Gå til innhold
Arkivverket

[#39423] Sigurd Johansen, født 1910 Hønefoss


Gjest Hanne M M Ørsleie
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne M M Ørsleie

Hei igjen. Så langt har jeg ikke kommet ennå. Fant ut dette med Anne Marie og det i dag, så jeg har ikke fått sjekket alt sammen. Men skal sjekke videre i løpet av de neste dagene. Dette med foreldrene til anne marie vet jeg ingenting om, men det kan godt hende at det er korrekt det du skriver.(ps, går litt i surr når man skal lage tre forskjellige slektstre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei. I løpet av de 2 siste årene er flere kirkebøker fra Ringerike lagt ut på nettet. Og nå mestrer til og med jeg å lage permanente sidelenker, slik at sidene lar seg forstørre og slik at vi også kan bla i boka.Er egentlig ikke sikker på hvor mye du til nå har funnet ut. Men for å restarte med Sigurd Johansen. Han var f.11/10-1910, hjemmedøpt 18/11, stadfestelse av dåben skjedde 19/2-1911 i Hønefoss kirke. Foreldrene Sliberiarbeider Marthin Johannesen f.1887 og hustru Anne Marie Kristiansdatter f.1874 bodde da på Fosheim. Se nr.8: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4951&idx_id=4951&uid=ny&idx_side=-53>LenkeHer er Anne Maries fødselsår oppgitt til 1874. Men at det kan skille et år eller to i kirkebøkene er som du vet ikke uvanlig. Og du har jo sjøl funnet hvem Anne Marie var, og at hun egentlig var f.1875. Martin Johannesens/Johansens foreldre blir værre å finne, sålenge vi ikke har funnet vielsen mellom Martin og Anne Marie. Ikke sikkert Martin var født på Ringerike.Fossheim ligger like ved Follum papirfabrikk, rett utenfor Hønefoss. Lå i Norderhov, slik at denne Sigurd vi fant i skoleprotokollen fra Hønefoss neppe var din Sigurd. Han hadde som du sier en bror Martinius f.2/9-1908. Se nr.104: Lenke. Her er faren reg. med etternavnet Johansen og moren kun med et av sine fornavn. Svarverud ligger like ved Fosshaug.Etter Lysningsprotokollen fra Norderhov ble Sigurd Johansen f.11/10-1910 og Ragna Hansine Johansen f.18/5-1913 viet i Norderhov 6/4-1935. De bodde begge på Arnegård i Norderhov, post adr. Hønefoss. Arnegård ligge like ved Ringerike sykehus, mot Hønefoss. (Ragnas far er feilregistrert som Joliansen, riktig skal være Johansen). Se par nr.2 fra toppen: LenkeRagna Hansine var som sagt f.18/5-1913. Hennes dåp er innført i Klokkerboka fra Haug Annex. Hennes foreldre var Gulbrand Johansen f.1887 og Jørgine Olafsen f.1890. Par nr.14: LenkeGulbrand og Jørgine giftet seg 21/9-1912 i Hønefoss. Klokkerbok Hønefoss, par nr.47: LenkeMinisterialboka fra Hønefoss har langt flere opplysninger. Men viede fra 1910 til 1913 er innført i sidene som var beregnet for døpte. Begrenser meg til å nevne at Jørgine Olafsen Rundhaug var f.19/10-1890 i Viker (i Ådalen). Faren var Husmand Olaf Pedersen. Også her par nr.47: LenkeRundhaug ligger på vestsida av Sperillen, så langt nord det lar seg kjøre. Du finner Jørgine der i 1900:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei. Har ikke tall på alle de forskjellige slektene jeg for tiden roter med. Før denne slekta kanskje går i glemmeboka, legger jeg inn enda et par opplysninger som kan lette arbeidet med å finner aner.Kirkeboka fra Viker i Ådalen bekrefter at Jørgine Olafsdatter Rundhaug var f.19/10-1890. Foreldre Husmand Olaf Pedersen f.1853 (som du vet i Småland, Sverige) og Hustru Ragnhild Arnesdatter, her reg. f.1855, men hun var f.1858. Bosted Elsrudeie. (Rundhaug var utskilt fra Elsrud). Se nr.10: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1224&idx_id=1224&uid=ny&idx_side=-20>Lenke.1865-tellinga for Ådalen viser at Ragnhild Arnesd. da bodde på Sætren, ilag med foreldrene og noen av søsknene: Lenke.Ved Ragnhilds konfirmasjon 12.nov.1873 finner du at hun var f.22/8-1858 på Næsmoeie. Se nr.38: Lenke.Ved Ragnilds dåp 5.sep.1858 i Ådalen er faren Arne Torgersen noe feilaktig reg. med patronymikonet Torgrimsen. Se dåp nr.53: LenkeKlokkerboka fra Norderhov viser at Ungk Arne Torgersen Næsmoeie 22 Aar og Pige Jørran Gulbrandsd Holte 28 Aar ble viet 7.oct.1838 i Wiger. Se nr.41: LenkeNå blir det enklere å finne bakover, da du slipper lete i kirkebøker fra både Norderhov, Ådalen, ytre Ådalen, Nes, Haug, Lunder, Hønefoss o.s.v. Alle er samlet under Norderhov. Denne alderen, 28 år, til Jørand Gulbrandsd ved vielsen i 1838 er satt ørlite for høy. Hun ble dpt.11.jan.1812 i Wiger. Foreldre Gulbrand Tordsen HolteEje og H. Sigrid Andersdtr. Se dåpen nest nederst på siden: Lenke- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -Tilbake til Sigurd Johansens begravelse. En gledelig nyhet siden sist. Kirkevergen på Ringerike har nå startet data-registrering av gravene på Ringerike, også de slettede. Hvor langt dette arbeidet har kommet vet jeg ikke.Nå som du har fødselsdatoen til Sigurd og hans mor Anne Marie, kan jo ringe, skrive, eller maile dem. Om de ikke finnes gravlagt på Hønefoss, vil jeg tro de vart lagt på Norderhov. Finner du ut når begravelsen skjedde, er det bare å slå opp i lokalavisa for å finne begravelsesannonsen. I ekelte tilfeller også en nekrolog. Kirkevergen finner du her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei. Er det noen av dere brukere av forumet som har såpass greie på det datatekniske, at dere kan fikse en forandring i tittelen på denne tråden. Fra 'Sigurd Johansen', til 'Sigurd Johansen, f.1910 Hønefoss'.Kanskje det ville bidra til at noen mer lokalkjente og dyktigere granskere kommer på banen. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ellef Ellefsen

Ville ikke la (27) og (28) bli altfor lange og rotete. Derfor la jeg kun inn en liten del av hva jeg hadde funnet fram til. Og i stedet for å kaste resten i papirkurven, tar jeg mot til meg og legger inn noe av dette her.Du har fra før litt om morsslekta til Sigurd Johansens kone, Ragna Hansine f.8/5-1913. Hennes far var Gulbrand Johansen f.23/11-1887. Det er hans aner jeg nå gir noen opplysninger om. Er ment en liten starthjelp. (Ikke alltid så enkelt å finne fram i Norderhovs kirkebøker fra siste halvdel av 1800-tallet. Dette fordi mange annekser hadde sine egne bøker, samtidig som vi fritt kunne velge den kirke som lå lageligst til).Klokkerboka fra Haug viser at Gulbrand var f.22/11-1887 og dpt.1/1-1888. Foreldre var Huusmand Johan Martin Iversen Gjermundboeie f.1859 og Hust. Hanna Pedersdatter, her feilaktig reg. som f.1859, mens hun i virkeligheten var f.1865. Se nr.1: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1115&idx_id=1115&uid=ny&idx_side=-135>Lenke. Har undersøkt litt rundt slekta til Hanna Pedersdtr fra før. Kommer tilbake til dette senere. Legg merke til at et par faddere var fra Kaalhus, samt vitnene til hjemmedåpen.I 1900 bodde Gulbrand på Skogheim, hos sine foreldre Johan Iversen f.1859 og Hanna Pedersd. f.1865: Lenke.Johan og Hanna ble viet 1887 i Haug. Klokkerboka er ført med utvannet blekk, men viser at Ungk. Johan Martin Iversen Hval og Pige Hanne Pedersd Kaalhus ble viet 23/6-1887. Lenke. Lysningsprotokollen fra Norderhov er mye enklere å lese. Et fritt og forkortet sammendrag viser: Viet 23/6-1887 - Johan Martin Iversen f.22/9-1859 og Hanna Pedersd f.22/9-1865. Johan opholdt seg på Hval i Haug. Sønn av Ungkarl Iver Jensen Klækkeneie. Hanna opholdt seg på Kaalhus i Haug. Datter av Husm Peder Hansen Øreneie. Lenke.Kirkeboka fra Norderhov bekrefter at Johan Martin var født 16/3-1859 og dpt.8/5 i Haug. Han var født såkalt ”uægte”. Foreldre: Ungkarl Iver Jensen Klækkeneie og Pige Gunhild Christophersdatter Borgerhagen. Der anmerkes *Opgaven af Moderen selv, der før havet et uægte børn*. Se dåp nr.61: Lenke.I 1865 bor Johan Martin Iversen, her reg. uten sitt andre fornavn, på Kulterud i Haug sammen med sin 44 år gamle mor: Lenke.Iver Jensen finner vi på Baankjern i 1865. Han er nå gift og har en sønn: Lenke. For å finne Iver Jensens far, ta en titt i kirkeboka fra N.hov som viser Ivers vielse 18/8-1863. Her noe feilaktig reg. som 26 ¼ år, men bosatt på Baandkjærn, Klækkeneie. Faren var Jens Andersen Baandkjær. Se nr.31: LenkeKirkeboka fra N.hov syner at Iver Jensen var f. 10/12-1834 og dpt.20/4-1835 i Haug. Foreldre Jensen Andersen KlækkenEjet og Hustr. Martha Andersdatter. Se nr. 52: Lenke.Tilbake til Hanna Pedersdatter, født 22/9-1865 og dpt.26/11 i Haug. Foreldre Hmd. Peder Hansen Øreneje og Hst. Anne Olsdatter. Se nr.108: Lenke. Du finner henne her i 1865: Lenke.Da Hannas foreldre, Peder Hansen 26 år og Anne Olsdtr 21 år, giftet seg 13/12-1859 i N.hov var det ikke opplyst at de var fra Hemsedal og Ål. Se par nr.34: Lenke. De hadde hast med å gifte seg, for allerede 23/12-1859 ble deres sønn Hans født.Jeg undersøkte en del rundt denne familien høsten 2006. Tok ikke vare på så mange notater, men Peder og Anne meldte begge indflytting til Norderhov 26/11-1859. Se nr.22 og 23: Lenke. Dagen etterpå vart det lyst til ekteskap mellom dem.Peder var f.20/10-1833 i Hemsedal. Sønn av Peder Johnsen og Kari Johannesdtr Præsthaug. Anne var f.30/11-1838 i Ål, datter av Ungk. og Soldat Ole Olsen Dok og Margit Eivindsdtr Olufsgard. (Annes foreldre giftet seg ikke før 27/11-1840). Peder og Anne fikk minst 10 barn. Noen av disse var født på Kålhus i Haug, som Peder nok hadde kjøpt før 1878. Peder døde 24/10-1920 og Anne 14/2-1914. Anne og nærmeste familie er nå å finne i utkastet til de nye bygdebøkene fra Ål:

bilete4729.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne M M Ørsleie

Hei. Fant jo ut at Faren til Sigurd heter Marting Johansen og etter litt leting fant vi ut at han var født den 19.1.1887. Jeg klarer ikke helt å tyde hva som står bakerst når det gjelder fødselsregistreringen til Martin. Er det noen som kan tyde dette for meg.Vet ikke helt hvordan jeg legger inn slik side lenke, så jeg limer inn den her. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne M M Ørsleie

Nå er jeg litt forfjamset her, fant jo ut at faren til sigurd het Martin, ikke marting som jeg skrev isted. I denne fødselsbetegnelsen tydet jeg som at faren til martin het olaius eller noe slikt. Nå har jeg midlertidig funnet ut at Marting Og Anne marie mest sannsynlig giftet seg den 3/11-1907, men her står det et helt annet navn oppført som faren. Har jeg tatt helt feil når det gjelder denne Martin? Lenke Føles ut som jeg er helt nybegynner her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei igjen. Vi har alle vært nybegynnere, så vær ikke redd for å spørre. Ingen spørsmål er dumme. At svar endel ganger kan være det, er ikke skylden til den som spør.Du sier sjøl i innlegg (21) at Johans mor Anne Marie Kristiansdatter var født 16/5-1875 i Vestre Aker.Denne Anne Marie Kristiansdatter som giftet seg i Norderhov 3/11-1907 var født 25/4-1873. Se nr.36: LenkeMvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Jeg har på ingen måte til hensikt å belære hverken deg eller noen andre. Men vær klar over at fra siste halvdel av 1800-tallet og fram til 'Navneloven' kom i 1923 var det mye rot rundt dette med 'etternavn'.Vi er enige om at faren til Sigurd Johansen var en Martin Johansen/Johannesen født rundt 1887, ukjent hvor.Men-, hvorvidt Martins far var en Johan, eller en Johansen. Det er foreløpig et åpent spørsmål. Og som før sagt vet vi ikke om Martin var fra Ringerike. Ikke før vi finner hans vielse. Eller hans begravelsen hvor fødselsdato også er registrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

I innlegg (32) forteller du at du ikke er sikker på hvordan sidelenker lages. Her er en god oppskrift: Lenke. Legg spesiellt merke til de 3 første innleggene i debatten.- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -Dette med at du i åpningsinnlegget (1) trodde moren til Sigurd het Anna Bakk? Kan det komme av at noen hadde funnet en vielse 3/11-1907 mellom en Martin Johansen og ei Anne Marie Kristiansdtr Berg (Anna Berg), og således fått det til å bli Anna Bakk?Egentlig hadde jeg lovet andre brukere å holde meg leeeenge borte fra dette Brukarforumet. Men siden jeg allerede hadde svart endel ganger i akkurat denne tråden, gjør jeg et unntak her. Håper bare ingen *viktigperer* legger merke til at jeg svarer. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Hanne M M Ørsleie

Jeg har lett litt etter han Martin Johansen som vi fant ut var Sigurd Johansens far. Jeg tror jeg har funnet 'riktig' Martin Johansen nå, han er født 21.10.1886. Prøver å legge en lenke til siden jeg fant i kirkeboka da jeg har litt problemer med å tolke det som står etter farens navn, Johan Gulbransen.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei. Jeg får ikke lenket i innlegg (37) til å virke.Mener du denne Martin: Lenke. Etter farens navn står det Vagereje.Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne M M Ørsleie

Var denne Martin og Johan jeg mente ja. Dette Vagerja og bokstaven K etter det. Hva betyr det, heter faren Johan Gulbrandsen Vagereje? Eller har jeg bare rotet meg helt vekk i letingen etter han Martin Johansen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei. Adressen til Martins far, Hmd. Johan Gudbrandsen, var Vagereje. (D.v.s: Foreldrene bodde på en plass under en av Vagergårdene). Bokstaven K etter Vagereje står for Kone.Foreldrene var altså: Hmd.(Husmand) Johan Gudbrandsen Vagereje og K.(Kone) Sofie Olsdatter. Født 1858 og 1856.Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne M M Ørsleie

Denne Anne Marie Kristiansdatter Berg eller født på berg står som konfimert 30/9-1882, og her står hennes far som Kristian Gudbrandsen. Betyr dette da at denne Anne Marie jeg fant ut var født i oslo i et tidligere innlegg her er feil Anne Marie? Føler meg helt som amatør jeg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei. Tilbake til ditt innlegg (21):Hvorvidt denne Anne Marie som var f.16.mai.1875 i Vestre Aker var mora til Sigurd Johansen tør jeg ikke svare på. Hannes far var jo Kristian Adolf Iversen. Her stolte jeg på at du hadde funnet den rette. (Har ikke funnet hennes ekteskap her på Ringerike).Denne Anne Marie Kristiansdatter Berg som ble gift 3/11-1907 i Norderhov var født 25/4-1873, datter av Kristian Gudbrandsen. Hennes ektemann Martin Johansen var f.1/5-1887, sønn av Johan Johannesen. Se nr.36: Lenke.Hvorfor tanken på at disse ble foreldrene til Sigurd streifet meg, kom som sagt av at jeg holdt muligheten oppe for at du hadde forvekslet Anna Berg og Anna Bakk, innlegg (1).Hvis det lot seg gjøre å finne ut hvordan det gikk med Anne Marie Kristiansdatter f.25/3-1875 i Vestre Aker, ville mye vært gjort.Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.