Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Olav Lønne

[#38607] Sorenskriver Hans Brock, Slektsinfo

Recommended Posts

Gjest Olav Lønne

Jeg fant i en av Fusa-bøkene at Hans Brock var sorenskriver i Hardanger og Voss 1630 - 1633, og senere samme jobb på Halsnøy kloster. Konen het Mette Nilsdatter, og de har ihvertfall et barn, datteren Elisabeth Hansdatter. Finnes det noen opplysninger om slektstavlen hans noen steder, eller er det noen av deree gode hjelpere som har noe info.mvh Olav

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hans er min 9. tippoldefar, men jeg har forgjeves prövd å finne ut av hvor han kom fra.Et sted ser jeg han står som Jensen Broch. Men jeg har ikke sett noen beviser for det. Det er og mulig at han er den samme som ble kalt 'Hans Broch paa Huglen'. Han var i allefall sorenskriver i Hardanger ca 1634.Da jeg for flere år siden lurte på om det var noe slektskap mellom Hans Broch og andre ved det navnet, fikk jeg dette svaret fra Vigerust:--- kopi: 'Det er jo full mulig, selvsagt, men jeg vil ikke anbefale å legge for mye i det. Broch er både et slektsnavn og et yrkesnavn - en som behandler brokk - slektsnavnet er oppstått av yrkesnavnet. De fleste navnebærerne i denne tiden det her er tatt utgangspunkt i, knyttes til byene og til embetsmennene. Antagelig- vis hadde vi i Norge en lang rekke personer med navnet Broch, Brock, som kom fra like mange slekter. Dvs at det dreier seg om likhet i yrkesbakgrunn, ikke slektskap.Tore H Vigerust' kopi slutt --- Mvh Kjellaug

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Han er nevnt i NST XVI s.283 ('Slekten Brox') som Hans Jensen Broch, det henvises også til at navnet er skrevet Brok i Olafsens 'Våre Sorenskrivere'. Iflg. artikkelforfatteren Aage Irgens var sorenskriveren ANTAGELIG gift med Mette Nielsdatter som så sent som i 1667 bebodde Skjellevig i Tysnes. Datteren Elisabeth Broch er eneste som er nevnt her. Ingenting i artikkelen tilsier noe annet enn Tore H. Vigerusts svar over.Han er også nevnt i PHT (Personalhistorisk Tidsskrift) 1930, er ikke sikker på at jeg har tidsskriftserien så sent, men kommer tilbake om det skulle stå noe spesielt der. Uansett er dette skrevet før Irgens' artikkel og sikkert kjent av ham.Men dette er ganske sikkert kjent materiale, men jeg nevner det allikevel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ingvard Skarvatun

Hans Jensen Broch f.ca 1588 i Svendborg, Danmark gift med Mette Nilsdotter Skjellevig f.1598 på Skjeljavik, Tysnes hadde iallfall 2 døtre. Utanom nemnde Elisabeth g.1.m. Knut Johannesen Langeland Skaten(1590-1649) og 2.Pål Andersson Hamnarås (Rike-Pål 1625-91), har vi Anna Hansdtr Broch ca1618-54 g.ca 1639 m. lensmann Tomas Lauritsen Hjortland (1615-94) med iallfall 2 barn: Guri 1644 og Hans 1652. (Dette er samandrag frå bygdebøker i Kvinnherad og Tysnes).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Finnes det primære kilder som viser at han var födt i Svendborg?På en dansk side fant jeg en 'Anders Jensen BROCH död för 1660. He was a Købmand og rådmand.'Men heller ingen kilder oppgidt her.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ingvard Skarvatun

Dessverre har eg enno ingen primærkjelder, berre mange usikre. Forutan nemnde bygdebøker, FamilySearch v/Johan L Ulstrup, Oslo, v/Johanne T.Hernes, Reistad og v/Gunnar Kjell Rustad, Haugesund. Alle med noko ulike årstal og data.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Olav Lønne

Jeg ser at Tor Vigerust nevner at slektsnavnet Brock forekommer både som et yrkesnavn og et slektsnavn. Jeg vil bare nevne at navnet også forekommer i Bergen Bys historie, bind 2. Her nevnes i 1711 kjøbmann med skipsfartsinteresse Andreas Brock, og i 1579 fikk Jan (Jon) Brock sammen med endel andre Bergenskjøpmenn enerett på handelen med Færøyene. Det skulle nok bety at de hadde gode forbindelser i Kjøbenhavn. Om det er noe slektskap mellom disse vites ikke.mvh Olav

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.