Gå til innhold
Arkivverket

[#39308] Gildeskål: Beret Pedersdatter ca. 1800 - omkring 1870


Gjest Frank Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Johansen

Et par av mine tipp-tipp'er var Nils Pedersen, 28 år, og Beret Pedersdatter, 30 år, som ble viet i Gildeskål Kirke 15.09.1830, begge med adresse Nord-Arnøy.Nils var det skifte etter 28.11.1850 (DIS-Salten internt skiftenr. 13500), mens Beret levde ennå i 1865: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61838&gardpostnr=347&sokefelt=skjul>LenkeJeg har hatt problemer med å finne igjen disses foreldre, både fordi det jo var to svært vanlige navn, og fordi i hvert fall Nils var akkurat litt for ung til å være med i 1801-tellinga.Men Beret sitt opphav tror jeg nå jeg har funnet.Ifølge FT 1801 var det bare to Beret Pedersdøtre i passende alder: Den 3 år gamle datteren til Peder Davidsen og Anne Pedersen på Sør-Arnøy Lenke , og den 3 år gamle datteren til Peder Christensen og Kirsten Samsonsdatter på Nord-Arnøy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Knut Hansen

Hei.Lenke - Peder Einerssen (n170) og Ane Eriksdatter (n171 (datter av n165)) på Fenes (Landegode) hadde en sønn Nils til dåp i nov. 1801 (FS).MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Joda, det kan absolutt være en kandidat. Noen som har Bodin-bøkene lett tilgjengelig og kan slå opp på Fenes på Landgode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Frank!Jeg har Beret Marie Pedersdatter, f. 29.10.1797 på Nord Arnøy, død 21. jan. 1798 på Nord Arnøy. Hun var datter til Per (Peder) Peder Pedersen (1758-1808) og Margrethe Olsdatter (1768-). Per (Peder) og Else hadde 3 andre barn: Ole, Else og Marthe Marie.Er det denne familien du leter etter?Med venlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heisjekket det som står i databasen som Oskar Nilsen Sørarnøy har notert fra kirkeboken i Gildeskål fram til 1836 fant dette de første er vel bar av Nils og Beret1830 Dorothea Gurina Nielsdtr K Arnøy Nordre E Nils Pedersen Berit Pedersdtr *1830 Abelone Nilsdtr K Arnøy Nordre U Nils Pedersen Berit Pedersdtr1834 Dorothea Gurina Nielsdtr K Arnøy Nordre E Nils Pedersen Berit Pedersdtrså de født omkring 18001798 Berit Pedersdtr K Skålsvik E Peder Kristensen Kirsten Samsonsdtr1797 Berit Maria Pedersdtr K Arnøy Nordre E Peder Pedersen Margrethe Olsdtr1797 Nils Pedersen M Arnøy Søndre E Peder Davidsen Anne PedersdtrSteinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Den Nils Pedersen jeg er på jakt etter var oppgitt til å være 28 år i 1830. Nå var de jo ikke aldersoppgavene alltid helt nøyaktige på den tiden, men tror nok fødselsåret ligger nærmere 1803 enn 1797.Ang. Beret Pedersdatter så får jeg granske litt nærmere hvilket 'skjæbne' de ulike Beret Pedersdøtrene som ble født i Gildeskål like før og etter 1800 fikk.Får satse på at konfirmasjonslistene for 1810-1820 kommer på nett snart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Frank Johansen

Jeg tror jeg må vende tilbake til innlegg (1) her.I følge FT 1801 for Gildeskål, er det kun to stk. Beret Pedersdøtre som er i passende alder, begge oppgitt til 3 år gamle.Men i følge Arvid Støvers opptegnelser, døde begge disse tidlig i 1803.Allikevel er det på skiftet etter Peder Christensen Nord-Arnøy i 1812 oppgitt en datter - den 11 år gamle Beret Pedersdatter.På denne tiden betø vel '11 år' at hun var i sitt ellevte år, altså at hun hadde fylt 10, men ikke 11.Så min teori er da slik: Peder Christensen og Kirsten Samsonsdatter Nord-Arnøy får en datter (født i Skålsvika?) i 1798. Hun dør i januar 1803 på Nord-Arnøy. Kort tid etter før de en datter til, som de oppkaller etter den nylig avdøde. Det er denne datteren som står oppført som arving på skiftet i 1812, og som i 1830 gifter seg med Nils Pedersen.Januar 1803 pluss 10 år blir januar 1813. Skiftet etter faren ble åpnet i august 1812. Det blir bare 5 måneder feil, og jeg har sett mye større avvik når det gjelder aldersoppgaver i denne perioden!NB! Alt dette forutsetter jo at Beret Pedersdatter faktisk var fra Gildeskål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.