Gå til innhold
Arkivverket

[#39054] Hanna Caroline Hansdatter, Hol.


Gjest Terje Soløy
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Soløy

Jeg har før søkt etter informasjon om Hanna Caroline og hennes foreldre, tema nr: 34737 og nr: 35304. Jeg er ikke kommet så mye lengre. Hanna er etter de opplysningene jeg har, født 8. nov 1837 i Sennesvik. Men hvor er hun døpt???? Hun er konfirmert 2. juli 1854 i Buksnes. Hennes mor er Ingeborg Pedersdatter. Hvor hun er født og når, det vet jeg ikke. Hvem som er far til Hanna er jeg usikker på. Ved hennes konfirmasjon står Hans Grøn, ungkar fra Trøndelag, oppført som far. Kan det være Hans Grøn Simonsen Dahl, som bor i Nusfjord??? Ved Hanna sin vielse med Edvard Marius Lund, står Hans Grøn oppført som far. Det finnes på den tiden en Hans Grøn i Borge, men han er ikke fra Trøndelag. Jeg har gjennomsøkt kirkebok for Hol, og finner ikke Hannas dåp, kun konfirmasjon. Min teori er, at Hannas far er Hans Grøn Simonsen Dahl. Han var ved hennes fødsel allerede gift i Nusfjord. Hannas mor, tror jeg er en Ingeborg Pedersdatter som er født på Stod ved Steinkjær. Hun gjør tjeneste i Sennesvik, og slik møtes hun og Hans Grøn. Hans Grøn er jo født der, men foreldrene hans, er fra Trondheim. På grunn av at Hans er gift mann, er Hanna å regne som uekte barn. Dette kan føles som en skam, og hun blir på grunn av dette døpt i et annet prestegjeld, men i så tilfelle hvor???? Vel kan min teori være fullstendig feil, men hvor kom da Hannas foreldre fra. Er det noen som har supplerende opplysninger og synspunkter, eller på en eller annen måte kjenner til Hanna og ikke minst hennes foreldre. Alle opplysninger etter Hannas vielse med Edvard Marius Lund fra Strømsnes i Flakstad har jeg fra før.Vennlig hilsen Terje Soløy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Terje Soløy

Prøver å ta opp dette gamle tema igjen. Har ikke kommet noen vei videre siden sist. Kanskje er det noen nye her som kan ha litt informasjon.med vennlig hilsen Terje Soløy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Soløy

Takk for opplysninger. Jeg er klar over at kirkebøkene er tapt i brann, men har studert noen rekonstruerte, muligens klokkerbøker, og ikke funnet annet enn hennes konfirmasjon. Hva angår Hans Jørgensen, så mener jeg at det er en mann som Hannas mor ble gift med etter at Hanna ble født, og at han ikke er Hannas ekte far. Jeg holder således fortsatt fast ved denne Hans Grøn, men er ikke sikker. Jeg skal jo kunne dokumentere det, uansett. I alle fall, så er det ikke enkelt.mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.