Gå til innhold
Arkivverket

[#39098] Margrethe Pedersdatter født på Helgøya i Nes, 15. juli 1792.


Gjest Dag Fjær
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag Fjær

Jeg leter etter Margrethe Pedersdatter (15.07.1792 Helgøya? – 09.01.1875 Fossåa i Kolvereid, NT). Ihht lokale notater var Margrethe født på Helgøya i Nes og skal ha hatt gardsnavnet Skalmerud.Margrethe ble gift 25. okt 1816 med Iver Stephensen Fosså (f 1791 i Foldereid, NT – d 9.sep. 1842 i Fossåa i Kolvereid, NT) Iver var av Barfod/Wendelboe/Flensborg slekt.I et brev skrevet av domprost Sigurd Fjær 23. jan 1957 til Alfred Steinstrand, Rødseidet, NT, sakser jeg følgende: ”... og den oldemora mi som kom fra Helgøya, Margrete Pedersdtr. Skalmerud, vart gift med Iver Steffensøn Livik, seinare Fosså, som var foreldra til farmor Ane g.m. Olaus Fjær.” I et annet notat fra samme kilde til Per Jæger Leirvik, Foldereid, NT, (kopi av avskrift fra S. Leirvik, 1982, forfatter av Nærøy bygdebøker); ” …foreldra til Margrethe var Eli Carsldatter (f.1762) og Peder Anderssen Kamperud (f.1762). Hans foreldre skal være Anders Jørgensen (Kamperud) (f ca 1725) og hustru Margrete Christensdatter (d 1785). … Far til Anders var Jørgen Myhre…”Slik jeg leser domprost Sigurd sine notater, var Kamperud og Hovelsrud engang nabogarder, men at Kamperud ble lagt innunder Hovelsrud.Sigurd skriver: ”.. Alt for lenge sidan var Kamperud lagt attåt Hovelsrud… Av Kamperud finnest det berrer att minner av tuftene no…” ”… Margrete Pedersdatter Kamperud kom som ung jente til ei tante på Skalmerud på Nes. Iver Steffenson møtte henne vel der da han var utkommandert som soldat….”Sitat fra brev 10. januar 1959: ” ... I 1905 ville nok han far ha likt godt å ha visst at han var 5-menning til general Christian Wilhelm Engel Bredal Olsøn…”Er det noen som føler seg kallet?Vennlig hilsen Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg har tilfeldigvis følgende personer i mine notater: Erik Jørgensen Myre f 1720 på Myre på Helgøya. Han er forfar til nevnte ganeral som også var forsvarsminister i det avgjørende år 1905. Som guttunge passerte jeg bildet av regjeringen Michelsen hver gang jeg gikk inn for å besøke bestefar og husker godt bildet av forsvarsministeren.Jeg har også Berte Jørgensdatter Kamperud f 1726. Kan være en søster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg har også er Marie Jørgensdatter som kone på Skalmerud. Hun var født ca 1728 og død 1811. Var det 'tanta'? Som da egentlig var grandtante?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Gundersen

Hei DagFamilien er beskrevet i bygdebøker fra Nes, andre bind del omhandler Helgøya (side 125 Kamperud) og andre bind del 3 omhandler 'midtfjerdingen' (side 695 Skalmerud).En kortversjon: Margrete Pedersdatter dpt 1792 var en av Peder Andersen Kamperud (dpt 1765) og Eli Karlsdatter Bakkeruds 7 barn. Peder måtte gå fra gården (kanskje pga en brann) og levde sine siste år i Skalmerudhøgda, en husmannsplass under Skalmerud. På Skalmerud satt ei søster av Peder, Valborg Andersdatter Kamperud (dpt 1755 - d 1828) gift med Peder Johansen Årvold (f ca 1747 - d 1821). Valborg er vel da ovenfor nevnte tante.Peder og Valborg på Skalmerud hadde ikke barn som levde opp. De tok derfor tidlig til seg Margretes bror Karl Pedersen Kamperud (dpt 1794 - d 1888), og han tok over Skalmerud.Peder Andersen Kamperud hadde 8 søsken. Foreldre var Anders Jørgensen Myre (dpt 1722) og Margrete Kristensdatter. Anders var første odelsbonde på Kamperud.Anders Jørgensen kom fra Myre på Helgøya (side 612). Her står det mere om hans søsken og forfedre.Hilsen Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Marie Jørgensdatter Myre ble gift til Skalmerud etter 1760. Dermed var faktisk tre generasjoner på Skalmerud rekruttert fra samme slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Dag Fjær

Etter å ha lest om folk og garder på Helgøya, har jeg funnet noe som jeg stusser over. Margretes mor var Eli Karlsdatter Bakkerud (døpt 1765).Elis foreldre er ihht Nes Bygdebok andre bind, del 1, s 562: Karl Mikkelsen Raknerud (døpt 1732) og Kari Johannesdatter Bakkerud (døpt 1734). Elis bror, Otter KARLSEN Bakkerud skal ihht BB fått tinglyst skjøte på garden i 1794 og skal ha bodd der ved folketellingen i 1801. Det som synes noe rart er at når jeg sjekker folka på garden ’Bacherud’ i Næss ved FT1801 hos Digitalarkivet ( Etter å ha lest om folk og garder på Helgøya, har jeg funnet noe som jeg stusser over. Margretes mor var Eli Karlsdatter Bakkerud (døpt 1765).Elis foreldre er ihht Nes Bygdebok andre bind, del 1, s 562: Karl Mikkelsen Raknerud (døpt 1732) og Kari Johannesdatter Bakkerud (døpt 1734). Elis bror, Otter KARLSEN Bakkerud skal ihht BB fått tinglyst skjøte på garden i 1794 og skal ha bodd der ved folketellingen i 1801. Det som synes noe rart er at når jeg sjekker folka på garden ’Bacherud’ i Næss ved FT1801 hos Digitalarkivet (Lenke) , heter husbonden Otter BAARDSEN, mens navn og alder på kone og barn kan stemme.Er det noen med lokalkunnskap som kan hjelpe meg til å forstå dette ? , heter husbonden Otter BAARDSEN, mens navn og alder på kone og barn kan stemme.Er det noen med lokalkunnskap som kan hjelpe meg til å forstå dette ?Mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har lett litt på FS. Fant ingen ekteskap, men fant disse barna:Carl Michelsen og Kari Johansd/Johannesdt. i Ness, HE:Ellie dpt. 13/3 1763 --- Michel dpt. 11/3 1764 --- Elie dpt. 28/7 1765 (gift 1788 Peder Andersen dpt. 2/7 1765, Anders Jørgensen og Margrethe Christensen).Carl Michelsen og Kari Othersdatter i Ness, HE:Christian dpt. 11/9 1768 --- Pernille dpt. 27/12 1770 --- Other 4/7 1773 og Kari 4/5 1777.Føderådskona på Bacherud het Kari Othersdt.Da er det vel mulig at etternavnet Baards. er feil. Han kaller jo barna sine for Carl og Christian. Om FS er riktig var Other og Eli halvsøsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.