Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#37271] Lærdal og Årdal .Dorthe eriksd og Peder anderss.

Recommended Posts

Gjest maybritt engebrigtsen

trenger sårt til litt hjelp !1.Peder Anderson ( nygaard) f 22.05.1832-gården fossen,født i bjørkum lærdal?, HVEM ER HANS FORELDRE ? gift med 2. Dorthe eriksd.f.06.07.1826 født Aardal ( tange/Toftesgårs/Tolsgaarden ) HVEM ER HENNES FORELDRE ? tror det kan være faren erik jenss 62 år i 1801 tellingen bor på toftegård, Tangen og Seim men hvem er mor ??Håper noen kan hjelpe meg ( sukk ) har noen flere også jeg trenger hjelp med. Så om noe har bygdb. for Lærdal,hyllestad , høydal,Askvoll, Årdal. Så hadde det vært kjempefint om noen kunne hjelpe.Mange hilsen Maybritt :)

Gjest Grethe Flood

Er det denne huslyden du er på jakt etter? [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61426&gardpostnr=396&personpostnr=2355&merk=2355#ovre>Lenke. Her er alderen oppgitt til 1821, men i 1900-tellingen står det at Peder er født 1831 og Dorthea er født 1821 Lenke. I folketellingen 1865 i RHD er fødselsåret på Peder 1822, det eldste barnet Anna, er født i 1849… LenkeDette er vel datteren Kari Pedersdatter, født 1862 LenkeI FS/IGI finner jeg også barna Anders, døpt 8.11.1857, Lærdal; Erik, døpt 4.11.1860, Lærdal; Kristine, døpt 13.8.1865 i Luster og Anna, døpt 2.8.1868 i Luster.Kan dette være giftermålet?? Her stemmer i allefall brudgommens fødselsår med det som er oppgitt i 1900-tellingen Lenke For bruden er det ekteskap nr. 2. Fødselsåret på bruden er oppgitt til 1826. I FS/IGI finner jeg kun denne Dorthe Eriksdatter:DORTHE ERIKSEN Christening: 09 JUL 1826 Laerdal, Sogn Og Fjordane, NorwayFather: ERICH STEVLINSENMother: KIRSTI JENSDR--------------------------------------------------Men vet ikke om dette er den rette Dorthe…Dette er giftermålet mellom Erik og Kirsti Lenke--------------------------------------------------Ser av folketellingen 1865 at det er et sprang fra datteren Anna og ned til neste barn. Anna skal da være født omkring 1848; i RHD/1865-tellingen er fødselsåret oppgitt til 1849 (se ovenfor). I 1845 er det en Dorthe Eriksdatter som gifter seg med Ole Svendsen i Lærdal:DORTHE ERIKSDR Spouse: OLE SVENDSENMarriage: 14 DEC 1845 Laerdal, Sogn Og Fjordane, NorwayOg dette paret har følgende barn: Frederikke, døpt 5.10.1845, Lærdal; Gjertrud, døpt 1.1.1848, Lærdal og Anna, f. 22.7.1850, døpt 28.7.1850, Lærdal. (FS/IGI, må sjekkes!).En kandidat til Peder?

Gjest Jon Sværen

På side 203 i Bygdeboka i Årdal, band 3 frå 1985, er Dorte f. 1826 den yngste av 12 sysken på Tolsgarden under Lægreid.Far er: Erik Stevelinson Lægreid (1771-1838) gift 1. gang 1791 m/ Fredrikke Kristine Tomasdtr Østetun og 10 ongar . Gift 1823 nr 2 m/ Kirsti Jensdtr Fortun f. 1800 og 2 ongar: Dorte + Fredrikke f. 1824 d. 1836.På side 145 er Dorte gift i 1845 m/ Ola Svendson Hovland Lægreid (1819-1850). 3 ongar, men i 1850 'ser me ikkje noko til dei i bygdi'.Håpar dette er noko hjelp vidare.

Gjest maybritt engebrigtsen

Tusen takk skal du ha ! det er nok rett Dortea og Peder. ( Stemmer med anna pedersdt. som er bestemor til svigerfar.) Men du kan ikke se hvem foreldrene til peder er ? Har kun et navn Anders Person ?+ lihola men ingen mor ? Holder på med slekten til svigerfar, skal få det i gave og han har ventet i 2 år nå stakkars! Jeg har vært syk og har kommet litt ut av dettte med å lete/søke.Lurte på hva FS/IGI er ?Med hilsen maybritt

Gjest Jon Sværen

Ang foeldra Per/Peder som er født i Lærdal, kan du bruka Fylkesarkivet i SF. Der har Grethe i svar nr 2 gitt deg det einaste alternativet, Kari, dersom far heiter Anders Person. 1831 eller 1832 er eit års diff, MEN IKKJE MYKJE for 175 år sidan. EG har sett LANGT større diff enn dette.Er du fortsatt usikker, er ein tlf til bibloteket i Lærdal (over helga) ein god idé ?Grethe har óg det same svaret som meg ang ekteskapet til foreldra til Dorte, og ongane til Dorte og Ole Svendsen.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.