Gå til innhold
Arkivverket

[#39169] Bødtker/Messing


Gjest lindis Rokstad
 Del

Recommended Posts

Gjest lindis Rokstad

Hei. Jeg søker opplysninger om Johan(Jan) Bødtker. Han var gift med Welmiche Hansdtr Messing(Søster av Elisabeth Messing Gift Faye) Det jeg søker er foreldrene til Johan Bødtker. Kan noen hjelpe???Vennlig hilsen Lindis Rokstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Blant borgerne i Bergen finner jeg tre mulige kandidater til Johan Bødker[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=borg1600&gardpostnr=3852&merk=3852#ovre>Lenke, Lenke og LenkeHer er familien i koppskatten 1683 for Bergen Lenke De to barna i husstanden heter Mette og Beche. Finner ikke disse døpt i Bergen med far Johan (Jan) Bødker. Derimot finner jeg en Mette, datter ev Eylert Bødicher, døpt 1687 i Korskirken Lenke. Den samme Eilert har også en datter Beche, døpt 1676 Lenke. Her er vel Eilert i koppskatten 1683 Lenke og i koppskatten 1689 Lenke. Her er Eilert Bødkers sønn, Jan, døpt 1677 i Korskirken Lenke. Her er vel borgerskapet til Eilert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lindis rokstad

Hei. Takk for hjelpen. Dette er litt merkelig, kan Johan og Eiler være samme person? Jeg finner Mette Bødtker gift med Henrik Lexow. Ved et av deres barn er Elisabeth Messing fadder og en Sara Bødtker, og Helche Messing. Men....hvem er Johan/Jan/Eiler Bødtker sønn av ?Lindis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kan det hele navnet være Johan Elert?legger også de siste innleggeene mine vedr Bødker på Arkivforumet inn her: ..og da har vi denne karen som fikk borgerskap i 1674. Lenke ..og i Lũneburg har vi steder som Leest(-er), Lũchow og Lemfør, og det kan se ut for at Johan kom fra Leester. Derfra kom også Reinke Bødker, fremtidig tjeneste som gesell hos Hinrich Bødker, som også ser ut til å være Reinkes far. En tredje Bødker på denne tiden i Bergen er Elert Bødker. Både Johan d.e., Hinrich og Elert ser ut til å ha holdt til i Enhjørningsgården, men i 1692 er Johan (d.e. el. d.y.) i Bratten, alt på Bryggen i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lindis rokstad

Hei. Lurer på om der med Johan Elert kan være rett. Det er jo litt merkelig at to Bødtkere på samme tid får barn som de gir identiske navn. Og Mette Bødtker datter av Johan/Elert døper jo noen av barna sine for , Wilmeche, Johan og Reinert. Og Elisabeth Messing, Sara Bødtker og Helche Messing var faddere ved noen av dåpene.Hadde jeg bare fått tak på hvem som var forlovere ved Wilmeche og Johan/Elert sin vielse så......Grunnen til min søken er at jeg stammer fra Bødtker slekten . Rasmus Bødtker f 1666 i danmark.Lindis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hva er det du vil finne ut av, er det om Rasmus og Bødkerne i Bergen kommer fra samme sted opprinnelig, eller annet slektskap?Mvh Arnfrid på Trappen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Du kan sikkert få opplyst hvem som var forlovere til Johan og Wilmeche i 1678 ved å rette en henvendlese til Statsarkivet i Arkivforumet. Legg gjerne ved link til vielsen.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Dobbeltposting er en uting, spesielt når det ikke legges inn kryssreferenser LenkeDet gir dårlig oversikt og dobbeltarbeid!Som f.eks. dette innlegget på to steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.