Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#37248] Alfred Gulbrandsen, 1873 og Josefine Jens., 1881.

Recommended Posts

Gjest Wenche Geitsund

Alfred Gulbrandsen, Stenhugger, f. 1873, gift med Josefine Jens, f.1881 fra Onsø (pr. Fredrikstad). FT1900. Navnene bekreftet da jeg fant vielsen til datteren Ragna Viola. Paret hadde disse barna (i ukronologisk rekkef.:) 1. Ragna Viola født i 1911 og gift med Sven Bäckman. De bodde etter krigen i Karlstad i Sverige. 2. Gudrun gift med min farfar Martin Pedersen Bergflødt. De bodde på Lierstranda og flyttet etter krigen til Oslo. 3. Alfild gift med Anders Andersen. Ander jobbet på Drammen Glassverk. 4. Gustav gift med Emmy bodde på Lierstranda. 5. Valborg gift med en for meg ukjent person og bodde etter krigen i Värmland i Sverige. 6. Gerda gift med Börje Anderson og bodde på Gullaug i Lier. 7. Normann gift og bodde på Raufoss. 8. Adolf gift og bodde etter krigen i Oslo. Vet ikke om det var flere barn. Kunne noen være så snilde å gi meg et hint om parets foreldre eller oppl. om deres barn. Hilsen Wenche

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, FT-1900 sier at Alfred Gulbrandsen er født i Røyken, Buskerud.Dåpsregisteret for Røyken for aktuell periode er tilgjengelig på LDS/VR, og den eneste aktuelle er denne:Alfred Gustavsen Birth: 19 Sep 1873, christening: 23 Nov 1873, Royken, Buskerud, Norway Parents: Gustav Martinsen & Ingeborg Berntsdr [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/vr/individual_record.asp?recid=28235729&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=5&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Norway&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeHan står oppført som Gustavsen, men det må vel være foreldrene som gifter seg her, og da heter faren Gulbrand Gustav...Gulbrand Gustav & Ingeborg Burntsdr Marriage: 27 JAN 1867, Royken, Buskerud, Norway

Gjest Jan Peter Wiborg

Tok en kjapp titt på de som er født för 1920 i Fødselsregister for Røyken 1916-1927, men fant ingen andre enn denne Sally.Alfred & Josefine giftet seg i 1900, og trolig i Røyken, så da burde det finnes opplysninger om deres foreldre ved ekteskapsinngåelsen. Ta en titt i Røyken kirkebok for 1900? :-)Kanskje står faren til Alfred som (Gulbrand) Gustav Martinsen?Jan Peter

Gjest Jan Helness

Min liste fra kirkeboken i Røyken over vielser (listet av Røyken Historielag) viser 27.01.1867 Ungkar og tjener Gulbrand Gustav ? 22 år, født i Aal i Hallingdal, far: Martin Gulbrandsen, bor: Grimsrud og Tjenestepike Ingeborg Berntsdatter, 23 år f. Follestad i Røyken, far: Bernt Pedersen, bor: Vangsbraaten.Ved å sjekke fødsels/dåpslisten finner jeg ingen Ingeborg som datter av Bernt Pedersen i årene rundt 1843, så her er det sannsynligvis en feil. Ved vielsen er Ingeborg oppgitt å være født på Follestad. Det må bety at hennes far er Bernt Hansen Follestadeie og moren Anne Christine Jørgensdatter som fikk datteren Ingeborg 08.04.1843. I Ft 1875 for Røyken under plassen Kørpemyren i Hyggen finner vi Gustaf Martinsen født 1844 i Hallingdal og kona Ingeborg Berntsdtr. født 1843 i Røyken. De hadde disse barna hos seg: 1. Bernhardt Gustavsen f. 1867 (Iflg. dåpslisten er han født 22.02.1868) 2. Ludvig Martinius Gustavsen f. 1869 (12.11.1869) 3. Anna Kristine Gustavsdtr f. 1872 (03.08.1872) 4. Alfred Gustavsen f. 1873 (19.09.1873) 5. Gabriel Ingvald Gustavsen f. 1875 (28.06.1875)De hadde også disse barne iflg dåpslisten: 6. Anton f. 05.02.1877 7. Inga Marie f. 11.01.1879 8. Betzy f. 09.04.1881 9. Thora Johanne f. 06.06.1883 10. Julius f. 18.09.1884De var på Høibraaten under Vangsbråten (Vear) til 1873, deretter i Hyggen. I Ft 1900 er Ingeborg på Kørpemyren som enke. Barna Bernhard, Anna og Anton er hos henne. De har farsnavnet Gulbrandsen.Gustav Martinsen døde 11.03.1887 og er ført som Gudbrand Gustav Martinsen. Det er mulig at det var hans fulle navn. Det forklarer forvirringen om barnas farsnavn.Ingeborg Berntsdater er datter av Bernt Hansen Nærsneseje 1813-? 2g1842m Anne Christine Jørgensdtr Slemmestad 1812-?. Bernt var først gift med Ingebor Haagensdtr ca. 1811-1841.Bernt Hansen er sønn av Hans Christiansen Ramton ca. 1776-1848 g1801m Juliane Joensdtr ca. 1776-?Anne Christine Jørgensdtr er datter av Jørgen Povelsen Slemmestad 1757-1839 g1786m Marthe Nielsdtr Nærsnes 1766-1861. Marthe Nielsdtr er datter av Niels Hansen Nærsnes 1739-1768 g1766m Mallene Olsdtr 1740-1823. Niels Hansen er sønn av Hans Alfsen Nærsnes 1709-1785 g1738m Anna Nielsdtr ca. 1711-1785. Hans Alfsen er sønn av Alf Ammerud ca. 1669-1739 gm Marthe Hansdtr Guttersrud ca. 1664-1750. Marthe Hansdtr er datter av Hans Joensen Guttersrud ca. 1639-1718 gm Ambiør Joensdtr ca. 1634-1709.Jørgen Povelsen Slemmestad er sønn av Povel Jørgensen Slemmestad ca. 1721-1784 gm Anne Catrine Pedersdtr Elnes ca. 1728-1811. Povel Jørgensen er sønn av Jørgen Jørgensen Vinnulstad ca. 1670-1760 i Asker g1717m Anne Gundersdtr Asker. Anne Catrine Pedersdtr er datter av Peder Larsen Elnes i Asker gm Randi Pedersdtr 1697-1777. Peder Larsen er sønn av Lars Olsen Elnes 1674-1752 gm Tore Gulliksdtr Sem 1660-1738. Tore Gulliksdtr er datter av Gullik Ellevsen Sem d. 1718 i Asker gm Maren Iversdtr d.1722.MvhJan Helness

Gjest Wenche Geitsund

Mange tusen takk!! Jeg blir så imponert over å motta denne hjelpen dere gir meg. Nå har jeg flere ender å nøste i. Jeg hadde kjørt meg helt fast. Noe hadde jeg funnet, men ikke bra nok. Personene bare forsvant i intet. Skal komme tilbake når jeg får satt det hele opp og får bedre oversikt. Takk så lenge. Hilsen Wenche

Gjest Wenche Geitsund

Hei Igjen! Nå har jeg sett på det dere skrev. Fremragende opplysninger. Når det gjelder Gulbrand Gustav Martinsen fant jeg hans død på Family Seach. Der står han oppført med 10/3 1887. Det kan stemme at han døde på denne tiden ifølge familen. Av Jan fikk jeg opplyst 11/3 1887, men dette er vel bare flisespikkeri fra meg? Jeg noterer begge datoer. Ellers har jeg funnet samme opplysninger som dere og jeg innrømmer at det var litt forvirrende med alle navnevariantene til Gulbrand Gustav Martinsen. Gleder meg til å gå videre med å søke mine aners barn. Jan, du referer til folketellingen 1875 for Røyken. Jeg kan ikke finne denne på Digitalarkivet. Er det jeg som er klønete og har sett meg blind på dette? Nå skal jeg også forsøke å finne ut mer om min oldemor Josefine Jensen f. 1881 fra Onsøy pr. Fredrikstad. Hilsen Wenche

Gjest Jan Helness

Hei igjen Wenche. Du sier at du gleder deg til å søke dine aners barn. Jeg har mye om barna til de anene jeg har listet opp i innlegget mitt. Det er ganske mye så du bør vel sende meg din E-post adresse til jan.helness@c2i.net. Hilsen Jan

Gjest Wenche Geitsund

Hei Jan! Takk for det flotte tilbudet. Her har du min E-postadresse: geitsund@online.no Jeg vil gjerne fortsette i dette forum, men synes også det er smart å send lange lister pr E-post. Jeg ønsker å kunne dele den informasjonen jeg mottar med andre dersom de skulle behøve det. Hilsen Wenche

• 2 uker senere...
Gjest Wenche Geitsund

Mange tusen takk, Jan. Du kan tro jeg gledet meg over opplysningene. Jeg har ført alt opp på familieark og funnet noen barn og barnebarn, slik at jeg kan dele med andre. Nå står jeg bom fast me hensyn til min oldemor. Josefine Jensen f. 1881. Hennes antatt eldste datter Hermine er født 1899 FT 1900. Derfor er det riktig å anta at Josefine ble viet ca 1900. Det er oppgitt at hun er født i Onsø (pr. Fredrikstad) Sml. Hva betyr forresten Sml her? Ettersom oldemor er oppført i Røyken i 1900, er hun jo ikke å finne i Onsø. Er det noen som kan slå opp i Kirkeboken for meg? Hilsen Wenche

Gjest Wenche Geitsund

Et lite tillegg til innlegget over. Datteren Hermine er født (i følge FT 1900) på Heen, (Somdal prgj) Brug Ringerike Buskerud. Hvordan dette henger sammen vet jeg ikke. Hun ble gift Nilsen og reiste i mai 1925 til sin mann som jeg kan huske het Nils. Hermine døde i Amerika. Nils kom alene tilbake til Hyggen hvor han bodde hos sin svigermor.Hilsen Wenche

• 1 måned senere...
Gjest Wenche Geitsund

Hei! Jeg står fortsatt fast når det gjelder min farmorsmor Josefine Jensen, f. 1881. Hun var gift med stenhugger Alfred Gustavsen f. 19.08.1873. De giftet seg i Røyken i trolig 1873. Det jeg vet om henne står omtalt i innleggene over. I tillegg har jeg funnet 2 ”kandidater” Family Seach IR , men har ingen bekreftelse. Disse er: Josefine Olette Jensdatter f. 8. okt. 1882 i Ramnes og Josefine Marie Jensdatter f. 4. okt. 1880 i Halden. Fødestedet stemmer ikke med hva som er oppgitt for henne i FT1900, men kanskje likevel. Kan noen gi meg litt hjelp til å komme videre i hennes aner? Hilsen Wenche

Gjest Wenche Geitsund

Hei igjen! Fant en Josefine Elise Jensen f. 20. des. 1873 og døpt 18. jan 1874 i Onsøy. Østfold. Fødselsåret her vil stemme bedre med ektemannens alder. Kan ikke finne parets vielse. Er jeg på sporet? Hilsen Wenche

• 4 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.