Gå til innhold
Arkivverket

[#38962] Berit Jensdtr. Engen i Oppdal - f. 1779


Gjest Atle Brandsar
 Del

Recommended Posts

Gjest Atle Brandsar

Hei!Berit er nemnd 'Engen' i Ættebok for Skjåk, der ho er ført som kona til Ola Olsson Holemork (s. 101 i fyrste bandet). Det er eit operom i Ætteboka, fyrste mannen til Berit er ikkje nemnd der, men det er gjort plass til han i boka...Berit og Ola vart gifte 29. august 1841 - Berit skulle då vera 62 år og Ola 55... Ætteboka nemner ikkje born etter desse, men Berit var så gamal då ho vart gift med Ola at det var kanskje ikkje mogleg heller...----------------------------Eg har leitt litt sjølv, og funne dette:Berit Jensdtr. Brenden og soldat Tore Olsson Mjøen fekk sonen Ola Toreson Mjøen i 1796.Berit og sonen Ola budde på Wammen ved FT 1801.---------------------------Nokon som har noko meir om Berit, både før og etter ho kom til Skjåk?På førehand; TAKK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Sundseth

I flg. kirkeboka finner jeg Berit Jensdatter Vammermoen gift med Ole Olsen Halsen 2. januar 1821. Hun er da 46 år gammel, altså født ca 1775. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe>http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exeDet er trolig denne Ole Olsen Halsen en finner under begravde i 1829. I flg den digitaliserte utgaven av kirkebika er han da oppgitt til 61 år, hvilket kan være feil (67?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Sundseth

Gards- og slektshistoriebøker for Oppdal er under utarbeidelse. Første bindet er kommet og tar for seg gårdene lengst vest i bygda, på Lønset og i Storlidalen. Neste bind, som det arbeides med no, vil, så vidt jeg har hørt, ta for seg gardene i den sørlige delen av bygda, Mjøen, Hevle og Drivdalen. Jeg vet ikke når dette bindet er forventet ferdig, men det er fortsatt lenge til gards og slektshistoria for Oppdal er ferdigskrevet. Kirkebøkene for Oppdal er imidlertid for en stor del digitalisert og finnes i Digitalpensjonatet (Digitalarkivet)Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.