Gå til innhold
Arkivverket

[#38781] Sjørøvere fra Algerie langs vestlandskysten

Gjest Alf Inge Fagerheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Kurt Østbye

Ingen tvil om at 'siestaen' i Gryllefjord var spesiell i forhold til resten av landsdelen. Jeg bodde i Nord-Norge på 1960-tallet og husker godt folk der beskrev den daglige hvilepausen i Gryllefjord som en lokal særegenhet. Når jeg hadde forretninger i Gryllefjord, kunne møter bare skje før eller etter 'siestaen'. Mener å huske at et møte med ordføreren et al ble avbrutt og kunne først begynne igjen når den 'offisielle' pausen var over, butikkene stengte, etc. Vi tilreisende satt der og kunne intet gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linn Moan

Nina har rett i at det er sandsviknegre vi alltid har kalt folk med dette spesielle utseendet. Jeg gikk på skole med en av dem, og han så ikke ut til å ta det ille opp. Disse personene har tykt, svart hår, gjerne lettere krøllet, og de er gjerne mer gylden i huden enn oss andre krittkvite senjaværinger. I sandsvika finnes det fremdeles planter og insektarter som vanligvis ikke skal finnes så langt nord, så noe spesielt er det med plassen, uansett forklaringa på det. Linn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L. Larsen

Hei Linn.Og blant roma eller sinti er det visst uvanlig med krøller. Krøller og kruset hår er to forskjellige ting. Det at de blei kalt negre kan være et fenomen som har oppstått på 1900-tallet, ingen som leser debatten må tro at noen har meint at de skal ha nedstamma fra afro-afrikanere (til forskjell fra f.eks. tunisere). Men ingen kan påstå at du (eller Nina) har antyda det.Det med planter og insekter har jeg huska sia du nevnte det i samtale nylig. Fint at du nevnte det her. Det hadde vært veldig interessant hvis du hadde klart å finne meir ut om det.Skal vi la debatten om Gryllefjord gå videre under tema 39037, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Roald Sjursen

Aftenposten har en artikkel om en utstilling i Oslo hvordan norsk-danske sjøfolk igjennom 300 år endte opp som slaver i Nord-Afrika. LenkeMvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Else Montagne (-1728), f Hansdtr Lillienschiold, var enke etter toller Peder Pedersønn Montagne (1638-1672), og stod som reder for 'Cornelia' av Bergen, som i 1673 hentet 103 slaver fra Guinea. Det ble starten på den dansk-norske slavehandelen, en trafikk som pågår i mer enn 100 år. Peder Montagne var i 1659 løytnant under Christen Holberg (Ludvigs far). Ludvig Holberg hadde selv aksjer i slavehandelen. Else Montagne var av Lillienschiold og Smed/Smith-slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.