Gå til innhold
Arkivverket

[#38324] Skak Lauritssøn Lystrup, hvem var hans mor?

Gjest Fredrik J. Skjørten
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore H Vigerust

Christen Jenssen skrev seg til Kaupanger 1595 (RA Rentekammeret, Real ord avd, pk. Adel nr. 1).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Her er en tekst som ofte går igjen i de norske våpenbøkene fra 2. del av 1600-tallet og utover:'' NB ms 4o 597 No. 49. Find Hansen förte og dette hvis fader var Hans Jensen een dansk Herremand som aatte Adelus hvilchen tilforn var gifft med Johan Krucov. Find hafde till ecte fru Margrete Pedersdaatter, deris börn Hustru Anna Findsdaatter paa Samsal, Kirstine Findsdaatter, Adelus, gifft med Nielß Jonsen Skaech, Jngeborg Findsdaatter, Kirsten Findsdaatter som aatte Niels Lauritzen og bode paa Øster, döde 1574.''Den eneste ektemannen til Adelus Finnsdotter oppgis som Nils Jonsson Skakk (i enkelte tekstvarianter kant Skank; samme person som skrev seg til Ulefoss og/eller Ulvefoss og førte 3 hummerklør i våpnet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Nermo, det var Christen Jenssøns hustru som var død 1574. Opplysningen om at hun skulle være datter av Nils Jonsson (Hård av Gjersvik) og Adelus Kruckow, kommer fra H Sollied i NST III og K S Kleppe i NST XVI særlig s. 25.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Hvem var denne 'Johan Krucov' (Kruckow) (ca.1440?-ca.1480?) som Adelus (Eriksdotter Kruckow ?) (ca.1455?-1506?) 'tilforn var gifft med' ? (årstallene er meget omtrentlige).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Handeland

Jeg aner ikke hvor dette er saxet fra men kanskje er til noe hjelp ?Overgård på Jomfruland, Skienssyssel: Laures Lystrup (Nilsson) 1591.Adelus Lauritsdatter Lystrup Datter af Laurits Nilssøn Lystrup og Nilsdatter Skak.Var 1596 i tjeneste hos fru Margrethe Breide Peder Iverssøn Jernskjegs og blev gift 2 ganger: først med hr. Hans, sogneprest til Søgne, død ca. 1605, og derpaa med hr. Christen Jenssøn Schjelderup, født 1574, død 24/8 1622 som sogneprest til Søgne. Hun trolovet sig derefter med hr. Søren Knudssøn Nested, kapellan til Holt, men ved Stavanger Domkapitels kjendelse av 13/1 1625 fik hun trolovelsen hævet. Adelus hadde flere barn, vistnok alle av andet egteskap.22Gift 1° med Hans (d. omkr. 1605); Gift 2° med Christen Jensen Schjelderup (1574 - 24 aug. 1622)].Børn af Christen Jensen Schjelderup og Adelus Lauritsdatter Lystrup:38.20. Susanne Christensdatter Schjelderup Dette fra Dip.Nor :b.III s.671 Sammendrag: To Lagrettemænd kundgjöre, at Svein Thordssön gav 3 Öresbol i Gaarden Haugerud paa Modum til' Sognepresten paa Heggen Laurens Pederssön ' for Jon (Nilssön) Skaks Sjæl, hvilken Eiendom Anders Nilssön efter forbehold strax indlöste af Presten. Kilde: Efter Orig. p. Perg. i norske Rigsarkiv. 2det Segl mangler. Nummer: 921. Dato: 3 Februar 1478. Sted: Bjelverud.Brevtekst (fra den trykte utgaven): Ollom monnom theim som thetta breff sia ædher høira sen-der Østhein Soulesson oc Olaff Sigurdsson logrettesmen pa Modheim med q. g. oc sino kunnukth gørandes at wi worom j Bielffwerudi som ligger pa Modheim j Heggene sokn anno domini m. cd. lxx. viii. dagen nest fore sancta Agata apthan oc hørdom pa at Swein Tordsson wntthe oc gaff heiderlig man her Larens Pedersson sokna prest pa Heggene iij øyresbool jærder j Hawgarwd som ligger j fornt Modheim fore sool Jon Skakx fore bygengilse oc aars bønehald med theim skilordom at b.III s.672Anders Nielsson som sameigho manær ther wider skal løisa thet ighenfore fulla peninga j swa mottho gaff fornd Swein Tordsson then ødhe part fra sig oc sina ærwingia med allom theim luthom oc lunnindom som ther til ligger oc legat haffuer fron forno oc aff nyo wtthan gardz oc jnnan ey til prestebolet eller til kirkion wtthan fornd her Larens fore bønhald oc bygengilse oc sam eigho mannen til atterlowsn fore swa manga peninga som thet wert ær. Jtem thes kennis jak Larens Pedersson soknaprester pa Heggene med thesso sama breffwe at jak haffuer selt Anders Nielsson fornd jærda part j Howgarwdi epter theim skilordom som her førre j bre- ffuet sthor screffuet oc Swein Tordsson firi skylde fron mek oc myne epterkomande oc atter wnder fornd Anders oc hans erwingia til æwer- delig eigho oc haffuer han bythalat mek til nøghes swa manga peninga som j kawp wart kom. oc til sanind her om tho henger jak mith in- cigle med thessa godha manna incigle som her stho førre j screffuet fore thetta breff som giort war a degi oc are som før segher.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Knut (innlegg 30): første opplysningen din (1591) stammer ihvertfall fra min egen webside. Det andre har litt forskjellig proveniens.Deler av det godset som i arveskifter på Samsal gikk til Adelus Finnsdotter (gift med Nils Jonsson [3 hummerklør]) var ut på 1600-tallet eid av Christen Skaksson (Lystrup av Vestrheim), bl a setegården Ulven (Skattematrikkelen 1647).Adelus Finnsdotter *kan* ha vært kalt Adelus Kruckow i sin samtid, siden hennes far, Finn Hansson, ifølge Absolons beskrivelse var i slekt med Kruckow.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

(Til 29) Adelus (Eriksdatter på Fet) var vel gift med Torleiv Benkestok - ikke Johan Kruckow.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Handeland

Tyvlåner litt fra expertene jeg Tore.. Du kan være en vriompeis du Tore men som regel har du rett.He-heMvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Tja.Når det opplyses at Finn Hansson var av de Kruckowers slekt, og samtidig var sønn av en dansk herremann Hans Jenssøn, må det vel bety at Finn Hanssons mor var en Kruckow. Det navnet ''Rostvig'' som Finn i enkelte kilder tillegges, kan være en forvanskning av en gård på vestlandet (Sogndal?). Finn førte to varianter av sin fars våpen, ikke våpnet til slekten Kruckow.Det er fullt mulig at Finns datter Adelus (gift med Nils Jonsson 3 hummerklør) ble kalt Adelus Kruckow på Vestlandet. Hun selv, mer sannsynlig en av hennes døtre, var gift med Christoffer Andersson til Kaupanger og siden Christen Jensson til Kaupanger. Dette forklarer både hvordan fornavnet Skakk, oppkalt etter personer i slekten 3 hummerklør, og godset på Hedmarken, som Ulven, kom til familien på Kaupanger og Vestrheim.Men det forklarer ikke hvordan sistnevnte slekt tok navnet Lystrup. Med mindre det kom fra Christoffer Andersson eller Christen Jensson.Nils Jonsson [3 hummerklør] bodde på Jomfruland omkring 1520 og utover (senere Ulefoss), inntil gården ble overtatt av slekten Bølger av Jomfruland (Hård).Men jeg har ennå ikke forstått hvorfor dere er så opphengt i at slekten Lystrup på Barland Overgård etc i Kragerø m fl steder skulle være etterkommer til Eiker-slekten med 3 hummerklør (kalt Skakk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Handeland

Tja eller ikke Vigerust,du har nok plassert deg som referanse i fremtidige slektsbøker enten du vil det eller ikke.Litt rart å tenke på om man skal være litt filosofisk.Jeg har nok fått mang en irettesettelse av deg som har vært nyttig for meg.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Til innlegg 35: Når det gjelder muligheten for at slekten Lystrup kan være etterkommere etter slekten med 3 hummerklør (kalt Skakk), tviler jeg på om det er rett tolket at noen skulle være spesielt 'opphengt' i det. Her er det vel mer snakk om en naturlig nysgjerrighet m.h.t. at fornavnet Skakk ser ut til å dukke opp i Lystrup-slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jo, nyskjerrighet. Men hvis det var nyskjerrighet, ville jeg tro en startet med spørsmålet om slekten Lystrup på Barland mm kunne være etterkommer etter slekten med 3 hummerklør som kom fra Eiker etc. Og dernest undersøke hvilke muligheter som foreligger, teste dem osv.Men neida, det gjøres jo ikke. At fornavnet Skakk dukker på på Barland kan jo, som jeg nevnte i innlegg 14, skyldes oppkalling fra den eldre slekten Skakk. Den Jon Skakk som var død før 1478 (kildeteksten inntatt av Knut i innlegg 30) var en av dem. Hans slektsgren - med det våpen han må ha hatt - døde ut med hans datter Åse, som var stammor for slekten med 3 hummerklør. Men det kan jo ha vært andre grener av 1400-talls-slekten Skakk som er forfedre til Lystrup av Barland mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Hvis det er slik at Lauritz Nielsen Lystrup (til Barland, Lysdal, Hauger, Overgård (Jomfrul.), mm.) var g.m. en datter (Anne/Anna ?) av Nils Jonsson Skakk (som rundt 1520 bodde på Jomfruland, senere Ulefoss og Kaupanger ) og Adelus Finnsdatte (Rostvig), så er jo dette ''en forbindelsen mellom Lystrup på Barland og slekten med 3 hummerklør som kom fra Eiker''.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hauger lå forresten på Follo. Nils Jonsson på Jomfruland er ikke kjent i egen samtid med navnet Skakk. Navnet Skakk bør derfor, hvis det skal anvendes om ham, settes i parentes for å vise at det er tillagt ham av forfatteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(41:) Forsåvidt ikke annet enn det som er antydet i innlegg 1 i denne debatten, vel med referanse til Sophus Jenssen. Det samme er dessuten skrevet annensteds i tidligere debatter på DA (tror jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

I 1647 eier velbyrdige Christen Skaksson i Sogn 3 huder i i gn.427 Ulve i Brøttum. Torbjørn Torbjørnsson sine arvinger eide 2 skpd i nevnte Ulve.Jørgen Clausson var gift med Anne Finnsdatter (Rostvig) og hadde to døtre Adelis og Inger. 'De og døtrenes første ektefeller var brødrene Torbjørn og Christen Torbjørnsøner (Skaktavl)'. Ref. Var lagmannen Jørgen Clausson stamfar til slekten Valravn? ved Per Reidar Christiansen. Genealogen nr 2/2004.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Ja, Karin, men jeg er usikker på om Per Reidar vil være enig i den argumentasjonen jeg har fremført for slektskapet mellom Adelus Finnsdotter (Annes søster) og Christen Skakssøn.Et helt annen sak: To av Laures Nilssøn Lystrups (på Barland) sønnesønner var offiserer i østerriksk tjeneste under tyrkerkrigene på 1680-tallet. Dessverre har jeg rotet bort kildekopien. Er det noen andre som også har snappet opp denne saken og har kildereferansen ? (Jeg tror det var et forholdsvis nyere bind av DAA.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Tore:Du skriver bl.a. ovenfor (innlegg) om Jon Skak(k), (før) død 1478: 'Hans slektsgren - med det våpen han må ha hatt - døde ut med hans datter Åse, (..) '. Vil dette si at Jon Nilssons våpen ikke er kjent?mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg kjenner i hvertfall ikke våpnet til den Jon Nilsson som ble kalt Jon Skakk og som er kjent fra 1447 til 1474. Per Reidar har ikke avbildet noe segl heller i sin artikkel i Genealogen 1/2006. Det er nevnt en person, muligens av dansk herkomst, med navnet Skakk som fornavn, litt tidligere på 1400-tallet. Regner med at han tilhørte samme slekten som denne Jon Nilsson kalt Skakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(39:) Innebærer dette at 'Kirsten Jonsdotter Skakk til Kaupanger' (g.m. Olav Toressøn Teiste ?) ikke var datter av Jon Nilsen (kalt Skakk) som er kjent fra 1447 til 1474 (bosatt på Nordre Foss, Eiker, BU) ?Stemmer det forøvrig at denne Jon var g.m. en datter av riksråd Engelbrecht Stefansen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Når du spør om familieforhold til et bestemt navn, så regner jeg med at du har dekning for dette navnet ? Hvor har du navnet ''Kirsten Jonsdotter Skakk til Kaupanger'' ifra ?Til det siste: Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Nei, jeg har dessverre hverken dekning for eller kilde til opplysningen om at en ''Kirsten Jonsdotter Skakk til Kaupanger'' skal ha eksistert, men har notert at hun skulle være etterkommer et. Haftor Jonsson Sudreim og vel født rundt 1680. Hun kan gjerne være en konstruksjon.Er ektefelle til Olav Toressøn Teise kjent overhode ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.