Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#38590] Fra Dovre til Stjørdal i 1837.

Recommended Posts

Gjest Ragnhild Simenstad

Er det noen der ute som vet hvor Iver Poulsen Husejordet(Huse) født 10.02.1817 i Heidal har blitt av.Kom til Dovre i 1831. Han var bosatt i Husejordet som var en plass under Tofte. I 1837 reiste han til Stjørdal, noe mer vet jeg ikke om han.(Bror til min oldefar)Han har vistnok etterkommere i Finneidfjord.

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg skal se i bygdebøkene for Hemnes når jeg kommer meg på biblioteket etter påske, og Finneidfjord tilhørte Hemnes på Helgeland. Der er det også 2 bøker, så det hadde vært en fordel å vite hvilken gård etterkommerne bodde på.Siden du ikke vet hvilken gård det er på så er det nesten umulig å slå opp i bygdebøker for Stjørdal, og på den tiden lå også Skatval, Lånke, Meråker og Hegra under Stjørdal. Jeg har 2 'Stjørdalsbøker' og 4 'Skatvalsbøker', så det er nesten håpløst å lete når en ikke vet gårdsnavnet. Det blir omtrent som den berømte 'nåla i høystakken'. Har prøvd å finne Iver Paulsen ved folketellingen 1865, men den eneste jeg fant var for gammel og født i Øvre Stjørdal.Nå skal jeg til Stjørdal i slutten av denne måneden, men er ikke tilbake hit igjen før ca 10.05. Mine foreldre bor i Stjørdal. Jeg skal sikkert på biblioteket der og lese mikrofilmer for egne aner når de skal gjøre sine ting, og kan prøve å finne Iver som innflyttet til Stjørdal. Da står det forhåpentligvis hvilken gård han bosatte seg på.

• 5 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg fant ikke Iver som innflyttet til Stjørdal i perioden 1835-1839 i kirkeboka, og fant han heller ikke som gift 1837-1845. Jeg har glemt at jeg skulle se i Hemnes, og det skammer jeg meg over. Skal prøve å få sett etter 17.Mai der.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.