Gå til innhold
Arkivverket

[#39447] Morten Leigh, 22 år og handelsmann i 1801. Hans opprinnelse?


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Morten Leigh var handelsmann på Røros i 1801 LenkeJeg kjenner til det som står om ham i Rørosboka.Det jeg ønsker å vite, er hvorfra han kom, og hvem hans foreldre var.Mvh Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg vet dessverre ikke hva som står i Rørosboka, men jeg lurer på om dette kan være slektninger med samme navn?LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Ja, jeg regner med det, Gunn. Kanskje en bror eller til og med faren?En annen mulighet: I Ringebo 1801 er det en Karen Leigh født Cold 62 år som er enke etter en provst Leigh. Fant ut via Per Nermo at mannen het Morten Andreas Leigh.Men jeg finner ingen informasjon om opprinnelsen til Morten på Røros. Han var gift med Bereth Martha Beenberg (finner ikke henne i 1801). Morten døde i 1816 38 år, og siden de ikke hadde etterkommerne, drev Madame Leigh Handelsforretningen, som etter en del år gikk over til Engzelius, som var innvandret fra Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det er ganske forvirrende opplysninger på Mormonerdatabasen om presten Morten Andreas Leigh.Fant noe om Karen Cold her , men om det er rett alder og foreldrepar, vet jeg ikke:LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det var nettopp henne (litt gammel kanskje?). Jeg lette igjen hos Nermo, men fant ikke igjen mannens fornavn - kanskje var det feil det jeg skrev lenger oppe. Det er jo litt for varmt å drive med noen som helst form for hjernevirksomhet i dag:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

På Prestegården i Kvikne (samme lenke son i 6) ses som nr 14 en Berte Marta Benborg 25 som bodde gratis i huset - merkelig likt navnet til Berethe Martha Beenberg som ble gift på Røros med Morten Leigh i 1802. Rørosboka sier om henne: født ca 1777, død 1859.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det så jo lovende ut. Det kan godt hende at prestesønnen i så fall giftet seg med damen med nesten likt navn!Ellers hadde jeg også festet meg ved samme Hieronimus Leigh. Tror ikke det kan være tilfeldig med navnlikheten her.Deilig med sommervarme, men ikke til å drive hjernegymnastikk!Ha en fortsatt fin sommersøndag!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Jeg vet ikke noe om opprinnelsen til handelsmann Morten Leigh på Røros, men vil bare nevne at den potensielle faren Hieronymus Leigh (1747-1807) i alle fall var sønn av en navnebror av handelsmannen, Elverums høyt fortjente sogneprest Morten Leigh (1692-1760).Morten Leigh, født 11.12.1692 i Stavanger, død 20.4.1760 i Elverum, sogneprest i Elverum 1729-60, var gift 2. gang 10.10.1741 i Vang med sorenskriverdatteren Nicola Maria Hieronymusdatter, døpt 25.8.1719 i Vang, begr. 12.4.1791 i Tynset. Deres yngste sønnn var Hieronymus Leigh, født 5.11.1747 i Elverum, begr. 5.4.1807 på Røros, sogneprest til Tynset. Alt fra Finne-Grønns bygdebok 'Elverum II', side 109-111.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Tusen takk, Ronny. Nå har jeg funnet frem til side 236 i B 1 av Rørosboka under Bergstadens eldste handelsforretning, som ble startet av Morten Leigh. Der står det: M L kom til Røros fra Tynset hvor hans far var prest, født 28/10 - 1778 i Lom, hvor faren hadde vært kapellan.Morten Leigh døde alt i 1816, og fra 1820 drev hans enke Madame L med Magnus Engzelius som kompanjong, fra hennes død i 1859 Engzelius & Søn. Jomfru Berethe (Berthe) Martha Benberg kan være fra Trondheim, da det finnes tollbetjent Johan Beenberg der i 1801.Morten Leigh var en av fadderne ved min tippoldefars dåp i 1803, og jeg ville gjerne vite litt mer om ham. Og sannelig fikk jeg det!Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(12:) Hvem kan være foreldre til sorenskriverdatteren Nicola Maria Hieronymusdatter (1719-1791) fra Vang ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Sorenskriver på Hedmarken Hieronymus Jensen og Dorthe Marie Pfleug ('Elverum II', s. 110).Fra artikkelen 'Offisersslekten Flüg' ved Torbjørn Pihl i NST XXXIV hefte IV, s. 234 ff hentes følgende: Fredrik Flyg (bgr. 1. nov. 1707 i Rakkestad), gift med Mette Marie Biørn (ca. 1663-1738). Blant deres barn var Dorothea Marie Flyg (d. 1725 i Vang) gift med sorenskriver Hieronymus Jensen. Deres to døtre: Frederica Maria Flyg (f. 1716) og Nicola Maria Flyg (1719).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Ser Lars Flüg f. ca.1710? og Fredrik Flüg f. 1716 ut til også å være barn av Dorthe Marie Pfleug/Flyg og Hieronymus Jensen, eller er de kanskje heller fettere, tremenninger, el.l. ?(Lars var far til Søren Jenssøn Flüg g. Alida Maria Segelcke, og Fredrik var muligens far til Marte Maria Flÿg, g. Tarald Ross Bie i Elverum).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.