Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#37896] Tosten Ottersen fra Nordset i Sör-Odal

Recommended Posts

Gjest Ole E. Yttri

Selv om det ikke står svart på hvitt i bygdeboka hvem som er Tora Larsdatters foreldre, inneholder den likevel opplysninger som gjør at en ved å bruke litt tid med bygdebøkene kan slutte seg til hvem foreldrene var.De senrale opplysningene her er for det første opplysningen om at Tosten og Tora Nordsets sønn Lars Tostensen var søskenbarn med Søren Hansen Suterud. Den andre opplysninger er den om at Tosten og Toras datter Dorthe Tostensdatter var tremenning med sin ektemann Lars Amundsen fra Føsker. Sistnevnte par ble brukere på Galterud.Allerede den første opplysninger her gir et entydig svar på spørsmålet om hvem som var Toras foreldre, og den andre opplysningen underbygger svaret.Jeg kom i hvert fall fram til at Toras foreldre må være å finne på Store Fulu, gnr 3 i Sør-Odal, nemlig Lars Larsen Fulu, opprinnelig fra Ullern (ca 1624-1706) og hans 2.kone Astrid Finnsdatter fra Haug i Nord-Odal (ca 1630-1710). Og om disse familiene er det jo mye stoff å finne i bygdebøkene.Med vennlig hilsenOle E. Yttri

Gjest Frank Johansen

Takk for opplysningene, dette var jeg ikke klar over.Men jeg har etterhvert skjønt at det er typisk for dette bygdebokverket. Man kommer over viktige opplysninger om folk helt andre steder enn under 'hovedinnføringen' til disse folkene...Opplysiningen om at Søren Hansen Suterud og Lars Tostensen Nordset var søskenbarn - står den under Suterud, Nordset, eller et helt annet sted?

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.