Gå til innhold
Arkivverket

[#39250] Gunhild Jonsdtr. gift 1771 i Tinn - fra Mårheim?


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Gunhild Jonsdtr. ble gift 20/1 1771 i Atrå i Tinn med Hans Olsen. Hans overtok Rongsjorden i Austbygda, gnr. 46,1, opprinnelig underbruk av Lauluten gnr. 46, etter sin far Ole Hansen. Han hadde gården til 1778, da han solgte til Ole Gjermundsen. (Etter Tinnsoga II) Imidlertid fortsatte Hans og Gunhild å bo der så sent som 1781. De flyttet senere til Sandsvær, hvor de bygslet plassen Prestsetra, bygselseddel dat. 8. august 1788.Ved trolovelsen 1/12 1770 i Tinn var Hans soldat. Kausjonister: Tor Høljesen Skålebø [skavlebø i Tinn, f. 1720] og Nils Jonsen Lilleland [Lisland].Hans' og Gunhilds barn:1) Ole, døpt 6/10 1771 i Atrå, Tinn. Bosted Rongsjorden [Rejungsjorden] i Austbygda. Faddere: Gro Lien, Gjertrud Lien, Gjermund Lien, Peder Lauluten og Nils Marum [Mårheim]. (Etter skiftet i 1790 var Ole f. ca. 1773).2) Jon, f. 1773, begr. 24/10 1773, Atrå. Hjemmedøpt, bare få dager gml. Bosted Rongsjorden.3) Jon, dpt. 4/12 1774 i Atrå, Tinn. Bosted Rongsjorden [Rejungsjorden] i Austbygda. Faddere: Torbjør Olsdtr., Guri Siversdtr., sersjant Jon Halvorsen [Mårheim], Knut Halvorsen [Mårheim] og Ole Østensen. [Jon og Knut Halvorssønner var barn av Halvor Olsen Mårheim og Ågot Knudsdtr. Husevoll. Jon gift 1777 med Kari Hansdtr. Gvåle]. Levde ikke 1790. Død når og hvor?4) Hans, f. ca. 1777. Ikke funnet døpt i Tinn. Begr. som 'Hans Olsens sønn' 3 år og 10 uker gml., 24/9 1780, Atrå, Tinn.5) Peder dpt. 9/1 1780 i Atrå, Tinn. Bosted ikke oppgitt, men det var nok Rongsjorden [Rejungsjorden] i Austbygda. Faddere: Barbara Bøe, Guri Jonsdtr., Ole Gjermundsen, Sigurd Halvorsen og Peder Bøen [Peder Gjermundsen Nørstebø/Lauluten]. Levde ikke 1790. Begr. som 'Hans Olsens sønn' 8 mnd. gml., 24/9 1780, Atrå, Tinn.6) Gro dpt. 14/10 1781 i Atrå, Tinn. Bosted Rongsjorden [Rejungsjorden] i Austbygda. Faddere: Åse Marum [Mårheim], Birgitte Jonsdtr., Guri [Jonsdtr.] og Gjermund [Knudsen] Veåsen, Knut Dale. Hun var trolig tjenestepike på Løver i 1801, 19 år. Gift 12/9 1804 i Sandsvær med Mons Evensen Wiger på Ljøterud-eie f. 1782.7) Hans f. ca. 1786. Ikke funnet døpt i Tinn t.o.m. 1788. Han er kanskje identisk med Hans Hansen i tjeneste på Eggar i Efteløt i 1801, 14 år. Eneste i passende alder som ikke bor hjemme.Gunhild Jonsdatter døde på Prestsetra 24/6 1789, men begravelsen lar seg ikke gjenfinne i kirkebok for Sandsvær. Det vites derfor ikke når (ca.) hun ble født.Det er faddere her som har forbindelse til Mårheim (Marum). Det er meget langt fra Mårheim til Rongsjorden/Lauluten. Man kunne kanskje derfor tro at Gunhild var datter til Jon (Olsen?) Mårheim?Det finnes en Gunne Jonsdtr. Marum konf. 1766 ved Atrå, 16 år. Det finnes videre en Birgit Jonsdtr. Marum 17 år konf. 1771 ved Atrå (jfr. fadderen Birgitte Jonsdtr. for barn nr. 6)Noen som har kunnskap om den Jon Mårheim som evt. var Gunhilds far, og om evt. søsken og hvor det ble av dem? Gjerne også om Gunne eller Gunhild Mårheim evt. ble gift annetsteds. Det ser ikke ut til at det er bevart noe skifte etter denne Jon Mårheim, men iflg. en hjemmeside på nett skal det ha eksistert en Jon Olsen Mårheim f. 1716 g.m. Birgit Torgeirsdtr. Maurud f. 1725. Jeg går ut fra at det evt. er den samme Jon Olsen Mårheim som nevnes som sønn nr. 4 i skiftet etter Ole Jonsen nordre Mårheim 20/8 1737, men her er han sagt å være 12 år (f. ca. 1725).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg har funnet en litt kryptisk avskrift jeg har foretatt for noen år siden, muligens i forbindelse med ekstraskatten, og har dessverre ikke notert nærmere kilde:Jon Olsen Marum (nr. 24) 1773 4/10 sier han at så lenge ekstraskatten ble krevd, betalte han skatten, 8 år siden har forlot gården.Marum (nr. 35) Jon Helliksen.Dette betyr i hvert fall at Jon Olsen Mårheim i 1773 må ha bodd på en annen gård, hvilken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Hvis det er riktig at Jon Olsen Mårheim var gift med Birgit Torgersdtr, så er det vel kanskje disse som bor på Espeland i 1801:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Nå ser det ut til at Jon Olsen og Birgit Torgersdtr. skiftet i live på Espeland 23/2 1790. Barn: Torger, Ole, Tarjei(?) og Aslaug. - I så fall må nok Gunhild være datter til en annen Jon Mårheim - dersom det altså er riktig at Jon Olsen Mårheim kom til Espeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jon Helliksen (se innlegg 2) bodde med sin kone Astrid Holjesdtr. (Helgesdtr.?) på en plass under Mårheim i 1801:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

3/8 1786 var det et skifte på Lofthus i Atrå etter ungk. Ole Gunnufsen. Arvinger var søsknene, bl.a. Kari Gunnufsdtr. g.m. Jon Åvaldsen Marum (Mårheim). Så der var det enda en Jon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jon Åvaldsen Mårheim var det skifte etter 29/9 1786. Han hadde barna Åvald og Olaug, så han kan strykes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg har gjennomgått hva Tinn-soga bd. II sier om Mårheim og Mårheimsrud. Jon Helliksen og Astrid Høljesdtr. (se innlegg 2 og 5)nevnes etter det jeg kan se ikke under noen av Mårheim-brukene, men nevnes derimot på s. 317 under Mårheimsrud. Jon Helliksen var sønn av Hellek Jonsen og Gunne Sveinsdtr. på Mårheimsrud (de bodde også andre steder), og Astrid var fra Sjøtveit. Det nevnes ikke hvor det ble av Jon og Astrid, men vi vet altså at de bodde på Mårheim rundt 1773 (innl. 2)og på en plass under gården i 1801 (innl. 5). Så langt er det vel dette paret som peker seg best ut til evt. å være foreldre til de to Jonsdøtrene Gunne og Birgit Marum som ble konfirmert h.h.v. 1766 og 1771. Gunne kunne være oppkalt etter Jon Helleksens mor. Jeg ser ingen andre nevnt under Mårheim eller Mårheimsrud som har døtre med disse navnene og i denne alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg tror ikke lenger at Gunhild Jonsdatter var fra Mårheim, men jeg har til gjengjeld klart å finne barna til Jon Helleksen og Astrid Høljesdtr. Mårum. De var: Helge Jonsdtr., Hølje Jonsen, Hellik Jonsen, Gunne Jonsdtr., Bergit Jonsdtr.,Ole Jonsen og Svend Jonsen. Den siste dpt. 1760 i Atrå.Disse er faddere for hverandres barn. Gunne Jonsdtr. fra Mårheim giftet seg trolig med en Jon Christoffersen, selv om jeg riktignok ikke har funnet vielsen i Tinn. 1. pinsedag 1784 døper de datteren Astrid, og Alm. bededag 1788 døper de datteren Gunne. De bodde da på 'Nielsbraadet', mens bosted i 1784 ikke er nevnt. Gunne Jonsdtr. synes ikke å være i Tinn i 1801, men har ikke funnet henne begravet, heller. De kan ha hatt flere barn etter 1788.Gunhild Jonsdtr. og Hans Olsen på Rongsjorden sees aldri som faddere for noen. I den grad noen av fadderne for deres barn i det hele tatt er beslektet med noen av dem, må det kanskje være den Guri Jonsdatter som nevnes som fadder for Gro i 1781. Hun var gift 24/3 1771 i Atrå med Gjermund Knudsen Veåsen. Da de giftet seg var Nils Knudsen Veåsen og Håns Hovindbøle kausjonister. Den siste gården ligger i Hovind. Guri Jonsdtr. levde ennå på Veåsen i 1801, da gift med Gjermund Kittilsen. Guri var f. ca. 1746. Kanskje er det denne Guri Jonsdtr. som var fadder også i 1780, for Peder.En Guri Jonsdtr. på Vålund, 18 år er konf. i Atrå 1767. Det er den eneste fra 1758 og fremover.Det er flere ved navn Gunhild Jonsdtr., og det kan forresten se ut som om navnene Gunne og Gunhild brukes som to separate navn som ikke blandes. En Gunhild Jonsdtr. Skavlebø 22 år ble konf. i Atrå i 1770. Siden en av kausjonistene ved vielsen kom fra Skålebø, er det jo mulig det kan være henne. Men hun var ikke derfra, har nok tjent der, og det samme må være tilfellet med Guri på Vålund.Jeg er like langt, jeg vet ikke hvor disse to, dersom de var søstre, kan være fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.