Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#37527] Sør-Audnedal: Fredrik Jacob Pedersen og (Anne?) Elisabeth Gjestdatter opphav?

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg legger ved følgende Lenke og jeg undrer på Frekrik Jacob Pedersen's og Elisabet Gjestdatter's opphav. Fant et av barna på famililyseach:-------------------------------------------------------------------------------- PAULINE ELEVINE FREDRIKSEN Event(s): Birth: Christening: 29 DEC 1867 Valle, Vest-Agder Parents: Father: FREDRIK JACOB PEDERSEN Family Mother: ANNE ELISABETH GJESTSDR Det er da disse foreldrenes opphav jeg er intressert i. Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har ikke svar på spørsmålet ditt Jan Frode, men under døpte i Valle, Vest-Agder her i Digitalarkivet finner jeg seks barn mellom 1853 og 1867. Blant fadderne finner jeg bl. a. en Regine og Gunhild Marie Gjestdtr.Disse er trolig søstre til Anne Elisabeth. FamilySearch IGI viser at paret giftet seg i Valle 23.06.1852.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Gjest Bjørn Arild Lindland

Finner dette i Digitalpensjonatet Rolf Steinar Bergli, døpte i Valle: Anne Elisabeth f. 4. Des. 1828, døpt 21. Des. 1828. Far Gmd. Aarnt?? Gundersen. Mor Anne Gabrielsdatter. Sted: Ytre Støle. Prøver en lenke:http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe

Gjest Rune Thorstensen

Og da tror jeg det er Anne Elisabeth du finner født her.Lenke Dette foreldreparet døper også en datter Ane Regine, som trolig er identisk med den Regine som var fadder. Mvh. Rune Thorstensen

Gjest Harald Storaker

Fredrik Jakob Pedersen og far hans hadde mange fine variantar av navna sine. Her er dåpen i 1812: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100235029008&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeBryllup i 1812: LenkeDenne Perentius Finchel-Jacobsen er nevnt på side 226 i SØR-AUDNEDAL bygdebok. Han er 16 år i FT-1801: Lenke Dåp 1784 LenkeMora er Helene Jørgensdatter, datter av fenrik Jørgen Erdmann og Malene Olsdatter Gotzow. Faren var lensmann Finchel Jacob Finchelsen Rosnes, født på Svennevik i Spangreid i 1741 Lenke Bryllup 1739

Gjest Harald Storaker

Eg har ikkje noe sikkert om dette, det er mest gjetningar. Det står meir om familien på side 231 i Sør-Audnedal bygdebok. Det står at Finchel Jacob Finchelsen Rosnes var lensmann i Undal til han døde. Skiftet etter han var i 1792 Lenke Rosnes er neppe Rosnes på Skjernøya, Halse. Finkel-navnet er mest bare brukt i Lyngdal og Spind, så det er rimelig å anta at Rosnes = Austad. Eg har sett i Austad bygdebok for å finne forfader til dei mange Finkel Jakob der, men fant ikkje ut av det.Finkel Jakob Finkelsen Rosnes er nok den som blir født 1741 på Svennevig i Spangreid. Han har ei søster som blir døpt 1744 i Valle kirke, og Mad. Røyem er fadder. Faren Finkel Jakob Jakobsen Svennevik er fadder for familien Sloogh Svinør i 1738 og Ole Dampes barn i 1742, så han hører nok til borgerskapet i Undal, - og sønnen blir lensmann og gift inn i Gotzow-familien.

• 1 måned senere...
Gjest Gine Olsen

Hei!Jeg har hatt en Erdman-diskussion på Lenke (Jf. navnet Erdman i innlegg 6 i din debatt). Såvidt jeg hidtil er kommet frem til bl.a. ved hjelp av Ovenstads Militærbiografier og skiftekortregisteret fra Sør-Audnedal som Knut peker til , så tar bygdeboka feil, når det står, at Helene Jørgensdtr.'s far hadde navnet Erdman. Erdman-navnet kom, etter det jeg vet, først inn ved Jørgen 'Erdman's 2. kone Maren Abigael Erdman. Hun var datter av Kristiansands 1. president Erdman Jensen som var forfatter av Christianssands Krøniken. Det er visse foreløpig ubesvarte spørsmål ang Erdman-navnet som jeg håper vil løses av de skannede kirkebøkene med tid og stunder, men hva jeg til nå vet, er at foreldre til Jørgen 'Erdman' (=Kaptein Jørgen Jørgensen Fasseland) var premierløytnant Jørgen Gunbjørnsen Fasseland og Eli Torgersdtr. Ytre Ås (derav antakelig sønnedatterens navn Helene). Far til Jørgen Gundbjørnsen er Gundbjørn Jørgensen Vigeland og hans kone er Maren Gammelsdtr. Fasseland. Du kan komme enda et skritt bakover via skiftekortene på disse. Marens mor er Berete Trondsdtr. Øvre Foss (se fx s. 307 i bygdeboka) og fra henne kan du komme langt bakover.I forbinnelse med min debatt har Knut Fjogstad slått opp dåpen til Helene i kirkeboka: '13.jan. 1745 Døbt Elina. Foreldre: Sergiant Jørgen Fasseland og Malene Olsdtr'. Malene er som det nevnes i innlegg 6 altså av Gotzow-slekten som det står en hel del om i Sør-Audnedal-boka, fortrinnsvis under Vigeland, og familien er også hovedsaken i mer enn et debattemne her i forumet, søk på navnet Gotzow.Håper dette kan hjelpe på oppnøstingen av iallfall litt av slektstrådene.Mvh. Gine.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.