Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#37267] Min tippoldefar Hans Johanson - 'svensk arbeider'

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Min oldemor, Hanna (Hansdatter), ble født utenfor ekteskap 22.1.1868 og døpt 16.2.1868 i Slagen kirke i Vestfold. Når det gjelder foreldrene har jeg full oversikt over min tippoldemor Josefine Johannesdatter og hennes opphav, men det er verre med min tippoldefar, Hans Johanson. Det eneste som som står i kirkeboka bortsett fra navnet er at han var 'svensk arbeider'.Har noen et eller flere tips om det er mulig å finne ut noe mer om 'svensk arbeider Hans Johanson'?Fantes det f.eks. noe system for å hanke inn bidrag fra 'illegitime' barnefedre på den tiden?Hilsen Kjell Hamberg

Gjest Kjell Hamberg

Dessverre står det ikke noe mer i konfirmasjonsinnføringen hennes i Skoger kirke (1.10.1882) eller ved vielsen i Bragernes kirke (23.12.1888) enn det står ved dåpsinnføringen. Det er derfor jeg leter etter alternative kilder som kan bringe meg videre.Mvh Kjell H

Gjest Laila S. Hynne

Hei igjenNei, det gjorde vel ikke det. Har selv erfart det samme med mange av mine som er født utenfor ekteskap. Men ved et tilfelle fikk jeg nye opplysninger ved vielsen.Håper andre kan komme med fler forslag.Se også mitt innlegg her Lenkemvh Laila

Gjest Kjell Hamberg

Kirkeboka for Sem/Slagen oppgir følgende om foreldrene: Pige Josephine Johansen Helodden; som barnefader oppgives Svensk Arbeider Hans Johansen'.En av fadderne ved dåpen 16.2.1868 heter riktignok Hans Johansen Helodden, men jeg er 99% sikker på at det broren til Josephine.Mvh Kjell H

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.