Gå til innhold
Arkivverket

[#37268] Svansgaard; in Østfold or in Sweden?

Gjest Vidar Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Vidar Larsen

Thanks Liv. Your comment of the local accent makes me more and more interested in Mathis Svendsen Rita mentioned in innlegg no 15.Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Liv, 1762 :Nr.7 BergerNr.12 Rød med Rødsbryggene og Sukker RafinaderietNr.17 SvalsgaardNr.26 Berger NordreNr.27 Berger SøndreIngen Reersrød !Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jeg får vel gi meg med dette, men jeg synes det er meget merkelig at ikke Svalsgaard er med i 1801 tellingen. Takk for at du slo opp i matrikkelen!Gårdene nr. 17, 26 og 27 ble slått sammen tidlig 1800 (tror jeg det var).Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Rita. Could you please clarify you innlegg no 17. Do you mean that the list of peaple on Svalgaard has been added to the list for Røed by mistake or oversight, or that there were some ownership or user links between these farms and the lists should have been added together.Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Angående Svalsgaard som vi ikke kan finne, men som skulle vært med i 1801 tellinga , så jeg en mulighet for at den kunne være blandt alle disse navnløse gårder/plasser som var tatt med under Røed. Jeg ' kjenner ' ingen som bodde på Svalsgaard så tidlig som 1801, så her har jeg ingen søkemuligheter på navn. Siden Johanne Maria sin far het Mathis Svendsen og at hun kom fra Svalsgaard når hun giftet seg, så tenkte jeg meg muligheten at kanskje dette var Svalsgaard.Jeg har ikke kirkebok for Berg her, så jeg kan ikke hjelpe deg med oppslag.Fant på FS: Mathias døpt 30 may 1798 i Halden med foreldre Svend Mathisen og Marte Larsdatter. Finner ikke disse i Halden 1801, kan være de som bor på den navnløse plassen u/Rød i Berg i 1801.Jeg har mange aner i Berg, men finner ingen forbindelse til dine, desverre. Det er vanskelig å finne forfedre her da kirkeboka begynner 1770.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Many thanks for the clarification Rita. I have microfiche copies of kirkebøkene for this time so I will try to read them again. Because of the very poor hand writing and the problem with Svangaard, I just pushed it aside and started another branch of the family tree.Thanks to the input from all of you I feel I got something new on which build a new search.Many thanksMvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Tar med dette fra panteboken : Svalsgaard, Magnus Olsen Løche Røsnæs får skjøte på gården 21 des. 1787. Han selger gården videre til Erick Norsted 13 okt. 1800.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har sjekket kirkeboka for Berg: Gift 15/11 1839 (ikke 1836) ungk. Ole Torkildsen, Tobro, 20 år, far Torkild Olsen og pike Johanne Maria Mathisdt., fra Sverrig, 20 år, far Mathis Svensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Berit. Many thanks for checking and correcting year of marriage.Which kirkebok did you check, MINI or KLOK? Statsarkivet i Oslo checked KLOK for me, which is the one I got microfiche copies of, they clearly stated that it said Johanne Marie Mathisdatter Svansgaard.Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

For vielsen sjekket jeg prestens (M)hvor det tydelig sto Sverrig, og lysningen i klokkerboka hvor det sto klart og tydelig Svansgaard og ikke Svalsgaard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Hi Berit. This difference between the entries in the minister’s records and the parish clerk’s records is a bit confusing. I hope they are both right and that I will eventually find a farm in Sweden called Svangaard and mystery solved. I think it is time I got to grips with the Anbrytarforum.One final questions on this, the ‘addresses’ given after the names, Sverrig in the minister’s records and Svangaard in klokkeren’s records, are supposed to be the place of living rather place of birth/christening. If so Johanne was supposed to be living in Sweden if we assume the minister’s record is correct, before the marriage, thus probably not too far away from Berg.Many thanks again Berit.Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nå gjør du meg usikker. Jeg mener det står bosted i prestens bok og at det sto fra Sverrig. Ang. klokkerboka så er det ingen rubrikker hvor man fører de forskjellige opplysningene. Det er bare ren tekst. Nå får jeg ikke sjekket dette på nytt før om noen dager eller til uka. For øyeblikket er jeg omtrent snødd inne og tar ikke sjansen på å våge meg ut i trafikken pga. snøfonnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Berit, No hurry, it has been waiting for me to reopen this since 2002, so a few days or weeks will not matter. My impression was that it was place of living, but that is just an impression I have gathered over the last 8 years.Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jeg har også fått sjekket både klokkerbok og presten bok. Det står tydelig Svansgaard i klokkerboka, og nøyaktig slik Berit skriver i prestens bok.'Svansgaard' i klokkerboka er stedet hvor hun oppholdt seg i tiden ved innførselen i boka.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Jeg tror at Johanne M.oppholdt seg på Svalsgaard siden hun giftet seg i Berg, men født i Sverige og at ' SvaNsgaard ' er skrivefeil. Noen måtte vel bo på gården siden eieren bodde i Halden. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10101&gardpostnr=312&personpostnr=2329&merk=2329#ovre>Lenke Selgeren bor her :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hva gjør man ikke når det ser håpløst ut. Søkte på FS etter etternavn Svansgaard og fikk Guri Korneliussen Svansgaard fca. 1789 Berg. Gift 30/11 1810 Berg med Daniel Anderson fca. 1785. Sønnen Andreas Danielsen f. 19/7 1811 på Baerengen-Berg i Berg.Men så finner jeg noe annet. Daniel Anderson gift 21/11 1805 Hole Buskerud med Guri Svansgaard Korneliussen fca. 1789 Berg. Dette tror jeg er feil. Finner ingen barn etter disse to på FS.I 1801 finnes faktisk Daniel Andersen 20 år både i Hole og Berg. Hole = Dehlie og Daniel i Berg bor på Hp. Engehaven i Berg hovedsogn.Kanskje de lokalkjente kan greie ut denne floka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiViet 30.11.1810, ungkarl og soldat Daniel Andersen Bærengen og pigen Gurie Corneliusd. Svandegaard. Kaut: færgemand Ole Møller og Syver Anghaugen. Fra Berg kirkebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

Hei igjen.Det skal selvfølgelig være Enghaugen på siste kaut. Jeg finner også Daniel Andersen Engehaven konfirmert Mich. 1797 i Berg.Daniel døpes 8.7.1781 som sønn av Anders Olse engehagen og Berthe Jonasdr. iflg. Knut Egil Hamres døpte i Berg 1770-1785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Egil. Den eneste grunnen til at Gurie er av interesse er gårdsnavnet. Du skulle vel ikke også tilfeldigvis ha tilgang til forlovelsen som vel muligens står i klokkerboka, og om det kanskje i trolovelsen står om hun kom fra Sverige. Det er det store spørsmålet, for jeg finner ingen Guri Corneliusdt. i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det ser ut som også Guri kan ha kommet fra Sverige for jeg finner en Guri Corneliusson dpt. 4/11 1787 Hogdal(Høgdal?), Gøteborg och Bohus, Sverige. Foreldre Cornelius Olson og Maria Gunnarsdt. Det behøver jo nødvendigvis ikke være samme Guri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

Berit: Jeg regnet med det, men kanskje kunne disse opplysningene hjelpe noe. Jeg har dessverre ikke tilgang til trolovelsen/klokkerbok.Som tidligere nevnt har jeg flere som er knyttet til Svandsgaard. Jeg kan nevne disse (utenom Niels Gabrielsen nevnt tidligere):Begr. 5.5.1811, Hans Gabrielsen Svandsgaard 4 år. Begr. 17.1.1808, Johanne Gabrielsd. Svandsgaard 5 år. 28.8.1803, død i Fr.hald, Hans Rasmussen Svandsgaard 13 uker. 10.2.1805, Catrine Mariusd. Svansgaard 28 år.Viet 10.4.1813, ungkarl og soldat Anders Nielsen Svandsgaard og pigen Ahled Torbjørnsd. Askildrød, kausj. Hans Ødegaard, Anders Field? Viet 18.3.1785, ungkarl Anders Pedersen og pike Berthe Olsdatter, kausj. Peder Svantegaard og Hans Aasmundseggen.For meg virker det som om det det bør være et sted med det navnet i Berg, evt. Svalsgaard, men jeg ser ikke noen umiddelbare likheter med navnene. Ellers finner jeg heller ingen Guri C. konfirmert i Berg i perioden.Jeg har også sett gjennom mantall for 1711, 1723 og 1762, men ikke funnet noen slike navn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jeg har sett gjennom heftet 'Døpte i Berg 1770-1785', transkribert av Knut Egil Hamre. Jeg fant 9 innføringer Svalsgaard, ingen Svansgaard. En Peder Svalsgaard var fadder 6 ganger.Må en lete etter 'Svansgaard' får en gå ut av Berg, tror jeg. Selv mener jeg disse to er den samme gården, skrevet på uttalelse/dialekt i kirke/klokkerbøkene.Det rareste her er at Svalsgaard ikke er tatt med i 1801- tellingen. Dette må ha noe med salget å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

(46) Vielsen 1785 mellom Anders Pedersen og Berthe og Kausj. Peder ' Svantegaard ' er begge fra Svalsgaard.Panteboken, SVALSGAARD : Anders Pedersen skjøte til Peder Pedersen 1779. Peder Pedersen obl.til Ole Olsen Torp 1794. Gården ble solgt på auksjon 1797 til Magnus Olsen L.Røsnes. ( skrev feil årstall (32) ikke 1787, men 1797 )Gården er nok glemt tatt med i 1801 tellinga, derfor finner vi ikke de personene som angivelig skulle ha bodd der.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Takk skal du Rita, nå føler iallefall jeg at dette problemet med Svalsgaard og 'Svansgaard' er løst!Slurv fra prest og klokker er vel ikke så uvanlig.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Tar med dette fra Folketellingen 1801 Berg, papirutgaven registrert av Knut Egil Hamre :I Berg var det sognepresten Johan Rosing som var ansvarlig for tellingen 1801. Han var født i Fåberg, ca. 30 januar 1727. Han hadde vært personlig kapelan på Jevnaker 1762 - 72 og sogneprest på Hvaler 1772 - 84. Til Berg kom han i 1785.Om Rosing utførte tellingen slik som reskriptet tillot ved å innkalle representanter for husstandene til tellingen i forbindelse med søndagsgudstjenesten, eller om han selv reiste rundt i distriktet, vet vi ikke med sikkerhet. Men rekkefølgen av bostedene i tellingen gjør førstnevnte alternativ mest sannsynlig.Kan vi stole på innholdet i tellingen ? Er alle personer som var bosatt i Berg 1 februar med i tellingen ? Er opplysningene om hver enkelt person pålitelige ? Og er resultatet av tellingen summert på siste side, korrekt ? Alle disse spørsmål må nok besvares med et nei !Rosings karakteristiske håndskrift er godt kjent fra kirkebøkene, den kan beskrives som firkantet og lite nyansert og må betegnes som temmelig vanskelig å lese. Spesielt er tallene meget utydelige; 2-tall og 7-tall er ganske like, og det samme gjelder 0 -, 3 og 8 tallene. Oppgavene om alder må av denne grunn tas med visse forbehold, selv om det er lagt ned mye arbeid på å tyde nettopp dette. Når det gjelder øvrig tekst vil man legge merke til at samme ord eller navn kan være stavet på forskjellige måter.Dette var et utdrag av hva som står i heftet. Det gir vel en forklaring på det meste vi lurer på.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.