Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#37970] Forfedrene til Johannes Johannessen, født 1801 i Madaring, Sverige

Recommended Posts

Gjest Raymond Ronessen

Det står om Johannes Johannessen at han var født i 1801 i Madaring, Sverige. Vet noen hvem forfedrene hans var? Han hadde ei kone som het Marthe Karlsdatter, født 3. mar. 1820 på Rossvoll, Målselv og ei datter som het Karoline Sofie Johannesdatter, født 1847 på Rossvoll, Målselv.

Gjest Tor L Larsen

Kan ikke påstå jeg har vært borti denne personen. Men for at det skal kunne leites på rett sted: 'Madaring' er høyst sannsynlig ei norsk feilhøring og/eller -føring av bygdenavnet Matarengi i Øvre Torneå.

Gjest Kjell Kvalvik

Hei Raymond. Ser at du leter etter opplysninger på Johannes Johannesen. Kan fortelle at jeg har denne virile karen som en av mine forfedre. Han og Marthe Carlsdatter fikk fem barn, alle utenfor ekteskap. Regner med at du har disse opplysningene. Foreldrene til Marthe var Carl Mathisen og Christiane Christensdatter. Har selv prøvd å finne ut av Johannes sine foreldre, men finner ikke noe sikkert da jeg mangler fødselsdata på han. Ser at du skriver at han var født år 1801 i Matarengi, men denne opplysningen hadde ikke jeg. Ellers vil jeg få lov å komme med en liten korreksjon på Marthe, hun er døpt Carlsdatter. Skulle du finne noe mer på Johannes, så er jeg interessert i dette. Hilsen Kjell

Gjest Raymond Ronessen

Nja. Kona hans het riktig nok Marthe Carlsdatter, og hun var født 3. mar 1820. Hun var altså 19 år yngre enn Johannes, mens under tellinga står det at hun bare var 5 år yngre. Dessuten er ingen av barna de samme.

Gjest Berit Knudsen

Talvik: Grete Johannesdt. døde 4/4 1870, bgr. 18/4, 75 år, f. Ytre Lokkerfjord. Kan det være feil alder (85)?En Johannes Johannes. døde 18/5 1871, bgr. 28/5, f. 1806 Småholmen, slagtilfelle. K:kirkebøker i DA.

Gjest Raymond Ronessen

Birgitte Lucie Johannesdatter var født i 1841, og Hans Bernt Johannessen var født i 1849, så ja, dette kan stemme. Men alderen på mora Marthe, er som du sier, feil, hun burde ha vært ti år eldre enn det som står i tellinga.I tillegg hadde Marthe og Johannes tre andre barn: Jens Andreas Johannessen, født i 1840, Marie Johannesdatter, født i 1845, og Karoline Sofie Johannesdatter, født i 1845. Marthe og Johannes hadde altså 5 barn etter det jeg kan se.Men det sto igenting om faren, Johannes? Det var hans forfedre jeg var på jakt etter.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.