Gå til innhold
Arkivverket

[#39421] Halvor Christensen, f. 1817 i Ådal, Buskerud, Tolline Andersdtr. f. i Hurdal


Gjest Ole P. Gamme
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole P. Gamme

For amerikanske etterkommere søker jeg opplysninger om Halvor Christensen som jeg har som f. 22.02.1817 i Ådal, fra Amerika er oppgitt des. 1815. Han skal være gift 28.12.1837 (ikke i Gran) med Tolline Andersdtr., f. 02.01.1812 på Bjørtomt i Hurdal. Deres første sønn, Lars, er ikke f. i Gran, men 4 andre barn som jeg har data for. Alle utv. til Amerika. Etterkommere ønsker å finne navn på Halvors forfedre, eventuelt om han hadde søsken og om de har etterkommere i Norge i dag. I kirkebøker for Hurdal finner jeg foreldrene til Tolline: Anders Iversen og Catrine Christophersdtr. gift 30.12.1807 i Hurdal. De hadde også barna Anne, f. 1808, Maria, f. 1809, Iver, f. 1814 og Kari, f. 1817. Vet noen om det er etterkommere etter noen av disse i Hurdal i dag? Mvh. Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorleif Solberg

Jeg har benyttet meg av Eigil Elsruds kjørkebokavskrifter for Ådalen. Den eneste Halvor Christensen jeg fant var født 10/12-1816 og døpt i Viker kirke. Foreldrene var Christen Evensen Foss (Krødsherad) og Kari Larsdatter Somdalseie. Jeg vet ikke om noe Foss i Krødsherad, men derimot Fosslien. I Krødsherad bd.I, s.374 er nevnt Kristen Evensen Fosslien, f.1789. Mørch er ikke sikker på hvem han var gift med. Kari Larsdatter ble døpt 27/1-1793 i Viker. Foreldre Lars Larsen Somdalseie og Ingrid Halvorsdatter Er vi her på riktig vei, kan nok slektene følges lenger bakover. Vennlig helsing, Thorleif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole P. Gamme.

Hei Thorleif. Tusen takk for opplysningene. Tror du datoen kirkebøkene i Gran har for Halvor ved utflytting til Amerika, 22.02.1817, kan være dåpsdato? Fant forresten at hele familien til Tolline meldte utflytting fra Hurdal til Gran i 1822, men finner ikke noe mer om dem her i Gran. Kan de ha reist videre til Ådal? Mvh. Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorleif Solberg

Ditt spørsmål nr.1 kan jeg svare på: Halvor er døpt 22/2-1817 i Viker.Mer om slektene bakover er å finne i A.Mørch: Krødsherad bd.I (Boka er nå trykt opp på nytt i to bind). Dessuten i Hringariki nr.1-1996 (en artikkel om Somdalen av Eigil Elsrud, bladet finnes på Hadeland Folkemuseum) og Hringariki nr.1-2006 (en artikkel om Haugerud, Rødningsand av Eigil Elsrud, bladet skal bringes til Museet ved første anledning) Begge disse Hringariki er også å få kjøpt. Vennlig hilsen, Thorleif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.