Gå til innhold
Arkivverket

[#39388] Eiker/Sandsværslekter (Hedenstadkvernen)


Gjest Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Piro

Johannes Gundersen Hedenstadkvernen, f. Eiker 1739, d. Sandsvær 1797. Gift Eiker 1764 med Anne Hansdatter, f. 1740, d. Sandsvær 1805. Johannes var sønn av Gunder Jensen Lysaaker (1699+1773), bruker på plassen Braaten under Lysaaker gård i Nedre Eiker, og Aase Augustinusdatter Rygg (1705+1784). Johannes Gundersen og familie kom som innflyttere til Sandsvær fra Eiker. I Eiker nevnes familien som bosatt ved Krogstadelven under gården Krogstad Eie. Ca. 1785 flyttet familien til Sandsvær. Johannes nevnes her som bruker på plassen Hedenstadkvernen under Hedenstad gård.Jeg savnes opplysninger om fødested/dato for Anne Hansdatter og hvem som var foreldrene hennes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,I alle de kilder jeg har om Johannes Gundersen er hans kone omtalt som Aase Hansd.Når jeg går inn på Familysearch finner jeg 10 poster med Aase Hansd.6 med fødselsdag 3/10 1739(lørdag) og 4 med fødselsdag 6/3 1740(søndag).Dette er i og for seg rart siden presten på Eiker på den tiden bare førte dåpsdager. Enda merkeligere er det at jeg ikke finner noen Aase på denne tiden i mitt eksemplar av kirkeboken.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er Hedenstad kvern 1801 med Aase Hansdatter 61 år enke:LenkeKan velvære rett dame som var gift med J. Gundersen ?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vel en av de tvilsomme datoer for Aase Hansdatter f. ca 1740 , men her står oppført et foreldrepar, og sted Krokstadelva, kunne jo passe med de andre opplysningene?LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her ser jeg at jeg i faten hadde lagt lenke til en av de andre bidragene til AAse Hansdatter, uten foreldre,her prøver jeg om det blir den rette denne gangen?LenkeDet ser ut til at her er kommet inn flere opplysninger med en annen mor også ( Aase Hansen?) Det må da være helt feil?Ser at også fødselsdato varierer, så dette må nok sjekkes i kirkebøker!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg et av barna til Johnnes Gundersen og Aase Hansdatter døpt i 1765, her er navnet hennes i alle fall skrevet Aase:Lenkemvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Helsløvt av meg å kalle damen Anne Hansdatter. Det var en ren skrivefeil. Johannes Gundersen var selvfølgelig gift med Aase Hansdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.