Gå til innhold
Arkivverket

[#39386] Sandsvær/Eiker slekten Gysler


Gjest Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Piro

Niels Rasmussen Gysler, f. Eiker 1736, d. Sandsvær 1796. Gift Fiskum, Eiker 2 august 1761 med Eli Olsdatter Pinsle, f. ca. 1735, d. Sandsvær 1816. I Eiker var familien bosatt på gården Rustad. Gysler var sersjant av yrke. Flyttet i 1771 til Sandsvær og kjøpte gården søndre Hvam i Efteløt. Savner opplysninger om konens fødested, dato og hvem foreldrene var? Niels Gyslers far var Rasmus Jokumsen Gysler (f.omkr. 1700, d. Eiker 1758). Han var klokker i Eiker. Moren var Anne Cathrine Nielsdatter Holst, f. 1707, d. Kongsberg 1780. Faren var utvilsomt tysk av fødsel. Vites det noe mer om hvorfra han kom og hvem foreldrene var? Likeledes savnes foreldrene til moren og hvor hun kom fra. Faren het tilsynelatende Niels Holst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da er det vel denne vielsen mellom Nils Rasmussen og Eli Olsdatter du mener?LenkeDet er et sted i Sandefjord ( Sandar) som heter Pindsle . Kan det være herfra Eli kommer?Skal se om jeg finner noen flere opplysninger.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Ad innlegg 2. Pinsle, en bør ikke dra til Sandar for og finne dette stedsnavnet. Det er faktisk på Eiker også. Under Vegu var det en plass med samme navn på 1700 - tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da er det vel mer sannsynlig at eli kommer fra plsaaen i Eiker med det navnet.I Sandsvær området fant jeg to med Gysler som del av etternavn i 1801:LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her finner jeg flere barn til dåp i Eiker, far Niles Rasmussen:LenkeFor meg ser det ut til at Nils rasmussen Gyslers hustru blir kalt for Ellen Olsdatter ved andre av barnas dåp?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.