Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#37583] Bosetningen på husmansplassen Junkerhougen U/Røsnæs i Berg i Østfold

Recommended Posts

Gjest Hans Petter Engh

Min tipp oldemor Lovise Marie Larsen ble født den 13. november 1849 og døpt den 7. juli 1850 i Rokke kirke, foreldre husmand Lars Olsen og Oliane Jensdtr. Junkerhougen under gården Røsnæs. Hun ble konfirmert den 9. oktober 1864(KB Berg mini 15, fol. 169, nr. 15) og bostedet var Junkerhougen. Ved F.T. for 1865 var hun trolig tjenestepike på gården Jelmungen nordre, 17 år gammel.På Junkerhougen bodde det en ny familie Lars Svendsen fra Idd som enkemann med datter Sophie.Jeg har ikke funnet at hun fikk søsken og har heller ikke funnet inn- eller utflytting for foreldrene eller fummet dem i F.T. for 1865. Jeg har også søkt etter dødsfall uten resultat.Jeg håper noen har forslag til løsning eller kjennskap til personene.Marie Lovise ble gift den 3. mars 1878 og bodde i Kristiania da hun fødte sitt barn den 6. august i 1878. Vigsel er sjekket i Berg og Vestre Aker i Oslo uten resultat. Mannen var styrmand Peter Christian Hansen. I 1878 bodde flere Hansen som faddere i Oslo, så jeg regner med at hun ble gift i en eller annen menighet i Oslo. Ved F.T. for 1900 bodde de i Smålendsgaden 12 på Vålerenga i Oslo.

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiEr det helt utelukket at det kan være dette paret som er foreldre til din tipp oldemor bosatt på Onsøy 1865?: LenkeNavnene stemmer, men fødested og sivilstand blir kanskje feil?Mvh Lars Ove

Gjest Hans Petter Engh

Hei Lars Ove og takk for innlegget!Navn stemmer og fødested kan sikkert også være riktig for foreldrene, men Lovise Marie ble konfirmert i Berg den 9. oktober 1864 og spørsmålet blir hvor søsteren ble født. Søsteren er anført som 3 år gammel i 1865 og født i Onsøy. Dersom hun også ble født i Berg så ville det ha styrket muligheten.

Hei Hans PetterDu har aldeles rett i at dette den familien jeg lenket til i forrige innlegg IKKE er riktig familie. Det blir bekreftet ved søk på FS/IGI.Men dette er en nøtt. Hvor har de gjemt seg i 1865?Mvh Lars Ove

Gjest Hans Petter Engh

Hei igjen Lars Ove.De bodde mange år på Junkerhougen. Iallefall ifra 1850 frem til 1865 så det er rart at de ikke har satt spor etter seg. Jeg har ikke funnet andre barn i den perioden og har også søkt etter en del for å se om de kunne ha vært faddere. Negativt i inn og utflyttingslister.De kan ha kommet ifra et annet nærliggende kirkesogn. De er det en del av. Aremark, Idd, Halden, Borge, Glemmen m.fl.. Marie Lovise skulle en tro fantes i utflyttingsnotater etter 1865 og før 1878.

Hei igjenJeg har forsøkt å se litt mer på dette her, men her må det vel være et salig rot med navn?Jeg har en magefølelse av at kanskje Lars Svendsen er Lars Olsen jeg.Mvh Lars Ove

• 2 år senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.