Gå til innhold
Arkivverket

[#38324] Skak Lauritssøn Lystrup, hvem var hans mor?


Gjest Fredrik J. Skjørten
 Del

Recommended Posts

Gjest Fredrik J. Skjørten

Skaks Lauritssøn Lystrups far; Laurits Nielssøn Lystrup til Barland i Sannidal m. fl. var gift to ganger; 1) N. Nielsdtr. Skak. 2) Karen Nielsdtr., enke etter bror av N. (C.S. Schilbred; N.S.T. 20:35-43, 1965). I samme hefte av NST, s. 32-34 er det en 'konjektur' av Sophus Jenssen om tre av Laurits Nielssøn Lystrups barn: Marine, Adelus og Skak. Sophus Jenssen hevder at Marine og Adelus var av første og Skak av annet ekteskap, og begrunner dette. Jeg har ikke sett at dette spørsmål et er blitt drøftet av andre. Tre innlegg i Brukarforum; 15487, 16232 og 19324 viser at det finnes mye kunnskap om den eldre Lystrup-ætten. Vil noen med slik kunnskap kommentere mitt spørsmål? Hilsen, Fredrik Skjørten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kunne tenke meg å løfte fram igjen dette temaet, for egen del først og fremst med utgangspunkt i Marine Lauritsdtr. Lystrup. Den nevnte Sophus Jenssen var også medforfatter av den tre binds tykke gårds- og slektshistorien for Dypvåg (Aust-Agder), utgitt 1965 (ref. s. 2373-2375: 'Adelsslekten Lystrup'). Der opptrer Marine som kona til Salve Olufsen Tveite i Holt. Han antar at vielsesåret kan ha vært 1694.Også der presenterer Sophus Jenssen Laurits Nilssøns to ekteskap: a) g.m. en datter til Nils Jonsøn Skack til Ulefoss og Adelus Finnsdtr.; b) g.m. Karen Nilsdtr., enke etter hans første hustrus bror Skack Nilssøn Skack.Barn fra 1. e.:a1. Marine Lauritsdtr. Lystrup til Barland, g.m. Salffue Olluffsen Lunde i Holt.a2. Adelus Lauritsdtr. Lystrup til Barland, g.m. 'endel prester i Søgne og har stor etterslekt deromkring'.Barn fra 2. e.:b3. Margarete Lauritsdtr. Lystrup til Barland, g.m. Mathias Nilssøn Vinter til Skjerven. (Usikkert. Hun kan også være datter til Peter Lystrup.)b4. Skack Lauritsen Lystrup til Barland, var gift, men vi kjenner ikke hans hustrus navn.b5. Hans Lystrup, nevnes 1615 og 1618. (Usikker.)a6. Jon Lystrup, nevnes til Barland 1621-22. (Usikker.)Ovenstående er en forkortet framstilling av Sophus Jenssens presentasjon, og jeg har pr. i dag ikke innsikt og oversikt god nok verken til å bekrefte eller avkrefte dette. Jeg er imidlertid - i likhet med Fredrik J. Skjørten - interessert i kommentarer fra noen som har slik innsikt og oversikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Uten å hevde hverken innsikt eller oversikt; jeg har notert meg at fornavnet skulle være 'Anna' (f. 1542) på den datter av Juliane Engebrethsdatter Lystrup (?) og Nils Jonsson Skak som var g.m. Lauritz Nielsen Lystrup (f. ca. 1535 ?) til (bl.a.) Barland. (Dette paret hadde vel også barna Hans og Jon).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Per Nermo: Også Sophus Jenssen hevder at navnet hennes 'kanskje' var Anna. Nils Jonsson Skack var vel muligens gift to ganger - andre gang med Adelus Finnsdtr. Rostvig. Dermed er det vel ikke så enkelt å avgjøre hvem som kan ha vært 'Anna's mor?Han anfører ellers at Skack Lauritssøn Lystrup antakelig var Laurits Nilssøns sønn fra 2. ekteskap med Karen Nilsdtr., fordi han 'etter regelen' sannsynligvis var oppkalt etter hennes første ektemann, Skack Nilssøn Skack til Skjelbred.Når det gjelder Marine Lauritsdatter, er hun bare sporadisk nevnt i de tillenkede debattene. Sophus Jenssen hevder at hun må være oppkalt etter sin farmor, Niels Lauritssøn Skacks 2. hustru, Marine Pedersdtr. - som han så identifiserer som 'datter til Peder Hanssøn og ? Jensdtr. Baden, søster til Iver Jenssøn Jernskjeg på Fritsø'. Og i et forsøk på å bestemme vielsesåret for Marine Lauritsdtr. og Salve Olsen Lunde skriver han (uten kildehenvisning) at 'i 1593 var hun hos sine slektninger på Fritsø'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Er det korrekt at a) foreldrene til Nils Jonsson Skakk's 1. hustru Juliane Engebrethsdatter Lystrup var Engebreth/Engelbret Nielsen Lystrup og Adelus Teiste, og b) at Engebreth var eldre halvbror av Lauritz Nielsen Lystrup (g. NN Nilsdatter Skakk og far til bl.a. Hans, Jon, Marine, Adelus) ? (Halvsøsknene skulle være barn av Niels Lauritzsøn (lagmann i Oslo 1549, død 1558) i hans 1. ekteskap m. Kirsten Madsdatter Green, hhv. 2. m. Marine Pedersdatter Skjolderband).Hvordan er ev. slektforbindelsen til Skak Christenssøn Lystrup, som i 1602 var bosatt i Kaupanger, SF, i 1611 på Vestrem og 1623-1625 i Sogndal ? (Han var g.m. Inga, en 'bondepige østerfra Norge').

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Svar til nr. 6:a). Den Nils Lauritssøn som ble kalt Nils Lystrup, var gift med Maren Pedersdatter. Noen hustru ''Juliane Engebretsdatter'' er helt ukjent. Noen person ''Engebret Nilsen Lystrup'' og ''Adelus Teiste'' er heller ikke kjente. Dette er rene fantasinavn og svarer ikke til virkelig eksisterende mennesker. Navnene dukket tidlig opp i Danmarks Adels Aarbog, men i et senere bind bemerkes det meget kort at navnene i sin helhet skulle utgå.b). Hermed besvart, at ''Engebret'' skal utgå så som et fantasinavn.Slektskapet mellom familien Lystrup på Kaupanger Vestrheim mm og familien Lystrup på Barland Lysdal, Hauger, Overgård mm er enda ukjent, men jeg regner med at det vært et nært slektskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Mitt innlegg (nr. 6) indikerer ikke noen hustru 'Juliane Engebretsdatter' til Nils Lauritssøn (Lystrup), men til Nils Jonsson Skakk (svigerfar til NL's sønn Laurits Nilssøn (Lystrup).Mitt innlegg indikerer derimot at Nils Lauritsøn (Lystrup) (lagmann i Oslo 1549, død 1558) først skulle ha vært g. m. Kirsten Madsdatter Green, deretter m. Marine (Maren) Pedersdatter (Skjolderband).Jeg håper på en 'justert' kommentar, Vigerust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jepp. Beklager så meget sammenblandingen.Nils Jonsson [3 hummerklør] til Ulefoss [og Ulvefoss?] eneste kjente hustru var Adelus Finnsdotter [Kruckow etc]. ''Juliane'' etc er fortsatt et fantasinavn.''Kirsten Madsdatter Green'' er også et rent fantasinavn, og svarer altså ikke til noen historisk person. (Forsåvidt heller ikke ''Mads Green''.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Nils Jonsson til Ulefoss etc hadde en sønnesønn Nils Jonsson, som er nevnt 1595, men hvis skjebne etter dette er ukjent (etter det jeg vet).Sammenhengen mellom slekten med 3 hummerklør (uriktig kalt Skakk) og slekten Lystrup på Kaupanger mm kan ha vært at den første Nils Jonsson [3 hummerklør] til Ulefoss hadde en datter som var mor Christoffer, Nils og Skakk Christenssønner. Denne Nils Jonsson hadde forøvrig en bror Skakk Nilsson på Lunde på Eiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Den siste hypotesen om slektskapet mellom Nils Jonsson [3 hummerklør] til Ulefoss etc og slekten på Kaupanger, Vestrheim etc forklarer hvordan gods gikk i arv fra adelsslekten på Samsal i Ringsaker til familien i Sogndal, og den forklarer hvordan fornavnet Skakk havnet hos den sistnevnte slekten. Men hypotesen forklarer ikke hvordan navnet Lystrup med tiden ble slektsnavnet til denne førnevnte familien på Kaupanger, Vestrheim mm. Men som nevnt ovenfor i et tidligere innlegg, må det også ha vært et nært slektskap mellom folket på Barland Hauger Overgård etc og Kaupanger Vestrheim mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Den eneste forbindelsen mellom Lystrup og [tre hummerklør] som er nevnt her (ovenfor) er vel datteren (Anna ?) av Nils Jonsson til Ulefoss som gifter seg med Lauritz Nilsen Lystrup (lagmann i Oslo).Kan Christen, far til Christoffer, Nils og Skakk Christenssønner (Lystrup ?) (Kapupanger, Sogn) være bror av ovennevnte lagmann LNL ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ad Adelus Finnsdtr.:Sophus Jenssen presenterer følgende slektsforhold: Foreldrene hennes var Finn Hanssøn Rostvig (sønn til Hans Jenssøn Rostvig og Adelus NNdtr., tidl. g.m. Hans Kruckow) og Margrete Pedersdtr. (datter til Peder Svendsøn og Anne Amundsdtr. - datter til Amund Torsteinsøn Kamp på Samsal i Ringsaker).Er dette slektsforhold som kan dokumenteres, eller er det også her konstruerte relasjoner/personer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Til innlegg 12:Vi vet ikke om det var slektskap mellom Nils Jonsson [3 hummerklør] og slekten Lystrup på Barland Overgård mm. En kunne mene at det måtte være slektskap, for å forklare hvorledes fornavnet Skakk dukket opp i slekten på Barland. Om det dukker opp der ved navneoppkalling, er det nærliggende at det kommer fra Foss/Fossesholm og slekten 3 hummerklør. Men hvordan og når det skjer, vet jeg ikke. En kan f eks tenke seg at Nils Lystrups mor var av slekten 3 hummerklør, eller at hun var av den slekten som på 1400-tallet førte fornavnet eller tilnavnet Skakk (samme slekt som ga slekten 3 hummerklør navnet Skakk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Til nr. 13:Delvis riktig. Mer presist og korrekt finner en i Hedmark slektshistorielags tidsskrift fra 1960-årene (artikkel av Spangen og særlig Nordström).Hans Jenssøn var en dansk mann som kom til Norge før reformasjonen. Finn Hanssøn kalles en gang ''Rostvig'' som muligens er en forvanskning av et norsk gårdsnavn. Anne Amundsdotter var Amund Torsteinssons (Samsal-ætten) datterdatter, ikke datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Til Tore: Takk for oppklaringen (innlegg 15). Jeg tillater meg ellers å legge ved en lenke til din kommentar på www.vigerust.net vedr. noe av det du er innom i innlegg 14 (samt kommentar til noen andre utbredte misforståelser: Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Til Nermo i innlegg 12:Christoffer, Nils og Skakk Christenssønner fra Kaupanger var sønner av den adelsmannen Christen Jensson til Kaupanker som nevnes mellom 1567 og 1595.Hvordan folket på Kaupanger mm var i slekt med folket på Barland Overgård mm er meg fortsatt ukjent. Nå husker jeg ikke helt hva som var våpenføringen til Kaupanger og Vestrheim-Lystrup'ene. Var det en stjerne ? Om det var det, må en jo anta at de tilhørte samme farsslekt (agnatisk) som folket på Barland mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Hei Dette er jeg interessert i å prøve å knytte til Sørvestlandet.Fra en artikkel i slektshistorisk tidsskrift. Gamle ætter i Sogn v/ Henning Sollied, har jeg notert meg at Adelus Finnsdatter Rustung, var g.med fogden Christoffer Anderson, Kaupanger og at hun giftet seg påny med fogden Christen Jensen. Den 20.07.1571 pantsatte han 'tvende mine børns odelsgods', Håland Etne og Axdal i Fjellberg til Axel Fredriksen til Lends.Balant annet eier etterkommerne etter Torkjell på Oma og Sunniva Ivarsdatter i Håland Etne. Forøvrig må det være en forbindelse Peter Jensen på Stedje, som etter som jeg har notert meg flyttet til Stedje fra Sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Denne fogden i Sogn, Christen Jensen, ser ut til å være den samme som Vigerust (innlegg 17) kaller Christen Jensson. Dermed har jeg sett flere alternative hustruer til ham, nemlig 'Adelus Finnsdatter Rustung' (Sollied) (innlegg 18), 'NN Nilsdotter Hård' (d. av Nils Jonssøn Hård til Gjersvik og Adelus Johansdatter Kruckow) (har ikke notert kilden til dette) og (den mer hypotetiske) 'Nilsd. Skakk / [tre hummerklør])' som er nevnt i innlegg 10 av Vigeust som et mulig bånd til Nils Jonsson Skakk g.m. Adelus Finnsdotter Rostvig. Kan noe av ovenstående avvises direkte ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Forskjellene på de to teoriene ser ut til å være enten at Adelus var gift med CA til Kaupanger og deretter med Christen Jenssen (Jensson) til Kaupanger,eller at det var Adelus' datter som var gift med de samme to mennene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Til 20. Ref. til giftemålene med hhv CA og CJ ligger ute på nett i en av de nylig digitaliserte bøkene, skal se om jeg finner den igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Christoffer Andersson førte i våpnet en åtteoddet stjerne (Klevenfeldts norske våpenbok, NB ms 4o nr 597, nr. 25). Samme våpen som slekten Lystrup på Barland Overgård mm i Kragerø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Hva med den tredje teorien om at Christen Jensson skulle ha vært g.m. 'NN Nilsdotter Hård' (d. av Nils Jonssøn Hård til Gjersvik og Adelus Johansdatter Kruckow) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Kan Kristoffer, Nils og Skak Christenssønner (Lystrup) i Sogn (f. rundt 1570 ?) ha tatt Lystrup-navnet etter morens første ektemann (fogd Christoffer Anderssøn, som altså førte et Lystrup-lignende våpen) ?Jeg har notert at brødrenes far, den adelige fogd i Sogn, Christen Jensson, skulle være død før 1574, men det passer jo dårlig med at han skal være nevnt helt fram til 1595 ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Dersom Christoffer Andersen førte den åtteoddete stjernen i våpenet, betyr det da at han selv var etterkommer etter/beslektet med slekten Lystrup (alt. Tordenstierne som vel hadde samme våpen)? Eller kan han ha ført sin kones våpen?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.