Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#37903] Haram, Sunnm: Lars Arnesen Haram (1710-81) og Brite Jonsdtr. Foreldre.

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Jeg søker etter foreldrene til Lars Arnesen Haram (1710-81) og kona Brite Jonsdtr. (1711-85). Det var skifte etter Lars 5. febr. 1782. Her het det at han etterlot seg kona Brite og barna Arne, Rasmus, Jon, Hans og Kristoffer.Hermod Moursund

Gjest Kjartan Brastad

Kan Lars Arnesen Haram være den samme som Laurids Arnesen Flem, døpt 21. juli 1710? Hans foreldre er i følge kirkeboka Arne Lauridsen Flem og Gjertrud Sørensdatter Flem. Disse forlover seg søndag mellom jul og nyttår 1704, men jeg finner ikke giftermålet. De får datter Helvig i 1708 og sønn Laurids i 1710. Gjertrud er fadder i 1724 og Arne i 1735 så de lever i alle fall da. Helvig gifter seg nyttårsdag 1731 med Peder Nielsen Langved og får barna Niels (1732), Maren (1734) og Gjertrud (1735). Laurids Flem finner jeg ikke igjen, men i 1732 døpes Laurids Arnesen Harams barn Marthe og i 1738 døpes Eli. Det er rart at det ikke finnes noe i kirkeboka om Laurids Haram før i 1732 mens det ikke er særlig rart at Laurids Flem ikke nevnes etter dåpen. Min avskrift av kirkeboka går bare til 1738 og hva som skjedde etter det vet jeg ingen ting om. Vennlig hilsen Kjartan Brastad.

Gjest Hermod Moursund

Tusen tusen takk, Kjartan. Dette var nok full klaff. Jeg sitter med skiftene fra den gang, og Arne Larsen Flem (1676-1742) fant jeg som sønn til Lars Sæbjørnsen Flem (+ 1706) og Marte Knutsdtr. (+ 1722) i skifte fra 5. sept. 1706. De etterlatte barna var Sivert, Arne og Anne. Nå har jeg, gjennom din undersøking av kirkebøkene, fått bekreftet at Arne var sønn til Lars og Marte. Kjempebra!!Nå er det vel slik at Sæbjørn på Flem kanskje kan oppspores - hvis han bodde der. Så det får være mitt oppfølgingsspørsmål. Men han kan jo ha kommet fra andre steder.Hermod

Gjest Kjartan Brastad

Jon Olsen Haram giftet seg med Elin Ellingsdatter Sæth 3. juledag 1705, men jeg finner ikke noe mer om disse i kirkeboka. Det er litt rart at de ikke nevnes med barn, som faddere, som forlover eller ved dødsfall. Det finnes en Jon Olsen Osnes som nevnes noen ganger - kan de ha flyttet til Osnes som jo ligger ganske nært Sæth og Haram? Det nevnes også en Knut Ellingsen Sæth som gifter seg med Siri Christensdatter Myklebust i 1706. Han er kanskje bror til Elin?Kjartan

Gjest Hermod Moursund

Takk igjen, Kjartan. Jeg finner en Jon Olsen Ostnæs i skiftedokumentene 1723 med 2. kone Marte Rasmusdtr. og bare ett barn fra 1. ekteskap, Anna. Så det tyder på at det ikke er riktig Jon. Men Knut Ellingsen er bror av Elin.Da tyder jo noe på at Jon Olsen Haram (1678-1761) kan være far til Brite Jonsdtr. Men så er det dette med dokumentasjon som er så vanskelig.

Gjest Kjartan Brastad

Jon Olsen Haram gifter seg 1723, Dom: 14 a Trin: med Berette Styrchesdatter Yttre-Farstad. 26. juli 1724 døpes hans datter Elin. Dette må være et ekteskap nr 2 og førstefødte jente oppkalles etter den avdøde kona fra første ekteskap som skikken var. 1728 gravfestes Styrche Nielsen Yttre-Farstad.Kjartan

Gjest Hermod Moursund

Tusen, tusen takk, Kjartan. Svært mye tyder på at dette er riktig far til Brite da første barn i andre ekteskap er oppkalt etter avdøde kone i første ekteskap, som du så riktig påpeker. Elin Ellingsdtr. døde jo i 1722.I skiftedokumentene finner jeg også Ole Jonsen Haram som mann til avdøde kone Brite Olsdtr. i 1709. Dermed kan det tyde på at barnebarnet Brite Jonsdtr. ble oppkalt da hun ble født i 1711. Og i skiftet er Jon myndig som eldste sønn.Så jeg tror vi her har funnet fasiten! Så jeg takker igjen for hjelpen. Dette var gøy.Har vi fødsels- og dødsår på Ole Jonsen Haram og Brite Olsdtr. (+ 1709)?

Gjest Hermod Moursund

Vi ender vel opp med Jon Styrkersen Haram (1595-1685) som stamfar, som jeg har tre ganger tidligere i tavla. Det ser ut til at de fleste Haram-slektene har utspring fra samme mann. Det er vel kanskje ikke så rart heller?

Gjest Hermod Moursund

I innlegg 2 og 3 er Arne Larsen Flem (1676-1742) nevnt, gift med Gjertrud Sørensdtr. (1674-1755). Sannsynligvis var Gjertruds far dansken Søren Lauritsen Riibe (1630-82) og mora het visstnok Helvig Flem. Vet vi noe mer om henne?

Gjest Kjartan Brastad

Helvig Flem er flere ganger nevnt som fadder, senest i 1698. Hun kalles bare Helvig Flem. Det står ingen ting i kirkeboka om når hun dør, men Helvig Arnesdatter Flem døpes i 1708 og er sikkert oppkalt etter den nylig avdøde Helvig.Kjartan

Gjest Hermod Moursund

Takk for nye opplysninger. Tror nok at hun døde i 1706. Det het at det i 1709 ble løst ut 7 mellag 1 mark odelsgods i Flem. Det var arven etter Søren og Helvig. Det sto at dette var 'Søren Flems børns gods' fra 1706 til 1732. Det tar jeg som et signal at begge var døde i 1706.Finner du mer? Takk igjen!

• 2 år senere...
Gjest Arnstein Slinning

Hei Hermod.Jeg åpner denne debatten igjen, da jeg har en Lars Arnesen Langvastøl, født 14.09.1783, iflg. kirkeboka for Haram. Datoen er oppgitt da han giftet seg med enka Ragnhild Rasmusdatter.Kan denne lars være sønnesønn til din Lars. født i 1710? Jeg finner ikke noe om en Lars Arnes. Langvastøl i kirkebøkene. Mvh Arnstein Slinning

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.