Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#37134] Arfueschifte efter sahl: Karen abgangen Anderss Hellekandiss

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Jeg har skrevet av skiftet etter Karen Hansdatter - borgermester i Trondheim Anders Hellekandes (Helkands) hustru, og har noen spørsmål i denne forbindelse:1. Hva er en 'messing blechert'? 2. 'Terter pande' er vel ei kakeform? 3. 'Schomschie' - skei for å skumme av med? 4. 'Sperlagen af Tuchthuus tøÿ' - laken er greit, men laget man eget tøy på tugthuset i Trondheim? 5. En 'Kuure Natstoell' og en 'kurresseng' - kommer dette av å kure - være syk? 6. Når det gjelder odelsgods på landet - tror jeg den ene gården skal være 'Uenen'? Den ligger på Høeland (Hølonda?). 7. De fattige blaae deigne haffuer at fordre effter pandtlig obligation siø brøgge Platzen Daterid Thrundhiemb d: 1 Februarÿ 1671 og for Raadstue retten d. 20de Novembr: 1671 publicered Capital 50-0-0. 3 Aars Rendte ehr 7-2-0. Hva/hvem var 'de fattige blaae deigne'?

Gjest Astrid Ryen

Blådegnhuset eller Barnehuset ble opprettet 1637 for å oppfostre fattige foreldreløse gutter. De var kledd i blå vadmelsklær - derav navnet. Guttene fikk undervisning i Katedralskolen. Vadmelet de gikk kledd i, kom fra skolens jordegods, overtatt bl. a. fra Elgeseter kloster. I 1718 ble denne institusjonen flyttet til det sted Waisenhuset nå ligger (like ved Domkirken), kalt Blåskolen. Waisenhuset ble bygd i 1732 og tok imot fattige piker og gutter uten foreldre. På slutten av 1700-tallet ble barna plassert hos pleieforeldre, og Waisenhuset tjente som en skole for fattige barn.

Gjest Astrid Ryen

Hei!Et sperlaken eller sparlaken (fra nedertysk) skal visst være et sengeforheng, f. eks på en brudeseng, men også på en annen seng. Din Hellekande med kone lå sikkert i en seng med forheng.Når det gjelder kurre seng og nattstol, tror jeg du har rett. Skulle gjerne visst hvordan en slik stol så ut - kanskje noe for søvnløse netter?

Gjest Arnstein Rønning

Ja - det skal du få, Leiv.Jeg har kladda, og legger det nå inn på data - kanskje ferdig i morgen? Er det andre som vil ha dette, så send meg en mail til post krøllalfa arnsteins.net.Takk igjen til Astrid. Jeg tenkte også at dette kunne være en potte-stol. Jeg har også vært innom kurv-stol.Sper-laken blir vel gjerne da et 'sperre-laken' (sperrer for innsyn?).

Gjest Jon Stolpnessæter

Angående gården 'Uenen' så må dette være gården Ven på Hølonda. Fra 'Guldals Jordbog' fra 1661 i avskrift utgitt av Samnemnda for lokalhistorisk gransking i Nidaros Bispedømme 1975 står følgende under 'Bøelandtz Tinglaugh' (står faktisk B og ikke H):Wehn Mogens och Enchen. 2 spd. 1 øre.Til Kongen 2 spd. 1 øre.Ko.Ma.bøx. Marc. pantedtil Anders Heldkand1 quernsted 6 sk. Mvh Jon

Gjest Arnstein Rønning

Salig biskop Pontoppidans 'effterleffuersche Eredÿderige Matronæ Karen Docters' hadde en tinglyst obligasjon på 100 rdl. Et annet sted står 'den høyfornemme Matronæ Karen Docters'.Hun må ha vært gift med Pontoppidan, men jeg klarer ikke å finne noe om henne på nettet. Er det noen som vet noe om henne? (det betyr ikke så mye for meg, men jeg ble bare nysgjerrig)

Gjest Jon Gunnar Arntzen

Erik (Erikssøn) Pontoppidan (d.e.), som det her er tale om, var født 1616 i Broby på Fyn (slektsnavnet er en latinisert form av landsbynavnet) og døde 1678 som biskop i Trondheim. Han ble 6.11.1653 gift med Catharina Valentina (“Karen”) Køler (fødsels- og dødsår ukjent), datter av sogneprest i Kalundborg Valentin Christensen Køler (1587–1649).Mvh Jon Gunnar Arntzen hovedredaktør Norsk biografisk leksikon

Gjest Arnstein Rønning

Takk for det. Pontoppidan hadde vel en doktorgrad, og 'Karen Docters' viser selvfølgelig tilbake på salige Pontoppidan (de små grå virker ikke alltid like bra).Jeg har forøvrig sett en god del 'ponter' i Venezia.

Gjest Gine Olsen

Hei!Hiver meg på med et tolkningsforslag til 'Kuure Natstoell' og 'kurresseng' som ikke har blitt foreslått her. I Danmark betyr at kure å gli (kure på bagen= gli på baken i snø fx). Kunne disse to møblene ikke ha vært med hjul på, så de lettere kunne flyttes?Mvh. Gine.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.