Gå til innhold
Arkivverket

[#39306] Hans Sørensen Gamst


Gjest Lillian Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lillian Johansen

Hans Sørensøn Gambst giftet seg i 1719 med Martha Andersd. (Kilde: Avskrift av Alta - Talvik prestegjelds kirkebøker 1705-1735 - som også delvis omfatter Hasvik sokn inntil 1723, da det ble overført til Loppa prestegjeld.) Jeg forutsetter at dette er Hans Sørensen Gamst (1690-ca.1758) som var underfogd i Loppa fra 1721, og som ble gift 2.g. m.Kirsten Nielsd. Borch. Kan Hans Sørensøn Gambst og Martha Andersdtr. være foreldrene til Sara Hansdatter f. ca. 1724 i Loppen, gift 1.g. den 29.06.1743 med Hans Larsen, Voldstrand, Talvik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Dagny Madsen

Hei,Gå inn på Tromsslekt, der er det sagt at Sara er deres dtr. 2. hustru til Hans S. Gamst var som du sier Kirsten N. Borch. Søsteren Cecilie (Sissel) giftet seg med bror av Hans, Knud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

Nei, jeg finner heller ikke debatten som jeg mener sto på dette forumet. Men jeg har kopier hjemme og vil svare deg så snart jeg finner dette. Hilsen Dagny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Johansen

Hei. Jeg er kjent med disse opplysningene som kom som svar på en etterlysning fra meg (tilsvarende den som står her). Se mitt innlegg (3).Antar at giftermålet mellom Martha Andersdtr. og Hans Sørensøn Gambst i overveiende grad sannsynliggjør at Martha var mor til Sara Hansdtr. Gamst. Kristian Fors har jo ellers referert i nevnte debatt hva som står i skriftene etter Saras far og stemor. Takker for ditt innspill, Dagny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

Vet du noe mer mht at Kirsten hadde vært gift med en Amund, og om det kan være Amunds barn og ikke hennes - er jeg interessert. Kirsten og Sissel (Sissel som jeg er direkte avstamning av fra hennes 2. ekteskap)- var døtre av Grethe Holgersdtr Danefær og Niels Axelsen Borch, men det visste du nok. Hilsen Dagny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Johansen

Hei. Jeg har ingen opplysninger om brødrene Ammundsen utover det som står i tidligere nevnte skifte. Jeg har forsøkt å skrive av deler av skiftet her, men kan ikke garantere at det er helt riktig gjengitt. Av skiftet forstår jeg det slik at Kirsten er moren til Ammundsen-guttene.Skifte Anno 1759 den 9de Octobris paa Loppen efter afgangne Hans Sørensen Gamst og hans paa samme Tid afdøde Kone Kirsten Nielsdtr.: 'Manden Hans Sørensen Gamst efterladt sig følgende Børn og livsarvinger; sønnen Søren Hansen myndig, og Torben Hansen iligemaaet myndig, Sara Hansdatter gift med Hans Larsen Woldstrand i Altens Sogn, Margrete Hansdatter Enke, Abel Catharina Hansdatter pige og Marthe Hansdatter Pige; og Konen Kirsten Nielsdatter haver efterladt sig følgende Børn og livsarvinger, nemlig Niels Ammundsen 14 Aar gammel, Lars Ammundsen 10(?) Aar gl., Abel Catharina Hansdatter og Marthe Hansdatter begge umyndige Pigebørn.'Videre: '?? (umulig å lese navnet/ordet pga. blekksøl) Ammundsen, som tilkommer i arv efter sin moder .... 'Vet ikke om det kan være til hjelp. Dersom du er interessert, kan jeg sende deg en kopi av skftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

Takk Lillian, det holder med det du har skrevet her. Må uansett lete videre i kirkeboka. Overraskende med oppl om at Kirsten hadde vært gift før og etterlatt seg disse barna. Hilsen Dagny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det er han som bor i 16. rode i Domkirkeallmenningen 1720-21.I 1714 driver Hans Pedersen Gamst's enke øltapperi i 16. rode, mens Søren Hanssen Gamst samme år driver krambod i 10. rode i Smørsallmenningen i Domkirkesognet. Sistnevnte Søren Gamst var også 1714 verge for Simon Hanssen Gamsts datter Siris morsarv.Hans Pedersen Gamst var i live 1703. I 1700 drev han med kjøpsslåing og bodde i 16. rode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Johansen

Høres ut som Søren Hanssen Gamst må være sønnen til Hans Pedersen Gamst og hans enke, samt (kanskje) bror til Simon Hanssen Gamst?? Men er det en slektskaps-link til Hans Sørensen Gamst på Loppa her?Jeg er en novise mht. alle disse Gamstene, og må bare spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Man kunne kanskje tippe at nevnte Søren Hanssen Gamst (kremmer i 10. rode, Bergen i 1714) er sønn av Hans Pedersen Gamst's enke som samme år driver øltapperi i 16. rode ? (Eller Søren KAN jo også være far til Hans ...)Og at samme Søren er bror av omtalte Simon Hansen Gamst, som vel da er død i 1714 ? (Var dette den samme Simon Hansen Gamst som var 'Musikksvend' ? og hadde en datter Sidsel (død ca.1748), g.m. Søren Blomberg ?).Det fantes en (annen ?) Hans Pedersen Gamst i Bergen som tok borgerskap der 1 Des 1692, som var forvalter på Frønningen i Sogn, og hvis kone Inger Knudsdatter i 1706 reiste fra Sogn til brorens skifte i Nunfjord.Denne Hans Pedersen Gamst var ca. jevngammel med Søren Pedersen Gamst f.1658, kjøpmann og lensmann i Loppa (far til bl.a. Hans Sørensen Gamst ca.1690-1758, Underfogd i Loppa 1721-, nevnt i innlegg over).Musikksvend Simon Hansen Gamst ser kronologisk betraktet ut til å kunne ha vært f.eks. fetter av ovennevnte Hans og/eller Søren Persersønner Gamst.Kan noen av de ovennevnte koples ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Vel, Simon Hansen Gamst behøvde jo ikke være død i 1714 for at datteren trengte verge for sin morsarv. Hvis dette er den Simon jeg tror, så var morsarven etter Margrethe Henrichsdatter Hofnagel (f. 1674, skifte 11 des 1709). Og at onkelen var verge er vel sannsynlig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Kan den Hans Pedersen Gamst (fra Kolding, DK) i Bergen (g.m. Inger Knudsdatter, levde i 1706), som tok borgerskap der 1 Des 1692, og som var forvalter på Frønningen i Sogn, være den samme som den kremmer, bosatt i 16. rode, Bergen (1703) Hans Pedersen Gamst (død mellom 1703 og 1714) hvis enke i 1714 driver øltapperi i 16. rode ? (For meg virker egentlig førstnevnte som han kan være rundt 20 år eldre sistnevnte).Gamst-navnet kommer vel fra Gamst ved Ribe på Jylland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg regner med at du har rett her, Per. Om Hans Iversen Gamst er feilskrift for samme person eller er en annen, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

kilden 1700 er koppskatten (www.vigerust.net under Bergen by), 1703 er Ovenformynderrullen (Digitalpensjonatet) og 1714 er Bergens manntall (DP), mens 1720-21 er krigsstyr (www.vigerust.net). Jeg finner ingen Gamst i krigsstyr 1712, 1713 eller 1715.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(21/20:) Jeg er ikke helt sikker på, Tore, hva du mener jeg har rett i, at de to (?) handelsmenn Hans Pedersen Gamst i Bergen er samme person eller at det er omlag 20 år aldersforkjsll mellom dem ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det er nærliggende å tenke seg at han som tok borgerskap i 1692 skulle finnes i byen fortsatt i 1700, og der er det bare en ved dette navnet (HPG), og dermed må det være samme person. Han er da også nevnt 1703, men ikke senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.