Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#38839] Agnes Simonsdatter på Wist i Sparbu.Nt ved 1801-tellingen

Recommended Posts

Gjest Knut Handeland

Disse 2 er på Wist i Mæhre.Sparbu ved 1801 Tellingen.Er de 2 barn av Simen Arntsson på Inderøy og Sarah Tommasdatter på Inderøy ? (Gift : Oktober 1762.)1000 Arent Simonsen Logerende 37 Enkemand efter 1ste egteskab Skræder M1001 Agnisse Simonsdtr Logerende 27 Ugift Fruentimmer skræder KAgnes er ett lite brukt navn i Norge på den tiden og jeg lurer derfor på om det ligger en koppling til Jemtland her ?Kanskje Hogstad ?`Mvh Knut

Gjest Anne Hildrum

Iflg Sparbu bygdebok heter foreldrene Simen Arntsen f 1729 og Sarah Tommasdatter f 1744 d 1794. De er benevnt som henholdsvis Løe og Vekre, men har vel sansynligvis tjent der, ettersom jeg ikke finner de på disse gårdene. Desverre sto det ikke noe om hvor de var fra.Anne

• 1 måned senere...
Gjest Arild Køhl

Agnes er døpt andre søndag etter påske 1774 i Mære kirke, Sparbu prestegjeld. (ifølge Dage er det den 17.04.1774)Far: Simen Arntsen Røttesenget (altså en plass under gården Røtte i Sparbu)Bygdaboka skriver at Simon var født i en Løplass 1729 og Sara i en plass under nedre Vækre i 1744. Kikeboka for Sparbu starter først i 1746, så noen dåpsinnførsler finner en ikke på dem, hvis det er riktig at de er født i Sparbu da.Skal sjekke konfirmerte og se om de kan finnes der.Agnes er min 5 tipp oldemor og ble gift med Arnt Monsen Gran, Inderøy og bosatte seg på Granakammen i Inderøy.Mvh Arild

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.