Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#39412] Døpt 12.04.1767 Sør-Trøndelag

Recommended Posts

Gjest Laila Reseland

Min tipp tipp oldefar Elaazar(Johansen)Dornik var døpt 12.04.1767,Stadsbygd,Sør-Trøndelag.Hans far hette Johan Dornik, moren navn Gurru.Disse opplysningene har jeg,men jeg skulle gjerne vite hvor navnet Dornik stammer fra?Opplysningene jeg har er :Batch nr: C426461 Film or Fich nr:126767.Kan de hjelpe meg og finne ut hvor i verden forfedrene kommer fra?

Gjest Laila Reseland

Det følger et gammelt sagn med dette navnet.Det er at det skal være av Tysk adel? Kanske Prest,som i denne tide hørte til adelen.Eleazar var gift med Maria Elisabeth Huhn det etternavnet er jo heller ikke norskt.Ettersom Johan Dornik`s hustru står oppført med noe så uvanlig navn som Gurru, finnes det noen med et lignende navn i Tyskland eller Belgia?

Gjest Astrid Ryen

Hvis du foretar 'foreldresøk' på FS (Johan Garnik - Gurru), så finner du to barn døpt i Domkirken (Catharina Hegglund 1772 og Hans Jacob 1770). Mora står som Gurru Pedersdatter / Persdatter.Gurru er nok et norsk navn, en variant av Guri.Et søk på Garnich på FS viser at navnet finnes i en rimelig mengde, f. eks i Nederland og Tyskland.

Gjest Laila Reseland

Jeg har funnet 3 forskellige stavelser av navnet på samme person.Eleaser Doornich,Eleazar Dornich og Elaazar Dornik.Jeg vet det er samme person p.g.a. data.Så derfor er det vanskelig å finne ut hvor navnet Dornik kommer fra.Så det siste jeg har er fra stadsbygd:Den Norske Kirke hvor det er skrevet at Eleaser `s far har navnet Johan Dornik.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.