Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#37305] Bardo, Åsen, Nord-Trøndelag

Recommended Posts

Gjest Kirsten Marie Holterud

Erik Andersen og Gjertrud Bardosdatter finnes i Ytterøy i FT 1801, men ble i flg. Åsen bygdebok gift i Åsen i 1790. Gjertrud er 37 år i 1801. I FT 1801 Åsen, Frosta, finnes 6 personer med etternavn Bardosdatter/Bardosen i alderen 43 - 70 år. Det er vel trolig at en eller flere av disse er Gjertruds søsken. Kjenner noen til disse, og i tilfelle hva var morens navn. Takknemlig for svar. Hilsen Kirsten

Gjest Arne Langås

Disse seks er:Gurrue Bardoesdtr (60), husmannskone under Mossing. Hun og ektemannen Ole Olsen omtales i Bygdebok for Åsen bind 2, s. 279. Innflyttet til bygda etter 1787. De har to døtre (c1784 og c1787), men disse er ikke døpt i Åsen.Ingebor Bardoesdtr (55), husmannskone under Sandan. Var gift første gang i Melhusplassen (Bygdebok for Åsen, bind 1, s. 128). Opphav ukjent.Kirstie Bardoesdtr (68), gårdenke i Dulum. Var datter på Almli i Markabygda (Skogn), og kom til Dulum sammen med mora da denne ble gift der. Bygdebok for Åsen, bind 1, s. 309.Peder Bardoesen (57), husmann under Dulum. Bygdebok for Åsen, bind 1, s. 298. Ukjent opphav.Bereth Bardoesdtr (70), ugift og nyter almisse i Sundalen. Finner ikke noe mer om henne i farten.Ragnild Bardoesdtr (43), husmannskone under Leangen. Datter i en plass under Grenne (Åsen 3, s. 402-403). Bardo var husmann under Grenne fra midten av 1750-tallet. Kona antas å være den Beret Grennegjerdet som døde i 1771, 62 år gammel. Av barn nevnes Arnt (f. 1755, d. 1773), Ragnhild (F. 1758) og Gjertrud (f. 1761). Sistnevnte er antatt å være den som i 1790 ble gift med Erik Anderssen; ei tid husmannsfolk under Vang.Dessverre ikke så mye sikkert på dette siste, men en del tyder på at det er slik det henger sammen. Kirkeboka for Frosta/Åsen i denne tida mangler foreldrenes navn. Uten at jeg kjenner disse dåpsinnførslene spesielt, vil jeg tro de er i retning av 'Gjertrud Bardosdatter Grenneplass', hvorpå faddere oppføres.Bardo er nok ikke det mest vanlige navnet, men har forekommet flere ganger, både i Åsen og andre steder. I Stjørdalen finnes det i 1801 19 Bardosønner og -døtre. I tillegg fins det 9 Bardo i Stjørdalen og én i Åsen (Bardoe Larsen, dreng i Hammer, senere husmann under Dulum). En skal heller ikke se bort fra at navnet noen ganger er 'forkledt' som Bård eller Brod.Ragnhild og Gjertrud ser altså ut til å være søsken. Noen av de andre (med ukjent opphav) _kan_ være av samme familie, men dette vites ikke.Arne-

Gjest Kirsten Marie Holterud

Takk, Arne, for raskt svar. Jeg sliter for tiden med et komplisert benbrudd, men utpå vårparten blir jeg vel såpass at jeg kan ta en tur til Riksarkivet. Faddere er vel ofte slektninger, så jeg får finne dåpen til barna til Erik og Gjertrud og se hva som kan dukke opp. Når det gjelder 'forkledning', så het Gjertrud Baruchsdatter da datteren Berit ble døpt i Ytterøy i 1799. Hilsen Kirsten.

Gjest Mette Værnes

Hei Kirsten MarieJeg finner hverken Erik eller Gjertrud født i Ytterøy prestegjeld (med sogna Ytterøy, Mosvik og Verran), de ble heller ikke gift der. Men den yngste datteren , Berith, ble født i Verran 13. juni 1799 og døpt 14. juli 1799 i Verran kirke, Vestvik, på side 144 i kirkebok 3 for hele Ytterøy prestegjeld, 1756-1816. Familien holdt da til på Gipling. Faddere for Berit: Lass Pedersen Grand, Paul Lassen Grand, Guri Paulsdatter Grand, Anne Mogensdater Westvig og Martha Joensdatter Hongnæs.De to andre barna som er nevnt i folketellinga 1801, Hans og Mallena, er i følge Familysearch døpt i Frosta, henholdsvis 14/2-1796 og 9/6-1793. Dette er selvsagt informasjon som må sjekkes med kirkeboka for Frosta.Erik Andersen Gipling blir jordfesta i Verran den 28. august 1803, innført som 43 år gammel, på side 155 i samme kirkebok. Jeg finner ikke at det et skifte etter han.Jeg finner ikke at Gjertrud Bardosdatter gifter seg på nytt i prestegjeldet. Hun døde som enke og legdslem på Grandtrøen den 25/2-1837 og ble begravd i Verran den 2/3-1837, innført som 76 1/2 år gammel, på side 215 i kirkebok 5 for Verran sogn, 1817-1842.Detteren Malena Eriksdatter, ble konfirmert 16/9-1810 i Ytterøy kirke 15 1/2 år gammel, da bosatt på Grand, innført på side 169 i kirkebok 3. Hun giftet seg med ungkarl Peder Johansen 13/10-1815 i Ytterøy kirke med forloverne lensmann T. Vang og Paul Lassesen Grand. Paret får tre barn: Erik i 1816, Johannes i 1818 og Margrethe Dorthea i 1820, før Malena dør i barselseng på Selsethvaldet den 15/1-1820, innført som 25 1/2 år gammel. Hun ble begravd 23/1-1820 i Verran, på side 193 i bok 5 for Verran sogn. Enkemannen, Peder Johansen 29 år gammel, tar deretter med seg alle tre barna og reiser til Inderøy - og er 'afskediget' fra sognet den 5/4-1823, på side 577 i kirkebok 5.Sønnen Hans Eriksen, ble konfirmert 10/10-1813 i Ytterøy kirke, da bosatt på Voldseth - innført på side 177 i kirkebok 3. Den 31 år gamle ungkarlen og husmannen, Hans Eriksen Aaevigen under Voldeth, giftet seg med 21 årige tjenestejenta Doreth Joensdatter Voldseth den 12/7-1827 i Ytterøy kirke, med forloverne gårdmann Erik Pedersen Voldseth og inderst Peder Hansen Sand, på side 392 i kirkebok 5 for Verran sogn. Paret får flere barn, kan eventuelt finnes fram seinere.Datteren Berith Eriksdatter ble konfirmert i 1815 i Verran kirke, da bosatt på Westvig - innført på unummeret side bak i bok 3. Hun giftet seg som pike og inderst Berit Eriksdatter Grande mot 27 år gammel, den 16/3-1826 med ungkarl og inderst Jens Fredriksen Grande mot 27 år gammel (født på Inderøy i følge Ytterøys folketellinga 1865), i Ytterøy kirke med forloverne gårdmann og medhjelper Poul Lassesen Grande og gårdmann Tørrits Pedersen Grande, på side 391 i kirkebok 5. Paret får flere barn, kan eventuelt finnes fram seinere.I tillegg har jeg en liten mistanke om at det også fantes et barn til av paret Erik og Gjertrud, nemlig Andreas Eriksen. Denne Andreas er ved flere tilfeller innført som fadder da barna til Malena, Hans og Berit ble døpt - paret Jens og Berit døper også en sønn for Andreas. Han finnes i 1801 tellinga som 11 årig tjenestegutt på gården Sellseth. Han ble konfirmert, boende på samme sted, den 23/8-1807 i Ytterøy kirke, innført som 16 1/2 år gammel på side 163 i bok 3. Ungkarl og tjenstedreng, Andreas Eriksen Grande 36 år gammel, giftet seg den 15/9-1825 i Ytterøy kirke med den 30 årige piken og tjenestejenta Olava Ellingsdatter Grande med forloverne lensmann T. Vang og gårdmann/medhjelper Poul Lassesen Grande, på side 391 i kirkebok 5. Dette paret får også flere barn som eventuelt kan finnes fram seinere. Andreas lever fortsatt i 1865 telleinga, bosatt på Selsethaug i Verran og innført som 79 år gammel. Det står skrevet inn der at han ble født på Ytterøy, men det stemmer ikke, jeg finner han ihvertfall ikke innført som døpt i kirkeboka for Ytterøy prestegjeld.Hei fra Mette

Gjest Mette Værnes

Hei igjen Kirsten MarieJeg ser at du har lagt inn et nytt innlegg mens jeg skrev mitt forrige :)). Du har rett i at Gjertrud er innført som Baruchsdatter ved Berits dåp. Navnet Bardo er også uvanlig i Ytterøy prestegjeld, og jeg finner ingen barn av noen Bardo døpt i perioden 1692-1842. De gangene navnet forekommer i kirkebøkene dreier det altså om personer som har flyttet til prestegjeldet. De er da seinere blitt innført i kirkebøkene som blant annet: Ballosdatter, Baruchsdatter, Balupsdatter, Balodsdatter, Barosdatter osv.Jeg glemte å skrive i mitt forrige innlegg at Berit Eriksdatter og mannen Jens levde fortsatt i 1865 tellinga, de er da bosatt på Grandtrøen. Jeg har ennå ikke mottatt kopier av kirkebøkene for prestegjeldet etter 1842, så jeg får derfor ikke undersøkt når Hans, Berit og eventuelt Andreas døde.Jeg skal prøve å få skrevet inn barnebarna til Erik og Gjertrud i løpet av helga.Hei så lenge fra Mette

Gjest Arne Langås

Andreas Eriksen (f. 1790) var også sønn av Erik og Gjertrud. Han nevnes sammen med foreldrene på s. 373 i Bygdebok for Åsen, bind 2.Erik var dreng på gården Hammer da han i 1790 ble gift med Gjertrud. De bodde ei tid på en plass under Dulum, hvor det ser ut til at Andreas ble født. Deretter var de husmannsfolk under Vang, før de flyttet fra Åsen en gang før 1801.Arne-

Gjest Mette Værnes

Hei igjen Kirsten MarieMistanken min om at Andreas også var en sønn av Erik og Gjertrud ble visst bekrefta :))..Og her er barnebarna til Erik og Gjertrud, alle innført i kirkebok 5 for Ytterøy prestegjeld - Verran kirkesogn:*Berit Eriksdatter og Jens Fredriksen fikk barna: 1) Ellen Birgitta født 6/6-1826 og døpt 2/7-1826 i Verran kirke, på side 59 i kirkeboka, familien var inderster på Grand. Faddere: Husmann Fredrik Torkelsen Giplingsveet, inderst Andreas Eriksen Grand, husmannssønn Aage Olsen Følstadplads, inderstekone Olava Ellingsdatter Grand, kaarenke Marit Olsdatter Grand, husmannsdatter Fredrikke Fredriksdatter Følstad. Ellen Birgitta ble konfirmert som tjenestejente hos Lorents Bolmseth den 9/10-1842 i Verran kirke, på side 543 i kirkeboka.2) Andreas født 15/10-1829 og døpt 9/11-1829 i Verran kirke, på side 90, familien var husmannsfolk på Grandtrøen. Faddere: Gårdmann Tørris Pedersen Grand, Lorents Grand, Hans Hansen Grand, Jørren Olsdatter Grand, Gaalla Grand.3) Johannes født på Grandtrøen 3/5-1832 og døpt 17/6-1832 i Verran kirke, på side 104. Faddere: Peder Wennes, Peder Westvig, Ole Westvig, Chirstine Wennes, Ingbor Anne Wang og Fredrikke Følstad.4) Grethe født på Grandtrøen den 4/9-1838 og døpt 5/11-1838 i Verran kirke, på side 131. Faddere: Ole Joensen Grande, Andreas Banken, Peder Westvig, Marie Søvig, Olava Banken og Karen Westvig.* Hans Eriksen og Doreth Joensdatter fikk barna: 1) Johannes født på Aaevigen under Voldseth den 21/1-1828 og døpt 30/3-1828 i Verran kirke, på side 80 i kirkeboka. Faddere: Gårdmann Erik Pedersen Voldseth, husmannssønn Ole Olsen Voldseth, husmannssønn Casper Pedersen Hovdplads, gårdmannskone Marie Lassesdatter Voldseth, inderst Olava Ellingsdatter Selseth og gårdmannsdatter Chirstina Johansdatter Vestvig.2) Elias født på Woldsethplads den 17/11-1831 og døpt 18/12-1831 i Verran kirke, på side 100. Faddere: Gårdmann Erik Woldseth, Anders Staalsen Woldseth, Ole Olsen Woldseth, Maria Larsdatter Woldseth, Gurine Rasmusdatter og Kirstine Westvig.* Andreas Eriksen og Olava Ellingsdatter fikk barna: 1) Elen Maria født 29/7-1829 og døpt 10/7-1829 i Verran kirke, en av datoene her må selsagt være en feilinnførsel av presten, på side 87 i kirkeboka. Familien var inderster på Selseth. Faddere: Gårdmann Alt Nielsen Selseth, Iver Rævdahl, Niels selseth, Johanna Andersdatter Selseth, Maria Rævdahlshavn, Chirstine Westvig.2) Elen Gurine født på Selsethplads 30/8-1830 og døpt 2/10-1830 i Verran kirke, på side 97 i kirkeboka. Faddere: Gårdmann Alt Nielsen Selseth, Iver Sivertsen ?? (dårlig kopi), Johanna selseth, Maria Havn, Anne Selseth.3) Elen Maria født 29/1-1835 og døpt 12/4-1835 i Verran kirke, på side 113 i kirkeboka. Familien som strandsittere på Selseth. Faddere: Alt Selseth, Rasmus Wennes, Johannes selseth, Ragnil Qværvig og Anne Selseth.Hei fra Mette

Gjest Mette Værnes

Hei igjenJeg glemte visst barna til Malena Eriksdatter og Peder Johansen/Johannesen :)): 1) Erik født på Venneshavn den 8/4-1816 og døpt 5/5-1816 i Verran kirke, på blank side bakerst i kirkebok 3 for hele Ytterøy prestegjeld 1756-1816. Faddere: Poul Lassesen Grande, Iver Sivertsen Revdahl, Andreas Erichsen Grande, Gunnild Pedersdatter Grande, Marith Andersdatter Wenneshavn og Maria Lassesdatter Grande.2) Johannes født på Venneshavn den 4/9-1818 og døpt 11/10-1818 i Verran kirke, på side 8 i kirkebok 5. Faddere: Gårdmann Knut Pedersen Revdahl, husmann Iver Sivertsen Venneshavn, gårdmannssønn Jon Sivertsen Revdahl, enke Ane Larsdatter Venneshavn og husmannsdatter Ane Kjerstina Ingebrigtsdatter Vennesplads.3) Margrethe Dorthea født på Sellievaldet den 8/1-1820, hjemmedøpt 15/1-1820 og kirkedøpt 12/2-1820 i Verran kirke, på side 11 i kirkebok 5. Faddere: Gårdmann Ole Sivertsen Revdahl, inderst Peder Pedersen Wennes, tjenestedreng Peder Olsen Westvig, gårdmannskone Gunnild Joensdatter Revdahl, husmannskone Lucia Joensdatter Wenneshavn og husmannsdatter Andrea Joensdatter Wenneshavn. Hei igjen fra Mette

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.