Gå til innhold
Arkivverket

[#37139] Conrad Meinholt, mestersnekker og Barbra Pederstr., Bergen 1600 tall.

Gjest Niels Hegge
 Del

Recommended Posts

Gjest Niels Hegge

Jeg har disse to som foreldre til min 6 oldemor Anna Lisbeth Conradsdtr. LenkeConrad er også far til to andre barn og nevnes både i pantbok for 1686 og koppskatt 1675. Men, jeg finner hverken hans ekteskap eller dødsfall i noen database. For Barbra Pedersdtr har jeg bare navnet.Er det noen som har tips om hvordan jeg kan komme videre?Med vennlig hilsen Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Døving

Den var vrien. Mi erfaring er at skrivemåten var heller ustabil på den tida, måte prøve ein rekke alternative skrivemåtar for å få treff (f.eks. 'c' vs 'k').lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

For ordens skyld - her er barna: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=dp12011668&gardpostnr=945&personpostnr=1637&merk=1637#ovre>Lenke, Lenke, LenkeHer dukker Barbra Pedersdatter, Conrad snekkers kone, opp som fadder i Korskirken i 1690 Lenke. Barbro Pedersdatter, Conrad Meinholts kone, er også fadder i 1691 Lenke. Her er dette ekteparet i koppskatten 1683 Lenke og i 1689 Lenke. Her er Conrad i koppskatten 1675 LenkeEr det denne innførselen i panteregisteret for Bergen du tenker på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Hei,Og her fant jeg idag hans hus i Grunnebok for Bergen 1686 http://digitalarkivet.uib.no/da/Grunnbok.htm. 'Conrot Meinholt Snichers paaboende grund, lang 16 1/4 al:, bred til gaden 8 1/4 al:, og bag 8 al: 1 1/2 qtr:, effter grundebref dat: 1651 gifuer 1 ort Ligger til lectoriet.'Innførselen i panteregisteret , har han lånt eller lånt ut?Mvh Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I Domkirken er det en Conrad snekker som er fadder, men det er i 1739 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=dp12011719dk&gardpostnr=3666&personpostnr=30642&merk=30642#ovre>Lenke og LenkeEr dette datteren til Conrad Meinholt som har en datter Barbra Elisabeth til dåpen i Domkirken i 1724? LenkeI 1689 er Conrad Meinholt kommunikant i Korskirken i Bergen og rett under ham står det registert en Melchert Conratsen Meinholt LenkeFinner dette (Lenke): Manntall over kopp- heste- ildsted- husleie- og rentepengeskatten av Bergen for 1700, rode 19-24Dend 19de RoedeConrad Meinholt Snetcher 1-0Konen 1-01 Søn 1-01 dreng 1-02 Jldsteder 1-2 = 5-2Formynder for Giertrud Peders daatter har 200 rdr.--------------------------------------------------I denne oversikten over adelsvåpen fra Nord-Tyskland finnes Meinholt (Meynholt) nevnt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Hei,Anne Lisbeth Conradsdtr giftet seg med Christopher Schumann. De fikk datteren Anna Kristine Schumann. Dette er dokumentert både i 'Slægten Benkestok av W. Brant og i Digitalarkivets databaser.Det jeg finner merkelig er at jeg ikke finner Conrads dødsfall eller hans giftermål med Barbra Pedersdtr. Han er registrert i Bergen før han giftet seg.Takk for informasjonen som jeg ikke hadde funnet selv. Er det være mulig att han hadde adelig bakgrunn og tok jobb som snekker i Bergen. Ikke for å være snobbete, men det virker jo som et skritt ned.Mvh Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Litt flere opplysninger, - som du vel har fra før? Synes også det er rart at jeg ikke finner giftermål m.v. i Bergen….For ordens skyld, her er Christopher Schuman og Anne Lisbeths barn til dåpen i 1719 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=dp12011668&gardpostnr=20517&personpostnr=59847&merk=59847#ovre>Lenke. Ser at Christopher er gjørtler. I 1720 dør det en gjørtler Christopher Schauman i Domkirken i Bergen Lenke Her er vel hans giftermål i 1717 – brudens navn er ikke nevnt Lenke. I 1722 er det en Casper Haucke som gifter seg i Domkirken Lenke og det er vel den samme som er nevnt i mitt forrige innlegg, gift med Anne Elisabeth Meyenholt, og som har datteren Barbra Elisabeth til dåpen i 1724. Ser ut til at Casper dør i 1725 LenkeDette er vel Anna Liabets død i 1728 Lenke Her er det en Karen Conradsdatter som har en datter Barbra Catrine til dåpen i DK i 1719

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Hei,Takk Grethe for fine oppslag!Det virker som snekkeryrket gikk videre i familien. 1777 fikk snedkersvend Conrad Meinholt Harck en sønn Lenke. Snedker Conrad Hark fikk senere i det minste et barn til.Dette er linjer som ligger utenfor mine direkte aner, men allikevel interessante fordi de gir et bilde på familiens utvikling. Anna Christina Schumann giftet seg i Nordland og familien bodde der til hennes tippoldebarn kom tilbake til Bergen.Tilbake til spørsmålet om Conrads bakgrunn. Navnet tyder som du nevner på Tyskland. Om det var en adelsfamilie Meinholt i en landsby. Kan noen i området ha tatt navnet ved flytt til Norge for å utgi seg for finere slekt?Mvh Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.