Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#37408] Erik Ingebrigtsen og kone Imbjør Fredriksdatter fra Lesja/Dovre

Recommended Posts

Gjest Erling Myrbostad

I kirkebok for Lesja er oppgitt giftemål mellom soldat Erik Ingebrigtsen Avdem og pike Imbjør Fredriksdatter den 25. august 1776. Såvidt en kan se hadde de tre barn registrert i Lesja sogn, alle med bopel Grindstuen:1. Anne, f. 1. februar 1777 2. Fredrik, f. 19. november 1778 3. Ingebrigt, f. 22. november 1781Jeg prøver å finne ut om Erik senere flyttet til Romsdal (Grytten, Eid eller Voll), evt. om barna flyttet ut. Jeg er også interessert i om det var flere barn, og om noen av foreldrene døde i Lesja (har ikke funnet noe i kirkebokavskriftene så langt).Jeg skulle også gjerne visst hvor Grindstuen er, mener å ha hørt dette navnet i Sel, og evt. noe om hvor Erik Ingebrigtsen og Imbjør Fredriksdatter er fra.Det er forøvrig sannsynlig at Fredrik Eriksen, f. 1778, er min tipp-tipp-oldefar, men jeg kan ikke være helt sikker uten å få fastlagt den eventuelle forbindelsen til Romsdalen. Gode og dårlige tips mottas med takk.

Gjest Arnfinn Kjelland

Grindstugu var på denne tida husmannsplass under Nørdre Tynnøl, nabogard til Avdem sentralt i Lesja. Plassen vart sjølveigarbruk sist i 1820-åra og finst framleis.I Bygdebok for Lesja bd. 2 (utg. 1992) s. 580 står familien, men dessverre ikkje meir informasjon enn det du sjølv har funne. Erik var frå Grindstugu, f. 1748, og du finn nokre ledd bakover ved å låne inn boka. Ingeborg var frå ein plass under Bottem, og da treng du bd. 3 (utg. 1996).Merknad knytt til familien: 'Vi finn ikkje meir om familien – ingen av ungane er konf. her, og ingen er her eller i noka nabobygd i 1801.' (1801 vart sjekka manuelt den gongen).

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.