Gå til innhold
Arkivverket

[#38324] Skak Lauritssøn Lystrup, hvem var hans mor?

Gjest Fredrik J. Skjørten
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

(99:) Hadde ikke rukket å lese artikkelen enda. Det framgår av den at svigermor til Jon Nilsson (Skakk) (ca.1430?-før 1482/1478?) het Ulvhild og levde ennå i 1447. 'Noen' har antydet at det her kan være snakk om Ulfhild Brynjulfsdatter Roos af Hjelmsäter, Närke, Sverige, g. 1438 m. riksråd Engelbrecht Stefansen [Månestjerne] (1400-ca.1459) som bodde på Holleby i Tune 1428-1450. Vigerust avviser dette (innlegg 49).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Nevner i samme slengen her at denne Jon (innlegg 101) sin dattersønn Jon Nilsson (Skakk) (ca.1480?-etter 1542) vel var g.m. Gunnhild Staffansdatter, som var sønnedatter av riksråd Engelbrecht Stefansen [Månestjerne]. Sistnevnte Jon's mor Åsa og kona Gunnhild ville altså ha vært kusiner dersom antydningen nevnt i innlegg 101 skulle være korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Mange takk for henvisningen til artikkelen til Vigerust, som jeg hadde gått glipp av.Ble Åsa Jonsdotter (Skakk) gift på nye (med en 'Tore Hujesen Foss', barn: Svein og Gunnhild) etter at ektemannen Nils Tormodsen Foss, rådmann i Tønsberg, døde i 1503 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Per (104)Nils Tormodsson 'tre hummerklør' som vel aldri bodde på Foss var gift med Åse Jonsdotter (skak) før 6. feb. 1482 (DN II, nr. 918) og vel senest nevnt i live 4 april 1514 DN VIII, nr. 481 og var pga. brevet av 1482 gift med Åse Jonsdotter hele perioden fra 1482 til etter 1514.Dersom Åse Jonsdotter hadde en forbindelse til Ytre Eikeland/Foss i Sør-Audnedal må et ekteskap ha skjedd før ekteskapet med Nils Tormodsson, og siden Tore Hujesson (skak) Ytre Eigeland/Foss har antatt far Huje(Huge) Toresson (Ytre Eigeland) som er nevnt som lagrettemann i 1488 kan han derfor ikke ha vært gift med Åse Jonsdotter.Dette skak-navnet har en annen opprinnelse, selv om det kan være samme ætta.Knut Fjogstad har ovenfor gitt Lenkehvor det bl.a. henvises til ÅHA for 62-63 og Per Selands artikkel om gamle Audnedalsslekter. Der får du også vite at Svein og Gunhild kommer inn i en helt annen sammenheng.Åse Jonsdotter som mor til Tore Hujesson har ikke sitt opphav hos Petrus Valand, men i en eldre artikkel om slekten Lystrup

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

En norsk ridders datter ble gift til Sverige og er farmor til en kvinne som er gift med Mogens Gjurdsson (Schack). Äldre svenska frälsesläkter I (1957-1989), s. 58-60.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe forsinket på grunn av fravær; til innlegg 76: Per Holte Rosenkilde legger frem informasjon om Ole Grundesen Barland, og hevder at han kom fra gården Gliddi i Holt. Har Per noen dokumentasjon for identitet mellom Ole Grundesen Gliddi f. 1664, og Ole Grundesen Barland? Grunde-navnet forekom også i Sannikedal på den tiden, bl. a. ble Helie Grundesdtr., 82 år gravlagt i Sannikedal 24, jan. 1714, og Bygdeboken hevder at Grunde Lystrup bodde på Barland omkring 1600 (primærkilde ukjent) Hilsen Fredrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg tror ikke det har bodd noen Grunde Lystrup på Barland omkr 1600. Det virker på meg som om dette er et påfunn for å argumentere for at senere personer ved navnet Grunde er av slekten Lystrup. Et fabrikert bevis, med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Inge Fagerheim

Finnes det noen dokumentert forbindelse mellom slekten Lystrup og Christen på Vestreim og sønnene Skakk og Nils, som er nevnt i manntallet 1666 for Sogndal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

En kunne gjøre Ole Grundesens bakgrunn til en diskusjon om sannhetsverdien av bygdebok mot bygdebok. Gjerstad-boka sier at Ole først bodde på Holte i Gjerstad, siden flyttet til Barland. Ole giftet seg med en datter av Kjell Rød i Gjerstad.Men i dettte tilfellet gir egentlig navnene til Oles barn svaret: Ingeborg, Kjell, Tjøstel, Grunde og Kirstine ikke bare dekker besteforeldrene, De gir også et hint om hvor det kan være lurt å lete etter Kjell Røds ukjente kone, ved å sjekke Tjøstelsdøtre. Helje Grundesdatter er ikke omtalt i Aust-Agder, men kan utmerket godt være en ukjent søster av Grunde Torkelsen.mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Tore og Per. Jeg har i mellomtiden lett etter et mulig skifte etter Ole Grundesen, men har ikke hatt hell med meg hittil, vil fortsette søk i datidskilder. Pers opplysninger har gitt med nye søkemuligheter. Hvorfor kom Ole Grundesen til Barland? Han var da neppe mere enn ca 25 år, hvis den Ole som var bruker på Barland fra 1689 hele tiden var samme mann.Jeg hadde tenkt meg at han kanskje ble gift med en datter (ukjent) av en av de tidligere brukere. En annen mulighet er at han hadde forbindelse til Nils Sørensen Adeler, som eide Barland, og hadde fått bygselkontrakt av Adeler etter Søfren Nielssøn ca. 1689. Hilsen, Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.