Gå til innhold
Arkivverket

[#39163] Hjelp i Ancestry.com?


Gjest Gro Berit Sternang
 Del

Recommended Posts

Gjest Gro Berit Sternang

Er det noen med abonnement i Ancestry.com som kan tenke seg å hjelpe meg litt?Jens Halvors. Groven fra Seljord (f. 1873) emigrerte i 1902 fra Kristiania med reisemål N. Dakota.Ved søk i Ancestry.com på ’Jens Groven’ finner jeg under ’New York Passenger List Record’ en registrering på ’J H Groven’. Da lurte jeg på om noen kan hjelpe meg med å finne informasjonen som gjemmer seg her. Kan det være rett person tro?Jeg prøver å legge inn lenke til siden her: LenkeMvh Gro Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Haaland

Finner en Jens Groven i US Federal Census for 1910 i Sisseton Twp., Roberts, South Dakota. 26 år gammel født i Norge. Yrke servant. mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Problemet er bare at han fra S. Dakota imigrerte i 1910 (om det ikk er helt å stole på, så er forskjellen til 1902 vel stor)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Gro: Har du funnet ham i emigrantprotokollene fra Oslo eller Christiania ? Hvis ja, hvilke data står det i de forskjellige kolonnene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

I US Census 1920 finner jeg 3 Jens som er født rundt 1873 og imigrerte i 1902:Jens O Steigberg, live in Freeborn, Eddy, North Dakota b. abt 1873 NorwayJons S Jacobson[Jens S Jacobson], live in Simpson, Stark, North Dakota, b. abt 1874 NorwayJens Christensen, live in Detroit Ward 8, Wayne, Michigan, b. abt 1875 NorwayMen det er jo ikke sikkert at han het Jens i USA... Man vet heller ikke hvilket etternavn han brukte. Groven, Halvorsen, farens patronym eller noe helt annet.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Tusen takk til alle dere som prøver å hjelpe.Reiseruta til båten Montebello fant jeg via Norway-Heritage: Kristiania – Kristiansand – Hull. Og videre at de da tok tog over til Liverpool.Jeg har også prøvd Ellis Island, men heller ikke der funnet noe. (Heller ikke de andre som reiser med samme båt og reisemål Dakota). Så da har de kanskje reist til andre havner enn New York.Vet dere om det finnes flere databaser over de som kom i land i Amerika.Er enig at dette med navn kan være usikkert, faren het Halvor Jensson Lia, men flytta til Groven.Mvh Gro Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Mitt tips er at de som skulle til Dakota (Minnesota også for den saks skyld) kom inn over Boston. Jeg vet det finnes immigrantlister for Boston.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Ja, Jens hadde en bror som het Halvor, men han ble i Seljord.Derimot så hadde han igjen en sønn som også het Halvor, f. 1884 i Kviteseid. I 1900 tellinga så er han hjemme med faren på Groven.Finner ikke noe på denne Halvor i Seljordsoga, så det kan godt være at han også har emigrert.Mvh Gro Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.