Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#39307] Else Amundsdatter Nesteby f. 1740 i Vinger, g. 1774 med Hans Henningsen.

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

I Vinger bygdebok I, side 74 står det at Else Amundsdatter giftet seg 11 okt 1774 med Hans Henningsen Mangset. I kirkeboken ved vielsen kalles han, Hans Henningsen Prestegården. Det er flere ved navn Henning under Mangset, men jeg finner ingen sønn Hans. Kan noen hjelpe med å finne ut hvem han var?

Gjest Frank Johansen

Jeg ser du etterhvert legger inn mange etterlysninger, Guro, så følger noen tips:1) Velg et fylke i stedet for 'Generelt'. Det hender noen av oss slår opp bare på Hedmark for å se om det er noe vi kan hjelpe til med der.2) Skriv inn stikkord. I dette tilfellet f.eks. 'Mangset Prestegården Nesteby'. Hvis noen i framtiden da søker på 'Nesteby' hadde fått opp innlegget ditt selv om det ikke står noe om Nesteby i overskriften.----Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg mye med Else og Hans, men vi får se om ikke Finn Sollien tar seg en tur innom forumet snart :)

Gjest Finn Sollien

Beklager Guro, jeg har ikke noe mere en at jeg har registrert giftermålet. Får se om jeg får tid til å se etter i k.boka for Strøm på torsdag kveld. Kan ikke love noe for jeg er opptatt med å fullføre Karlstad Skårer saken. Hilsen Finn S.

• 2 uker senere...
Gjest Finn Sollien

Hei Guro. Karlstad Skårer saken ble avsluttet i kveld. Så litt på dette problemet med Hans Henningsen Mangset som ble g.m. Else Amundsd. Nesteby. Det kan ha vært Hans Henningsen som var f. 1746 på Børslungen i Vinger med foreldre Henning Gundersen og Marte Larsd. Ei Åse Henningsd. f. ca 1675 Mangset i Sør-Odal ble g. 1698 i Strøm med Gunder Søndre Berger. Deres sønn Henning Gundersen ble f. i 1705. Godt mulig det var han som kom til Børslungen i Vinger. Ser at Henning og Marte hadde en sønn Ole f. 1737. Åses farfar hette Henning Olsen. Alderen som er oppgitt i k.boka om Henning Gundersen 52 år når han døde i 1747 kan være feil, men en differanse på 10 år virker litt mye. En grunn til dette kan ha vært at han ikke var f. i Vinger sogn, så famile og prest ikke viste eksakt når han var født. Mulig det kan finnes et skifte etter Åse Henningsd. når hun døde på Nordset eie i Sør-Odal 1761, begravet 25.4. alder 86 år. Hilsen Finn S.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.