Gå til innhold
Arkivverket

[#39152] Smed Nils Sigvart Pedersen, f.ca 1865 - bor i 1900 på Stornes,Tvedestrand


Gjest Ståle Eriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ståle Eriksen

Hei. Smed Nils Sigvart Pedersen bor ved tellinga 1900 på Stornes i Tvedestrand. Han skal ha kommet fra Perstorp, Dalarna i Sverige. Lenke Nils Sigvart ble gift 1890 med Johanne Olette/Alette Guttormsdatter Vågsmyr,f.28/7-1870 Holt.(Kilde:Vielsen er notert ved datteren Gumborgs dåp i 1900). Nils Sigvart og Johanne Olette hadde barna: Peder Ludvig Marinius f.28/10-1891 Guttorm f.1893 Johan Sigvard f.25/9-1895 Aurora f.1898 Gumborg Karoline f.8/3-1900 Ferdinand f.23/3-1909 Gullogna f.15/7-1913 Dagmar Frida 'Lallemann' Ved konfirmasjonen til Peder Ludvig i 1906 er bopel oppgitt til å være Ødegaarden.Er det noen som kjenner til Nils Sigvart og som kan hjelpe meg videre? (vielsen,foreldre,fødested osv.)Har lagt inn en forespørsel på Anbytarforum for en tid tilbake men ikke fått noe svar.Mvh Ståle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Nils Sigvald Person giftet seg 5/5-1890 i Holt m. Johanne Olette Guttormsen. Brudgommen var da smed i Tvedestrand. Han var f. 1865 i Sverige og konfirmert 1880 i Fredrikshald (altså Halden), faren var arb. Per Ludvig Kristensen. Bruden var f. 1870 i Ausel-eiet (i Holt) og konfirmert 1880 i Holt, faren var husmd. Guttorm Olsen. Forlovere var Gunder Aslaksen Valberg og Lars O. Voie Tv(ede)strand. (Kilde: Klokkerbok for Holt og Tvedestrand 1883-96, folio 188, nr. 16).For øvrig lå Stornes i Holt og ikke i Tvedestrand som du skriver. Men jeg registrerer at Holt kommune betegnes Tvedestrand landkommune i den utgaven av tellingen som du har brukt. Se ellers her:LenkeKommunene Holt, Dypvåg og Tvedestrand ble 1/1-1960 slått sammen til Tvedestrand kommune, så i dag ligger Stornes i Tvedestrand kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ståle Eriksen

Takk for at du slo opp vielsen for meg Gunnar. Har lenge stått fast når det gjelder Nils Sigvart Pedersen. Fant faren Per Ludvig Christensson på Family Search, men ikke Nils Sigvart. Han fant jeg derimot på Släktdata. LenkeMvh Ståle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.