å hjelpe meg til å holde meg på matta.Jeg er ganske urutinert i denne bransjen, uten at jeg skal skylde på det. Skrivemåten på fornavn kan være forvirrende, og jeg er ikke 'frisinnet' nok i den forbindelse. Da er det greit å kunne lære litt av dere ringrever.Ole Martinus Pedersen flyttet trolig ikke til Kristvika før 1875. Jeg tror dette kan være Ole i FT 1875 Lenke Det er en annen kandidat på Gården Storsæter i Steigen, men han finnes på samme gården i FT 1865, 1875, 1900.Ellers må jeg nevne til Jonnys siste innlegg at navnet Berret er velkjent. Regner med at min gammeltante Berret er oppkalt etter Brit Andersdatter.Ved hjelp av dere har jeg i alle fall fått løst denne floken, og da er det bare å kjøre på videre med en erfaring rikere. HilsenOlav

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.