Gå til innhold
Arkivverket

[#39038] Familie frå Skjåk og Vågå til Bjørnør?


Gjest Atle Brandsar
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Dyrli

Til innlegg (24). Jeg tror Ole Erlandsen og Rannei Erlandsdtr hadde to sønner som het Erland. Den ene er nevnt over døpt i 1750. Det er også en Erland døpt 17.1.1745 som Ole Erlandsens barn. Faddere: Sivert Skaarvang, Erland Erlandsen, Jon Hagen, Marit Svare, Eldri Svare.I mine notater har jeg notert at Ole og Rannei muligens har opp til 14 barn totalt (er dog usikre på noen av disse).Sivert Skårvang som går igjen som fadder tror jeg må være Sivert Erlandsen Skårvang. Han ble g 5.7.1745 m.Sigri Torsteinsdtr Åsåren etter at Ole Erlandsen f. 1720 (Rannei Erlandsens bror) døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Til innlegg (24):Sett i lys av den sterke oppkallingstradisjonen her i Gudbrandsdalen, er det etter mitt skjønn ingen tvil om at Rannei Erlandsdtr. Holen gm Ole Erlandsen Skårvang 'måtte' ha hatt to sønner Erland som ble oppkalt etter hver av bestefedrene. Med andre ord var de to Erland Olesønner som kjøpte hver sin fjerdepart av gården Øverdal i Roan, høyst sannsynlig brødre.Steinar nevner i innlegg (26) at enke Sigrid Torgersdatter ble gift på nytt den 5. juli 1745. Dette mener jeg underbygger den teorien jeg lanserte til slutt i innlegg (19) om at Ole Erlandsen Skårvang m/fam flyttet til Holen etter at Ranneis bror Ole Erlandsen Holen var død. De første barna, bl.a. Erland f. 1745, er altså født på Skårvangen, de andre på Holen, som bl.a. Erland f. 1750.Til innlegg (22):Jeg har sett litt på Marit Olsdatter, 2. kona til Erland Erlandsen, men det ser ut til å være vanskelig å hjemfeste henne. Jeg tenker høyt 'på papiret':Av fadderene til Erland Erlandsens barn i første kull, ser det ut til at Erland m/fam bodde i Skogbygda da Erland ble enkemann i 1759. Han hadde på det tidspunktet fire barn i alderen 3 -10 år, og trengte nok hushjelp og barnepike. Det pleide som regel å være en ugift kvinne i slekta (på hans eller hennes side), eller fra nabolaget, som trådte til i slike situasjoner.Du nevner at da Erland giftet seg på nytt i 1764, var Sivert Skaar og Jørgen Bakken forlovere. Jeg tror den førstnevnte forlover er innført som Siver 'Skaarv:' - med kolon til slutt, altså en forkortelse for Siver Skårvang.På disse grunnlagene tror jeg at Marit Olsdtr. kan ha vært fra Skogbygda, og ved å sjekke døpte Marit Olsdøtre i tidsrommet 1746 - 1750, har jeg kun èn kandidat som i så måte kan passe:Marit døpt 22/1-1747 som Ole Olsen Skårvangs barn. Hun hadde en tvillingbror John.Vi finner en John Olsen som fadder til Erland og Marits sønner Erland f. 1767 og Ole f. 1772.Det skulle gjerne vært mer dokumentasjon omkring Marit Olsdatters opphav, men dette er hva jeg har funnet så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Viet i Vågå 4/10-1776: Erland Olsen og Marit Jacobsdatter. Kausjonister: Erland Holen og Ole Jacobsen.Skifte på Holen 10. mai 1780: Marit Jacobsdatter død. Ektemannen Erland Olsen levde, og en datter står oppført: Rønnaug 3 år.Marit Jacobsdatter 40 år, gravlagt januar 1780.Marit døpt 15/2-1741 som Jacob Haugens barn. Faddere: Erik Haugen, Knut Olsen Skårvang, Ingeborg Johnsdtr. Skårvang, Berit Johnsdtr. ibid og Ole Synsteng(?)Skifte etter Jacob Jørgensen på nordre Haugen den 29. april 1752. Han var død, og etterlot enken Ingeborg Horrigsdtr. samt 7 barn: Jørgen 30 år, Ole 27 år, John 22 år, Horick 18 år, Erik 14 år, Rønnaug 24 år og Marit 12 år.Av dette kan vi slutte at Erland Olsen Holen f. 1745, sønn av Ole Erlandsen Skårvang og kona Rannei Erlandsdtr. Holen, var gift 1. gang med Marit Jacobsdtr. Haugen (1741-1780), datter til Jacob Jørgensen Haugen og kona Ingeborg Horrigsdtr.Erlands datter fra 1. ekteskap, Rønnaug ifølge skifte etter mora, er i dåpslista faktisk innført som Randi! Hun ble døpt 16/2-1777 som Erland Holens barn. Faddere: Jacob Svare, Erland Bakken, Ole Holen, Gunhild Hagen og Kari Holen.Jeg kan ikke se at vielsen mellom enkemannen Erland Olsen Holen og hans 2. kone Ingeborg Svendsdatter, foregikk i Vågå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Dyrli

Takker for dine kommentarer Aud!Jeg har selv også hatt Marit Olsdtr Skårvang som den mest sannsynlige kandidaten av de 8 Marit Olsdtr som er født i Vågå i perioden 1745-1749.At det er Sivert Skårvang som er den ene forloveren (og ikke som jeg angav Sivert Skaar) gjør dette mer sannsynlig. Den andre forloveren Jørgen Bakken er jeg rimelig sikker på kommer fra nordre Holen (sønn av Erik Jørgensen) f. ca. 1718 d.1799. Denne Jørgen var g. 17.10.1747 med Eldri Erlandsdtr. Holen f.1725. De drev gården Bakken i Skårvang 1757-1777.Inntresant teori om at Marit Olsdtr kunne vært en hushjelp/barnepike (i dette tilfellet fra nabolaget). Erland var jo også hele 18 år eldre enn Marit.Dersom en kjente navnet til Ole Olsen Skårvagns kone kunne dette ev. gitt noen nye ledetråder i forbidelse med oppkalling av barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Takk for grundig svar fra Aud.Erland Olsen Holen, enkemann etter Marit Jakobsdatter, ble 2. gang gift i Bjørnør 1789 med Ingeborg Svendsdatter. Foreldra til Ingeborg bodde på Nesmo i Osen, men de var sannsynligvis innflyttere fra Namdalseid. Ingeborg døde 1796. Elling ble gift to ganger til, men det er ikke kjent hvor disse konene kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.