Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#37125] Else Erichsdtr., f.ca.1806 i Høijord, Næs, Andebu

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til foreldrene i 1801 på Næs i Andebu:LenkeHer står foreldrenavn og ca fødslesår. Dessverre har jeg ikke tilgang til kirkebøker, så jeg håper du får hjelp til å slå opp fødselsdatoer. Noen av kirkebøkene for Andebu er er fotografert og søkbare i digitalarkivet. Mulig du kan finne konfirmasjoner der:På IGI finner jeg føgende barn dpt av foreldre Erik Abrahamsen og Berthe Olsdatter: Abraham dpt 28 may 1797 Kristine f. 2 feb 1800, d. 1869 Ole dpt 1802 Elen 14 april 1808 Med forbehold om rett avskrift.Kan hende greit å ha navn og ca fødselsår, om noen kan sjekke i kirkebøker.Lykke til. Mvh. Gunn

Gjest Solveig Skjelland

Else Eriksdtr. Nes, født 1808 i Høyjord, Andebu, gift 1835 med Jakob Kristoffersen Askjem, født 1810 i Andebu.Foreldre: Erik Abrahamsen Nes.. Født 1771 på Bjuerød, Andebu. Død 1847 på Nes, Høyjord, Andebu. Gift 1. gang 1796 med. Berte Olsdtr. Teigen nordre. Født 1775 i Vivestad, Ramnes. Død 1812 på Nes, Høyjord, Andebu.Jeg har flere aner på farssiden i min database, alle registrert fra bygdebøkene.Ønsker du disse kan de sendes på mail.Mvh. Solveig

Gjest Annelise Brahtz

Mange tak til Solveig, Gunn og Kjell for jeres hurtige svar og oplysninger. Jeg er helt ny her, og skal lige finde ud af, hvordan det hele fungerer.Til Solveig: Ja tak, jeg vil gerne have oplysningerne fra farssiden. Min mailadr.:lise.b(a)ishoejby.dk (venligst indsæt @ istedetfor (a)) Denne måde at skrive adr. på bruger vi i DIS for at forhindre Spam. _________________________________Til Gunn: Jeg har lidt besvær med at åbne din lænke denne gang. Den forrige med FT 1801 gik fint. Jeg har fundet Else og Jacobs vielse 1835 i de indscannede kirkebøger fra Andebu, men indscanningerne starter foreløbig med 1829, derfor kunne jeg ikke finde deres dåb. ___________________________________Til Kjell: Tak for dåbsoplysningerne. Jeg er ked af, at jeg ikke i samme indlæg spurgte efter Elses mand, Jacob Christophersen Askjems dåb 1810 - hvis du har haft fat i kirkebøgerne. Men man lærer jo så længe man lever! Jeg er meget glad for svarene i alle fald.Hilsen til alle tre fra Annelise

Gjest Solveig Skjelland

Forsøker her å identifisere fadderne:1. Anne Jakobea Andersd. Nes. F. 1782 på Skjeau, Høyjord. Gift 1801 med Nils Åsmundsen Nes. Ser ikke slektskap i farten, men naboer er de. 2. Berte Erlendsd. Nes. Kan være Berte Aasmundsdtr. f. 1763 på Østre Hallenstvedt ?3. ? Andersen Ø. Hangård ? I Andebu er det kun tre gårdsnavn som ender på ’gård’, Nøklegård (Nøglegaard, Møglegaard), Ødegården og Prestegårdene i Andebu og Høyjord. Navn som begynner på ’Han’ er kun Hanedalen. Hallenstvedt er nabogård til Nes, men i hvert sitt sogn.Til Kjell Håkestad: Kan Ø. Hangård ? være Østre Hallenstvedt?4. Jørgen Abrahamsen, ? Dette er nok Jørgen Abrahamsen f. 1788, halvbror til Elses far Erik Abrahamsen. Jørgens mor var Mari Jørgensdtr.Annelise: Jeg sender deg opplysningene ganske snart, men vil se over registreringene mine litt først.Mvh. Solveig

Gjest Kjell Håkestad

Hei Igjen!Post 11 1810, en Jakob er født 17. mars og døpt 25. mars 1810.Far Kristoffer Jakobsen Askjem og Sibille Nilsd. (intrdusert 27. april)Faddere:Marthe Nilsd. Biurød.Ingebor Olsd. Askjem.Kristen Kristensen Askjem.Abraham Jakobsen Biurød.Siden det er mitt første besøk i Andebu’s kirkebøker er jeg helt ukjent med gårdsnavn og prestens skrivemåte. Ø. Hangård er helt sikkert skivebom. Det er vel snakk om orddeling, og at stedet begynner på Ø. Filmen min er litt blek og alt kan ikke leses.Kjell.

Gjest Solveig Skjelland

Det er en stund siden jeg hadde denne filmrullen på hjemlån, men mener å huske at deler av den var svært vanskelig å lese. Vi får håpe den skannede utgaven, som blir lagt ut her på Digitalarkivet etter hvert, blir tydligere.Takk for oppslaget, Kjell. Dåpsbarna er de rette og i vår slekt også.Mvh. Solveig

Gjest Kjell Håkestad

Hei Solveig ! Jeg tar hintet, du tenker sikkert på min onkel Kristian som var gift med fars søster Marie. Jeg må nok låne Bygdebøkene for Andebu, slik at jeg får full oversikt.Kristian var lærer i Vivestad under krigen og han hadde en Essex stående innelåst hele tiden. Denne kjøpte far da krigen var slutt og vi hadde mange turer med den til slektssammenkomster. Vi var aldri i Andebu.Kristian hadde to halvbrødre tror jeg som drev Askjem Skifabrikk i Sem. Disse husker jeg og den ene hette Ole tror jeg.Beste hilsen Kjell.

Gjest Solveig Skjelland

Hei KjellDe unge i dag kan nok ikke tenke seg hvilken stor begivenhet det var å ta bilen ut av skjulet og kjøre trygt, hvor som helst, etter fem lange år.Ja, det var Ole og Erling som drev skifabrikken. I denne søskenflokken var det 2 i første ekteskap og 5 i andre. En bor fortsatt i Andebu og alle er omtalt i bygdeboka.I en liten bygd blir nesten ’alle’ i slekt med hverandre. Og det jeg synes er kanskje mest interessant med slektsgransking, er å koble familier sammen. Det kan bli mye registrering, ikke alt like fullstendig, men nok til å holde trådene sammen og godt nok for eget bruk.Så kan en få noen overraskelser; personer en kjenner godt, men ikke ante tilhørte samme slekt. Barnebarna synes også dette er gøy og spør meg om hvilken –menning ’den og den’ på skolen er.Og Annelise i Danmark, din onkel, min mann og jeg, vi er alle ’menninger’, men ikke med helt likt utgangspunkt. Hilsen Solveig

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.