Gå til innhold
Arkivverket

[#39207] Margrethe Fredkulla Ingesdotter (død 1130)


Gjest Per Nermo
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

Jeg skjønner ikke (flaut nok) hvor jeg har det fra, men av en eller annen grunn har jeg i min database 'koplet' Margrethe Fredkulla ('Frithpoll') Ingesdotter af Sverige (død 1130) til den danske kong Knud den Hellige (ca.1043-1068), i tillegg til de hun vel VAR gift med, kong Magnus III Olavsson Barfot (1073-1103) av Norge og kong Niels (Nicolas) Svendsson 'den Gode' (ca.1064-1134) av Danmark.Knud den Hellige var jo g. (ca.1083 ?) m. Adele af Flanderen, som etter hans død (halshogging) i 1086 skal ha flyttet tilbake til Flandern og ble g.m. Roger Borsa ('Duc de Apulin'.Hvordan han 'skulle fått tid til' Fredkolla er ikke godt å se (før Adele ?), men jeg heller mer til at det hele enten skyldes en feil eller misforståelse fra min side (ingen kilde notert), eller en direkte feil kopiert annet steds fra.Kan noen gi meg et tips om det noe sted har vært sett noe som helst skrevet om en 'forbindelse' mellom Knud og 'fredspiken' ?Knud fikk med Adele barna Carl, Ingegerd og Cecilie. Carl tok Adele med seg da hun ble enke, mens døtrene visstnok vokste opp hos farens (halv)bror, kong Erik Eidegod (1056-1103). (Hvem var forresten Eiriks mor ? Stemmer det at Knud's mor var Rannveig Tordsdotter fra Aurland ?)Håper noen kan hjelpe meg med dette med Knud og Fredkolla, slik at jeg kan skille dem med nattesøvnen i behold ...Kong Magnus hadde jo flust med damer (minst 5), men var vel gift bare med Margrethe ? Noen som kan liste noenlunde korrekt og kronologisk navnene på Magnus' friller og barn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Margrethe Ingesdotter var nok en pur ung jente da hun i 1101/02 ble gift med kong Magnus av Norge, og kan knapt ha vært født da Knud den Hellige kom av dage.Halvdan Koht har forsøkt å sette opp en oversikt over avkommet til kong Magnus:1) Eystein, født 1089, lav-ættet mor. 2) Sigurd, født 1090, mor Tora, andre oppgir at moren var engelsk-normannisk av god ætt, 3) Olav, ca. 1099, mor: Sigrid Saksedatter fra Vik på Strinda, mer tvilsomme er 4) Harald Gille, født ca. 1103 i Irland, 5) Sigurd Slembe, mor: Tora Saksedatter fra Vik i Strinda. Det nevnes et sted en sønn Magnus Raude, og det var minst en datter: Tora, som ble gift med Lopt Sæmundsson på Island.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Mange takk ! Er mødrene til Knud den Hellige og Erik Erik Eiegod kjent ?Stemmer det forøvrig at Margrethe 'Fredkulla' var den enste kong Magnus var gift med ? Ingen kjente barn med henne, altså ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Hvis de ble gift i 1101/1102 og Magnus døde i 1103 kunne det ikke bli så mange barn av det .... Jeg trodde hun var født omkt. 1070 og gift med Magnus i 1085, men har ingen håndfaste kilder på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Knud den Hellige var født ca. 1040 som sønn av Svend Estridsen og en ikke navngitt frille.Erik Eiegod var også sønn av Sven Estridsen, rimeligvis noe yngre enn Knud, men heller ikke han med oppgitt navn på moren, som også var en av kong Svends mange friller.Ekteskapet mellom kong Magnus av Norge og Margrethe kom i stand for å bilegge striden om Dalsland. Fredsavtalen ble inngått i 1101, og det skal være denne avtalen som gav Margrethe tilnavnet 'Fredkulla'.Margrethe, hennes søster Kristina og broren Ragnvald synes alle å være født på 1080-tallet. Faren Inge Steinkilson ble svensk konge ca. 1079, og de tre barna skal angivelig være fra hans andre ekteskap.Margrethe hadde ikke barn med kong Magnus, men i sitt ekteskap med kong Niels Svendsen av Danmark fikk hun to sønner, Inge (som døde tidlig) og Magnus (født ca. 1106 og med tilnavnet 'den sterke'). Magnus ble rundt 1125 konge av Sverige, men ble drevet ut i 1130, og falt i slaget ved Fodevig i Skåne i juni 1134.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Var Kong Inge's datter Katarina f. 1097 (?) fra et 3. ekteskap ? Hva var navnene på Inge's (tre ?) hustruer ?Kjennes morens navn til Kong Svend's barn Harald (Hein / 'den Dovne'), Ingrid (Que), Olav (Hunger) og Niels/Nicolas (den Gode) (g.m. 'Fredkulla) ? (Svend skal visstnok ha hatt hele 13 sønner født u.e.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Kong Inge skal først ha vært gift med 'Maer', Blod-Svens søster, senere med Helena, som antas å være mor til Margrethe, Kristina og Ragnvald. Noe tredje ekteskap har ikke jeg funnet opplysninger om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Erik IX Jedvardson den Hellige (ca.1115-1160), konge av Sverige fra 1130 (død på kristningsferd i Finland), skal ha vært g.m. 1) enken Katarina Ingesdotter f. 1097 og 2) Kristina Bjørnsdatter f. 1124. Katarina hadde først vært g.m. Bjørn Jernside, far til Kristina. (Eller m.a.o., Erik giftet seg 2. g. med datteren til sin 1. kone's tidligere ektemann).Stemmer noe av dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.