Gå til innhold
Arkivverket

[#39030] Lars Thoresen g 1843 m Anna Dorthea Jensdotter - Rustadeiet, Hurdal - opphav?


Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

FT1865 for Rustadeiet i Hurdal syner m.a. denne huslyden:~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~Lars Thoresen Huusfader g Huusmd med Jord 1815 HurdalenDorthea Jensdatter hans Kone g 1821 HurdalenGullich Larsen deres Søn ug Hjelper Faderen med Pladsens Brug, osv. 1845 HurdalenJohan Larsen deres Søn ug Hjelper Faderen med Pladsens Brug, osv. 1848 HurdalenLars Larsen deres Søn ug 1858 HurdalenMarthin Larsen deres Søn ug 1860 HurdalenEdward Larsen deres Søn ug 1861 HurdalenAndrias Larsen deres Søn ug 1863 HurdalenOlava Larsdatter deres Datter ug 1850 Hurdalen~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~FamilySearch syner at Lars Thoreson og Anna Dorthea Jensdotter vart gifte i Hurdal 28.12.1843.Er det nokon med lokal kunnskap i Hurdal eller med tilgjenge til ei bygdebok som kan fortelja meg:* Namnet på den plassen i Rustadeiet der denne huslyden budde i minst 25 år?* Frå kva gard/plass i Hurdal hadde Lars Thoreson opphavet sitt?* Frå kva gard/plass i Hurdal hadde Anna Dorthea Jensdotter opphavet sitt?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Vielse i Hurdal kirke 28.12.1843: Lars Thoresen, Rustad, ungk., 27 år, født i Hurdalen. Far Thore Larsen Anne Dorthea Jensd, Rudsholmen, pige, 22 år, født i Hurdalen. Far Jens PeersenI følge Hurdal bygdebok bind II, s. 324 var Torer Larsen husmann på Ner-Bekken av Søgarden Rustad fra 1807. Han var git med Inger Larsd og hadde barna Lars, Marte, Inga, Gullik, Marie og Anne Matea. Neste mann på denne plassen var Johannes Persen Haugen. Det er ikke nenvt fødselsår for hverken Torer, kona, eller barna eller hvor de ble av.Plassen Lars Torersen bodde på er ikke nevnt i bygdeboka så vidt jeg kan se. Finner ham ikke som bruker på noen plass under Rustad, men ut fra plasseringen og rekkefølgen i 1865-tellinga antar jeg det må ha vært en plass under Søgarden Rustad. Lars ble konfirmert i Feiring kirke, Hurdalen 23.10.1831. Alder oppgitt til 16, fødested Hurdalen og bosted Rustadeie. Foreldre Thorer Larsen og Inter Larsd.Anne Dorthea ble konfirmert i Feiring kirke 15.10.1837. Alder oppgitt til 16 1/6. Fødested Hurdalen og bosted Rudsholmen. Foreldre Jens Pedersen Rudsholmen og Anne Olsd.Så vidt jeg forstår må Rudsholmen være en plass under garden Rud i Hurdalen, men jeg finner ingen Jens Persen som husmann i bygdeboka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til Trond for perfekt svar. Meir detaljert er det vanskeleg å vera!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Jeg har sett litt mer i kjerkebøkene for Hurdalen. Gifte 27.12.1806: ungkar Thore Larsen, Sæteren, og pike Inger Larsd., RustadHusmannskone Inger Larsd., Rustadeie døde 27.09.1848, 62 årFøderådsmann Thorer Larsen, Rustadeie, døde 27.12.1851, 77 årJeg kan ikke finne vielsen til Jens Pedersen og Anne Olsd.Lars ble født 25.11.1815 og døpt 03.12.1815. Foreldre var soldat Torer Larsen og Inge Larsd. De bodde da på 'Rustad Eje'Anne Dorthea ble født og døpt hjemme 02.08.1821. Dåpen stadfestet i kirken 12.08.1821 Foreldre var innerst Jens Pedersen og Anne Olsd. De bodde på et 'Bondelie Eje'Fødselsdato for barna til Lars og Anne Dorthea:1. Lars 03.12.44. Må være død før 16.02.52, dato ikke funnet2. Anne Marie 11.09.463. Johan Lauriz 03.09.484. Inge Olava 07.05.505. Lars 16.02.52, død 13.02.576. Else Karine 28.02.54, død 13.02.577. Mathea 22.10.55, død 23.02.578. Lars 23.12.579. Martin 07.10.5910. Edvard 23.04.6111. Andreas 02.03.63Ved dåpen til alle barna står det at foreldrene bodde på et 'Rustadeie', unntatt Else Karine. Der står det 'Rustadsaug' (Rustadsag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Barn nr. 1 skal være Gullik og ikke Lars. Jeg må ha sett feil. Gullik ble konfirmert 29.07.1860 og fødselsdato oppgitt til 03.12.1844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til Trond for fleire fine opplysningar om denne ætti.Særleg var det interessant å lesa at ei av døtrene var fødd på Rustadsagi. Eg tolkar det slik at dette truleg var ein av plassane under Rustad, eller kva meiner du?Heile huslyden utvandra til Amerika i 1869, og det er Gullik eg følgjer der borte.Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

I Hurdal bygdebok bind II, side 317 står det at'i 1801 var det 5 familier som hadde arbeid på Rustadsagene. Og i 1865 var det minst 20 familier uteom husmannsplassene, alle bodde nær sagene. De bygde sjøl opp husa og fikk en del jord lagt til, så de kunne ha et par kyr.'.Vi må vel gå ut fra at Lars og familien var blant disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.