Gå til innhold
Arkivverket

[#38922] Lensmannsmordene i Haugsbygd på ringerike 22,august 1926

Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Kvien

Jeg regner med at hvis etterlysningen strider mot etiske eller andre retningslinjer, vil redaksjonen fjerne den fra forumet. Jeg kjenner ikke til at vedkommende hadde etterkommere. Filmen er som kjent sluppet fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Anton Emmanuel Oscar Svensson hadde et barn med en kvinne,som også fremgår av romanen til Gunnar Larsen.Etter å ha studert Norlands avis fra 1926, fremgår det at det er tilfelle.Nå scannes imidlertid avisene på Nasjonalbiblioteket og legges ut på nett http://www.nb.no/avis/ og det vil nok overraske noen hvor lite personvern det var kontra ytringdsfriheten i 1926 , ja også etter den tid. Takk for bildet !mvh Jan Frode Johansen Kriminalhistoriker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg er forøvrig intressert i alt mulig dokumentarstoff om Lensmansmordene i 1926. Aviser,avisutklipp,bilder,reportasjer m.m Kontakt meg gjerne på e- mail: jafjohan@start.no mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell H Myhre

Jan Frode - kan du være vennlig å begrunne for Digitalarkivets brukere hvorfor omstendighetene knyttet til ''Lensmannsmordene''; i likhet med ''Isdalsaken'' har slik særlig interesse for deg ?Uttal deg dertil gjerne om hvorvidt denne interessen omfatter kriminalsaker i sin allminnelighet, og, for den eventualitet at så er tilfelle, om hvorvidt det er en ''forutsetning'' at menneskeliv har gått tapt for at saken(e) skal fremstå som tilstrekkelig interessant(e).Med hilsen K. Myhre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Det er ikke selve den kriminelle handlingen som facinerer meg men alle omstendigheter vedr.saken. Etterlysning,jakten,dommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Kan du ikke starte ditt eget arkiv, så slipper vi på digitalarkivet å lese dette . Det finnes alltid etterkommere som kanskje ikke ønsker at ting skal rippes opp i. Jeg ser at flere har gitt deg signaler om det. men tar du dem?? Nei, dessverre.Det hjelper vel heller neppe at jeg også gir deg signaler om at man bør ha respekt for etterkommere og ikke bare høre etter sitt eget ego?Lykke til videre på ferden i ditt eget kriminalhistoriker - arkiv?mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei alle sammenSynes det blir litt mye kritikk ute å går på disse debattene innimellom. Tormod skriver jo at vi andre på Digitalarkivet burde slippe å lese om feks. denne saken. Det er jo mange som kanskje har interesse av den, og ønsker man ikke å lese om en sak her på debattforumet så trykker man vel IKKE på den lenken som fører til det innlegget.Det bor ca. 4,8 millioner mennesker i Norge og heldigvis sier nå jeg så er vi alle forskjellig, selv om utrolig mange av oss nedstammer fra de samme aner. Og hver og en av oss bør respekteres for den man er, også i et dabattforum.Dette blir jo som et TV program man ikke ønsker å se, enten skifter man kanal eller så finnes der en AV knapp.Ha en fortsatt god kveld :))Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Det er som det heter ' OM HUNDRE ÅR ER ALLTING KJENT'.1926 er 81 år siden,og det finnes etterkommere av mange som var lovbrytere ca. 1907. Etter 100 år er det full innsikt i alt. Vi nevner jo ikke etterkommeres navn. I denne saken skiftet den overlevende forbryter navn og ingen av oss har hverken rett eller intresse av å legge ut deres navn her.mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Jeg leser boken nå, ble intresert i historien før den ble lagt ut her. Slektsforskning og folk fra tidligere tider er ikke bare navn, men historie rundt. Så Tormod ikke inkluder meg, følg Hanne sitt råd ikke tykk deg inn. Er jo to helter inne i bilde her også, og de er borte og glemt. Nå er jo jeg veldig opptatt av svensker som kom til Norge, og om hvorfor. Så det er ikke selve forbrytelsen jeg bryr meg om. Jeg sjønner det med personopplysninger, men det går litt igjen at når Jan frode legger ut noe skal det kritiseres. Kan jo ikke være galt hele tiden. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

På tross av at jeg er fullstendig lei Köhler-debatten (som jeg ikke lenger gidder å følge med i) er jeg 100 prosent enig med de to Hannne'r.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Takk for de dere! Jeg etterlyser mennsker som på eller annen måte har hatt befatning med materiale fra saken.Alt fra aviser,avisutklipp,bilder,referater , ja nært sagt alt.Jeg er svært intressert.Selv har jeg motatt store mender kopier av saksdokumentene, avhør , hvor det ble stjålet , av hvem det ble stjålet.Alle disse navn finnes i saksmappen som ligger på Riksarkivet. Selve dommen i saken kan du få kopi av ved å henvende deg til Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

I etterlysningen i innlegg (24) nevnes Polititidende nr.37 D2-18 og det nevnes også Svenska polisunnerrättelser nr.211 A 1-22 og 227 A 5-23 .Hvem oppbevarer dette arkivmateriale,og hva er Polititidende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Polititidende er et 'tidsskrift' som ble utsendt til politiet over hele landet, mener det var en par ganger ukentlig. Her finnes opplysninger om etterlyste, arresterte, fengslede og frigitte. Det fins noen alfabetiske samleregister som dekker flere år, slik at det ikke skal ta for lang tid å lete fram personer. Jeg vil tro også Polititidende har en sperrefrist på 80 år. Statsarkivet i Trondheim har serien fra 1880-åra (husker ikke hvor langt opp i tida den går), regner med slik også fins andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Er det noen som kan skaffe meg de aktuelle nr. som nevnt ovenfor-om det er mulig å få tatt kopi eller cannet bladene? mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Tverran

Mordene fant ikke sted i Haugsbygd, slik overskriften her sier, men på Vågård - som er på den andre siden av dalen som Randselva renner i. Redaktøren i Rakkestad Avis skrev en interessant historie om jakten på de to morderne. Den har jeg gjenfortalt her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Takk Frank ! En meget, meget interessann artikkel i Rakkestad avis 1926 !Menn hvorfor er Svennson nevnt som ARTHUR Svensson?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Søker etter noen som har mulighet for å ta fotostatkopier av Dagbladets dekning av saken fra 23/8-26/10 1926.I bygda der jeg bor har man ikke leseapparat for mikrofilm , så jeg kan ikke få fjernlånt heller.Dersom noen er villig til å hjelpe meg så send meg gjerne en e-mail : jafjohan@start.noMed vennlig hilsenJan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Her er Svenska Polisunderrättelser 12 september 1922 viser Svensson med bilde og fingeravtrykk.Motatt fra Riksarkivet i Stochkholm

bilete2279.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Fra avis på Ringerike 1926.Kan noen skaffe meg kopier av aviser 1926 som dekket saken ?Med vennlig hilsenJan Frode Johansen

bilete2303.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Filmen om lensmannsmordene i Ådal dramatisert etter en roman av Gunnar Larsen kan som kjent sees på internett for kr.45 for dem som har bredbånd(her nytter ikke dobbel ISDN linje 128kps).Nå har jeg fått vite at NRK planlegger å sende filmen i løpet av våren.Er det noen som vet når?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest Jan Frode Johansen

Fakta om Anton Svensson:Anton Emmanuel (Øst-Anton) Svensson var Født 31.12.1891 i Pickatorp, Prästgården, Kyrkefalla . Død 23.10.1926 i Skolleberg, Norge.Dødsorsak: Offisiellt skøt han seg selv når han ble omringet av politi.Hans mor Emma Carolina (Østa-Lina) Larsdotter. Født 21.3 1861 i Hönebo, Kyrkefalla Flyttet 1880 fra Pickatorp, Prästgården, Kyrkefalla til Mølltorp Flyttet isammen med Maria Lovisa Johansdotter (Källetorp) f.22.10.1880 fra Balteryd, Kyrkefalla till Jönköping Levde som ugift med 4 barn hos fosterfar Anders Larsson 1900 i Pickatorp, Prästgården, Kyrkefalla .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Jan Frode Johansen

Anton Emmanuel Evensson opererte under flere navn bl.a Harald Ekløv.man kan vel betegne denne Anton Svensson som en av mestertyvene på 1900 tallet.Han fikk en sønn ca. 1925 med en Kvinne fra Ullensaker.Er det noen som vet om han ble fraktet til Sverige og begravet der etter forbryterjakten i oktober 1926?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Tirsdag 24.juli sender NRK1 ' To Mistenkelige personer' kl.16:20 Spillefilmen er basert på Romanen till Gunnar Larsen fra 1933.Gleder meg til å se filmen som har vært forbudt i over 50 år. Ha opptaksmaskiner klar !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Østro

Dersom du Jan Frode skal rekonstruere ruta til rømlingene, må du nok også ta en tur til Hallingdal. Men enten de kom fra Valdres, eller opp Hallingdal og over til Valdres, viste ikke min informant. Men i Føssehaugo inn på Golsfjellet, like ved Valdresvegen, stod det i 1926 en plankestable, og på den hadde de skrevet: 'Nå har du bondejevel fått en påhilsen fra de fredløse.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.