Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#37159] Emigrasjon til Canada 1920-1930.

Recommended Posts

Gjest Sol Kerry Johannessen

Takk Ketil for lenken, men der fikk jeg ingen respons. Det var gjerne vanlig på den tiden at en arbeidet seg over, slik sjøfolk ofte gjorde tidligere, (fra min far). Det var jo ikke alle som hadde råd til å betale dyre billetter, og da spesielt om en var sjømann av yrke.Jeg har et eksempel å vise til dansk ung gutt, kom til Norge og har fått hyre over til Vancouver i 1929.Når en ikke vet hvilket navn de brukte daglig, vedkommende har to fornavn og to etternavn, så er det litt vanskelig å finne dem. Takk så langt.Hilsen Sol Kerry.

Gjest Lena Berg Nordli

Jeg fant selv igjen en grandonkel som emigrerte til Canada i 1928 i Digitalarkivets emigrasjonsprotokoller. Også jeg slet litt, pga fornavn/etternavn, men søkte på fødested, og fant blink. Da jeg hadde båten og destinasjon, var det en grei sak å finne ham igjen i Canada. Lenken har du allerede fått i innlegg 2.Lena

Gjest Torill Aasegg

Et spørsmål til Lena Berg Nordli:Jeg leter etter bror til min oldemor. Jeg har funnet han i imigrant-arkivet du linker til, men hvordan går jeg fram videre? Hvordan finner jeg ut hvor i Canada han bodde, evt om han fortsatte til USA? Og evt etterkommere......?? mvh Torill

Gjest Lena Berg Nordli

På Canadas arkiver (se linken i innlegg 2) finner du mye rart. Jeg fant både tildeling av land, og såkalt naturalization. Naturalization var enormt lange lister å gå gjennom, siden navnet hans forandret seg litt for hvert skritt han tok hjemmefra. Men den som leter, finner. Dessuten fant jeg ei mailing liste for Sascatchewan, 'min' provins,på Cyndis List http://www.CyndisList.com På denne mailing lista har jeg også fått hjelp, men jeg er langt fra mål enda.Rykter jeg hørte som barn, sier gamleonkel gifta seg med ei indianerjente der borte... Tror du det ga næring til fantasien min? ;-) Har funnet en som kan være en etterkommer, men han har ikke telefon, og har enda ikke svart på brev...Det er mulig å bestille dødsattest fra Canada, men dette er forholdsvis dyrt. Jeg har ikke gjort det enda, prisen er ganske stiv.Som sagt, det finnes mailinglister for de fleste områder av verden, og min erfaring er at de 'lokale' er svært hjelpsomme mot folk i fjernere deler av verden! :-)Lena

Gjest Sol Kerry Johannessen

Jeg takker så langt og skal prøve igjen, men jeg prøvde en gang til med å gjøre navnet mer amerikansk men det nyttet ikke heller. Skal nå prøve å søke på fødested, som du opplyser og se hva resultatet da blir. Takk fra Sol Kerry Johannessen.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.