Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#38624] Beret Johanna Andersdatter Braategnet-Aune født 1848.Høilandet eller Overhalla.

Recommended Posts

Gjest Knut Handeland

-Berit var tjenestepike i 1865 på Lysberget i Overhalla.-Hennes far skal ha hett Anders Olsen-Berit ble (utrolig nok) gift 2 ganger med 2 forskjellige svensker som het Jonas Olsson.1: 12 Juli 1875- med : Jonas Olsson Braategnet-Skaftnesmoen (Foldereid.Nt.)(1844-1880.)Fra Borgsjø.Medelpad i Sverige.(Bare 2 barn ?) Johanna Oplø.Borkmofjellet (1871-) Ole Borkmoen.(Kolvereid)(1876-) 2: 18 Juni 1882- med : Jonas Olsson Skaftnes-Groftenget (Øvre-Skaftnes.Foldereid.)Jonas var født 1832 på Stamgjerdet-Svenstad i Undersåker.Åre.Jemtland.(Jonas hadde vært gift 1 gang med Tina Kristine Olsdatter fra Skillingsvåg.Leka.Nt.og hadde ett samboerskap ? eller ekteskap med Anne Marie Johnsdatter Nordli.Skrøvstad.Fosnes.Nt. (Anne født 1839 i Vadsø.)Berit fikk disse barna med Jonas Groftueng1:Andreas Sylstad-Namsos(1883-1947) 2:Julius Berhof (1885-1890) 3:Olav (1880-?)Namsos ? 4:Martin (1891-1892) 5:Johanna Berntine (1892-1976) 6:Thilde Kristine (1892-1910)Så til spørsmålet :Berets far Anders Olsen kom han fra Slaatten.Grong.Høilandet.Nt ?

Gjest Knut Handeland

Har prøvd å ressonere litt etter å ha tittet i døpte for Kolvereid 1874-1885.Har funnet Berit og Jonas som bosatt på Sylstad på de første barna.Berit da oppgitt som før bosatt i Ørnevik med første Jonas og Aunevik.Har en liten teori om at Anders Olsen (Slåtten ?) eller Johannas ukjente mor opprinnelig var fra folket på Bertnum i Overhalla.De samme navnene Johanna og Benhoff finnes der.Dvs : Ekteparet Ole Samuelsson Bertnum og Johanna Bertilsdatter.Noen med kjennskap til folket på Bertnum her ?Mvh Knut

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Vet ikke om dette er den riktige Berit Johanne:Berethe Johanna Christening: 18 NOV 1849 Overhalla, Nord Trondelag, Norway Father: Andreas Olsen Ranum Mother: Helena Danielsdatter LysberreKilde er FamilySearch IGI. Bør uansett sjekkes mot orginalkilde.- Hanne Line -

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Også fra FS IGI (M018645). Giftemålet med Jonas Olsen nr 2:Berit Johanna Andreasdatter Birth: 1849 Father: Andreas Spouse: Jonas Olsen Marriage: 08 OCT 1882 Foldereid, Nord Trondelag, NorwayHer er fødselsår 1849.- Hanne Line -

Gjest Knut Handeland

Hei Hanne LineJeg tror jammen du har rett jeg utifra det jeg vet om forfedrene i Nt.Har ikke jobbet så mye med denne greina så det blir spennende å se hvor jeg ender opp til slutt.Har litt tro på at Lysberg,Bertnem,øie og Hildrum kan være navn å lete videre på. Andreas Olsen finnes det flere av i distriktet men Helena ser det ut til å være 2 som passer.Datoene du fant er helt nye for meg. Jeg tror de jeg har fra før kan være troloving istedet for ekte.Du får ha tusen takk for hjelpa.Mvh Knut

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.