Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#37139] Conrad Meinholt, mestersnekker og Barbra Pederstr., Bergen 1600 tall.

Recommended Posts

Gjest Niels Hegge

Jeg har disse to som foreldre til min 6 oldemor Anna Lisbeth Conradsdtr. LenkeConrad er også far til to andre barn og nevnes både i pantbok for 1686 og koppskatt 1675. Men, jeg finner hverken hans ekteskap eller dødsfall i noen database. For Barbra Pedersdtr har jeg bare navnet.Er det noen som har tips om hvordan jeg kan komme videre?Med vennlig hilsen Niels

Gjest Grethe Flood

For ordens skyld - her er barna: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=dp12011668&gardpostnr=945&personpostnr=1637&merk=1637#ovre>Lenke, Lenke, LenkeHer dukker Barbra Pedersdatter, Conrad snekkers kone, opp som fadder i Korskirken i 1690 Lenke. Barbro Pedersdatter, Conrad Meinholts kone, er også fadder i 1691 Lenke. Her er dette ekteparet i koppskatten 1683 Lenke og i 1689 Lenke. Her er Conrad i koppskatten 1675 LenkeEr det denne innførselen i panteregisteret for Bergen du tenker på?

Gjest Niels Hegge

Hei,Og her fant jeg idag hans hus i Grunnebok for Bergen 1686 http://digitalarkivet.uib.no/da/Grunnbok.htm. 'Conrot Meinholt Snichers paaboende grund, lang 16 1/4 al:, bred til gaden 8 1/4 al:, og bag 8 al: 1 1/2 qtr:, effter grundebref dat: 1651 gifuer 1 ort Ligger til lectoriet.'Innførselen i panteregisteret , har han lånt eller lånt ut?Mvh Niels

Gjest Grethe Flood

I Domkirken er det en Conrad snekker som er fadder, men det er i 1739 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=dp12011719dk&gardpostnr=3666&personpostnr=30642&merk=30642#ovre>Lenke og LenkeEr dette datteren til Conrad Meinholt som har en datter Barbra Elisabeth til dåpen i Domkirken i 1724? LenkeI 1689 er Conrad Meinholt kommunikant i Korskirken i Bergen og rett under ham står det registert en Melchert Conratsen Meinholt LenkeFinner dette (Lenke): Manntall over kopp- heste- ildsted- husleie- og rentepengeskatten av Bergen for 1700, rode 19-24Dend 19de RoedeConrad Meinholt Snetcher 1-0Konen 1-01 Søn 1-01 dreng 1-02 Jldsteder 1-2 = 5-2Formynder for Giertrud Peders daatter har 200 rdr.--------------------------------------------------I denne oversikten over adelsvåpen fra Nord-Tyskland finnes Meinholt (Meynholt) nevnt:

Gjest Niels Hegge

Hei,Anne Lisbeth Conradsdtr giftet seg med Christopher Schumann. De fikk datteren Anna Kristine Schumann. Dette er dokumentert både i 'Slægten Benkestok av W. Brant og i Digitalarkivets databaser.Det jeg finner merkelig er at jeg ikke finner Conrads dødsfall eller hans giftermål med Barbra Pedersdtr. Han er registrert i Bergen før han giftet seg.Takk for informasjonen som jeg ikke hadde funnet selv. Er det være mulig att han hadde adelig bakgrunn og tok jobb som snekker i Bergen. Ikke for å være snobbete, men det virker jo som et skritt ned.Mvh Niels

Gjest Grethe Flood

Litt flere opplysninger, - som du vel har fra før? Synes også det er rart at jeg ikke finner giftermål m.v. i Bergen….For ordens skyld, her er Christopher Schuman og Anne Lisbeths barn til dåpen i 1719 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=dp12011668&gardpostnr=20517&personpostnr=59847&merk=59847#ovre>Lenke. Ser at Christopher er gjørtler. I 1720 dør det en gjørtler Christopher Schauman i Domkirken i Bergen Lenke Her er vel hans giftermål i 1717 – brudens navn er ikke nevnt Lenke. I 1722 er det en Casper Haucke som gifter seg i Domkirken Lenke og det er vel den samme som er nevnt i mitt forrige innlegg, gift med Anne Elisabeth Meyenholt, og som har datteren Barbra Elisabeth til dåpen i 1724. Ser ut til at Casper dør i 1725 LenkeDette er vel Anna Liabets død i 1728 Lenke Her er det en Karen Conradsdatter som har en datter Barbra Catrine til dåpen i DK i 1719

Gjest Niels Hegge

Hei,Takk Grethe for fine oppslag!Det virker som snekkeryrket gikk videre i familien. 1777 fikk snedkersvend Conrad Meinholt Harck en sønn Lenke. Snedker Conrad Hark fikk senere i det minste et barn til.Dette er linjer som ligger utenfor mine direkte aner, men allikevel interessante fordi de gir et bilde på familiens utvikling. Anna Christina Schumann giftet seg i Nordland og familien bodde der til hennes tippoldebarn kom tilbake til Bergen.Tilbake til spørsmålet om Conrads bakgrunn. Navnet tyder som du nevner på Tyskland. Om det var en adelsfamilie Meinholt i en landsby. Kan noen i området ha tatt navnet ved flytt til Norge for å utgi seg for finere slekt?Mvh Niels

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.