Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#37250] Engel Marie Wulf, 1766-1851

Recommended Posts

Gjest Linn Moan

Engel var født 1766 i Torsken i Troms. Hun gifta seg 1792 i Torsken med Jens Bing Ursin, sønn av presten Peter Ursin og hustru Maren Wang. Det sies at Engel var fra Bergen, men hun ble født i Torsken, så kanskje foreldrene var bergensere. Noen som vet noe om henne? Linn.

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/122762-37250-engel-marie-wulf-1766-1851/
Del på andre sider

Gjest Linn Moan

Hei Hanne Line. Det stemmer, bortsett fra at på nett står det Peder, mens jeg har navnet Peter på faren til Jens Bing. Han var Senjas store dikterprest, og jeg er ganske sikker på at det skrives Peter. Opplysninga om at hun var født her nord, er jeg ikke lenger sikker på hvor jeg har fra (holder på å legge over i nytt system, så her er det bare rot!). Jeg har også tro på at hun nok var fra Bergen, men jeg skulle gjerne funnet noe håndfast om foreldrene. Mvh Linn.

Gjest Åse K. Kristiansen,

Manntallet 1770 har Peder UrsinTorsche-Verret Peder Ursin presten 32 TorschenTorsche-Verret Maren Vang hustru 23 TorschenTorsche-Verret Michael Ursin barn 4 TorschenTorsche-Verret Clara Ursin barn 6 TorschenTorsche-Verret Jørgen Severin barn 2 TorschenHer er Jens og Engel Marie i 1801 LenkeDet ser ut som de har fulgt oppkallingsreglene med første sønn Peder etter farfar, da skulle sønn nummer to være oppkalt etter morfar (Clas/Claus). En senere sønn er oppkalt etter farmors far (Jørgen Wang), datteren oppkalt etter farfars mor. De kan jo også ha hatt døtre oppkalt etter farmor og mormor, men som ikke har levd opp.Det er jo en stor Wolff/Wulf-slekt i Troms, etterkommere etter fogden Iver Hansen Wolff, har du undersøkt om hun kan høre heime der?

Gjest Randi Rostrup

Han er neppe Engel Maries far, for da han ble gravlagt i DK 13/9 1792 (61 år gl.) kalles han 'Claus Henrichs. Wulf'. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=bedo1668&gardpostnr=4798&merk=4798#ovre>Lenke . Da har jeg større tro på Claus Frantsen Wulff, 'Mægler', som døde 30/8 1810 77 år gl. og ble gravlagt i NK 6/09 1810.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.