Gå til innhold
Arkivverket

[#37878] Barnhem i Odda

Gjest Tina Dimberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Tina Dimberg

Jag undrar om någon vet om det fanns något barnhem i Odda ca 1920-1935? Finns det i så fall något register över barnen som varit på barnhemmet/barnhemmen? Min morfar Geirfinn Gundersen f.1919 sägs ha varit ett barnhems barn från Odda', men jag har inte hittat något om det. Tacksam för alla tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Har aldri hört at det var barnehjem i Odda (vokste selv delvis opp der inne)og har heller aldri hört min mor (som vokste opp der på den tiden) nevne noe barnehjem der.Kanskje du finner noe her: [url="http://odin.dep.no/bld/norsk/dok/andre_dok/veiledninger/069041-120004/dok-bn.html>Lenke 'Mer om barnehjem i arkiveneDette er arkiver der det ligger litt forskjellig informasjon, men det er ikke undersøkt hva dette eventuelt kan være.Fremgangsmåte for søk: Gå inn på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Eg såg etter din morfar under fødde i Odda 1919 (skannet inn en av de siste dagene), utan å finna han. Her er en link som omhandlar ein annan gut, fødd i Odda 1920. Han ble sendt til barneheim ved Stavanger. Det tyder vel også på at der ikkje var nokon barneheim i Odda: LenkeEg er oppvaksen i Skånevik (nå Etne) kommune, nabokommune av Odda, og eg kan heller ikkje hugsa at der var nokon barneheim i Odda. Vaisenhuset i Stavanger høyrde eg om. Ungdommar/born derifrå vart sende som arbeidshjelp til enkelte gardar i mi heimbygd. Somme vart adopterte dit.Ellers var (er?) der barneheimar på Voss og ved Os.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tina Dimberg

Tack för era svar.Geirfinn Gundersen föddes 21/12 1919 i Atneosen i Storelvdal.Han ska ha hamnat på barnhem i Odda när han var lite större. Det stämmer nog att det inte fanns något barnhem i Odda för jag hittar själv inga uppgifter om det.Kan det ha funnits något i Atneosen eller i Storelvdal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.