Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Håkon Brun

[#38760] Oline Bertine Mo Jacobsdatter, Træna

Recommended Posts

Gjest Håkon Brun

Jeg holder på å sjekke opp opplysninger jeg har fått overlevert fra familien. Jeg har litt problemer med Oline Bertine Mo Jacobsdatter, gift med Martinus Jeppesen, Husøy i Træna. Oline skal være født i 1849, de giftet seg i 1869, og hun døde 29 apr 1872, samtidig som hun fødte sitt andre barn. Men hvor kom hun fra? I følge Svein Edvardsens skifter het hun Oline Bertine Jeppesen (skifte i 1875), men her har hun tydeligvis fått mannens etternavn. Finner henne ikke født i kirkeboka for Træna og Lurøy, finner henne ikke i ft. 1865. Jeg har ikke kirkebøkene for Lurøy/Træna i perioden 1869-1972 tilgjengelig (er ikke digitalisert ennå). Er det noen som vet hvor Oline kom fra, og hvem hennes foreldre var? mvh Håkon

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne Lise Hovdal

Vet ikke om du søkte etter Oline i FT-1865 på RHD eller Digitalarkivet, men på RHD finner jeg iallefall:-Oline Jacobsdatter født 1849, som var i tjeneste på gården Tjul i Vega. Hun var født i Vega.Det kan jo også hende at hennes 2.navn ble brukt til daglig, og at hun ved FT-1865 er registrert som Bertine. Jeg fant denne i Rødøy på RHD:-Bertine Jacobsdatter født 1848. Hun var på gården Sætvik i Rødøy, hvor jeg finner hennes familie: Faren het Jacob Johansen og var født i 1822 i Rødøy, og han var gårdbruker, leilending og fisker der. Moren het Aasel Carlsdatter og var født i Rødøy i 1822. Barn: Karen født 1846, Berthine født 1848, Marines født 1850, John født 1854, Johan født 1855, Christine født 1858, Alethe født 1861, Albert født 1864, Maria født 1865.Fødselsåret 1848 på Bertine kan jo være feil i folketellingen.Det er ikke sikkert at alt for årene rundt 1849 er utlagt for Lurøy og Træna når det gjelder døpte. Jeg hadde selv problemer med å finne noen som skulle være født ca 1839 på Træna på innscannet kirkebok der, men på mikrofilm på biblioteket her fant jeg dem jeg så etter i 2 kirkebøker. Jeg kan se etter på torsdag etter påske da jeg skal på biblioteket. Jeg får sannsynligvis ikke tid til å gå videre i denne omgang, fordi jeg holder på med minst ett prosjekt til og så skal jeg hjem til Trøndelag i 14 dager i April/Mai.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg kan selvfølgelig se etter giftermålet i 1869 også, i tillegg til å prøve å finne henne som døpt i ca 1849.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne-Rita Kolberg

Det er nok ikke den rette Bertine du har funnet. Den du har funnet er riktignok født på gården Sætvik i Meløy, hun er søster av min tippoldemor (Karen f. 1846) og hun døde i Bergen 28. juni 1888. Hun døde på Ladegården sykehus og dødsårsak var oppgitt spedalskhet, så det er nok ikke denne Oline Bertine Mo Jakobsdatter som Håkon Bruun er ute etter.På familien i Sætvik har jeg alt så det er nok ingen fra dem som er på Træna.Anne-Rita Kolber

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Håkon Brun

Takk for fin respons. Jeg glemte å si at faren til Oline visstnok het Jacob Jensen. Oline fra Vega hørtes interessant ut, men jeg finner ikke noen Jacob Jensen i passende alder. Han kan selvfølgelig være død før 1865. mvh Håkon

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg var jo heller ikke sikker på at jeg hadde funnet riktig Oline Berine i 1865, og jeg håper at hennes giftermål i 1869 er å finne i kirkeboka på mikrofilm på biblioteket her. Biblioteket her er stengt på tirsdager, onsdag har jeg behandling med treningsopplegg hos fysioterapeut og derfor kan jeg ikke se før torsdag i neste uke. Det burde i det minste stå hennes der, og jeg håper selvfølgelig at mikrofilmen eller mikrofilmene jeg trenger ikke er på utlån.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Svein Edvardsen

Hei HåkonNei faren heter ikke Jacob Jensen. Denne Jacob Jensen var forlover, men ikke faren. Faren heter Zacharias Moe og i FT 1865 finner du dem i Trondheim. Hun er født i Grytten i Romsdal. Problemet er at alderen må henne i FT 1865 ikke stemmer helt, men jeg regner med at det er henne fordi hun oppgir fødested Grytten, og farens navn i giftemålet i 1869. Svein

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Håkon Brun

Hjertelig takk Svein. Skjønner nå hvorfor jeg ikke fant henne. mvh Håkon

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.