Gå til innhold
Arkivverket

[#39455] Ole Ejnarsen f 1744 Siljan gift Inger Halvorsdtr f 1755 (Gjerpen)


Gjest Jan Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Pedersen

Hei ! Har noen info om giftemål og forfedre til: Ole Ejnarsen f 1744 Siljan (Gjerpen?) gift med : Inger Halvorsdtr f 1755 Siljan (Gjerpen ?) Et kjent barn : Jertrud Olsdtr f 1790 i Siljan På forhand takk Jan Pedersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du vel da familien i 1801. Ole Ejnarsen er i 3. ekteskap her som du ser:LenkeKan hende det er mulig å finne hans tidligere ekteskap?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Pedersen

Hei Gunn ! Ja, det er dem, men forfedre til dem. De står oppført under gården Grinie, for lete i bygdeboka kanskje ?? Takk så langt Jan Pedersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dessverre har jeg ikke bygdebøker for området. Ellers ligger det mye kirkebokavskrifter med slektsopplysninger for Gjerpen-området.Kan hende du vil vinne noen opplysninger der?Lykke til med letingen i alle fall.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Etter Jon Hvitsands avskrifter fra Gjerpen kirkebøker:Enert Torbiønssøns sønn Ole ble døpt 13. sept. 1744 i Gjerpen. Faddere: Jan grini, Gunner Sem, Per Grini, Aslac Grinis kvinne, Kirsten Kielsdatter.Fant ingen Inger Halvorsdatter døpt i Gjerpen rundt 1755, men en i 1759:2. febr.Halvor Ramsaasens datter Inger.Jeg vet ikke om det er den riktige Inger, men det er den eneste mulige fra Gjerpen.Enkemann Ole Einersen og pike Inger Halvorsdatter ble viet i Gjerpen 2. jan. 1793, ( trolovet 13. des. 1792.)Ole hadde tidligere vært gift med 1. Anne Jensdatter fra Høymyr i 1769 2. Gjertrud Gundersdatter fra Sems-ejet i 1781.Jeg kommer tilbake til barna i de forskjellige kull. Nå må jeg til tannlegen!Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Det er ikke så lett å finne foreldrene til Ole og Inger, men her har du litt om Ole med koner og barn så lenge. Alt er fra Hvitsands avskrifter fra kirkebøkene:Ole Einersen fra Grini, 17 år, ble konf. søndag etter Michelsdag 1762 i Gjerpen.Anne Jensdatter fra Høymyr, 16 år, ble konf. søndag etter påske 1762 i Gjerpen.Gjertrud Gundersdatter fra Semseiet, 16 år, ble konf. søndag etter påske 1773 i Gjerpen.Inger Halvorsdatter fra Klepp, 16 år, ble konf. søndag etter påske 1775 i Gjerpen.Ole og Anne hadde disse barna døpt i Gjerpen:Anne, dpt. 1772Sven, dpt. 1775, begr. 2. juni 1787, 10 ½ år.Tvillingene Niels og Kirsten, dpt 1777Anne Jensdatter begr. 7. januar 1781 i Gjerpen, 37 år gl. Ole og Gjertrud hadde disse barna født i Gjerpen:Anne, dpt. 14. april 1782Kirsten, dpt. 29. mai 1785 begr, 29. mars 1786, ¾ år.Simen, dpt. 16. sept. 1787, begr. 14. august 1803, 15 11/12 årHans, dpt. 5. april 1792, begr. 29. juni 1792, ¼ år.Gjertrud begr. 29. april 1792 i Gjerpen, 35 år gl. Ole og Inger hadde disse barna døpt i Gjerpen:Gjertrud, dpt. 29. sept. 1793Halvor, dpt. 31. juli 1796, begr. 14. mai 1797Halvor, dpt. 14. juli 1799Birthe Maria, dpt. 11. mai 1803Anders, bare hjemmedøpt, begr. 20. mars 1808, 13 dager gl.Ole Einerssøns Kone, Inger Halvorsdatter, ble begr. 4. januar 1809, ”meent at være over 50 Aar”.Ole Einarsen, husmann under Grini, ble begr. 5. januar 1816, 70 år gl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Litt om Ole Einarsens aner:Foreldre: Ener Torbjørnsen og Gunild Gundersdatter. De ble trolovet 22. jan og viet 22. april 1744. Kausjonister var Simon Grini og Abraham Rising.Jeg vet ikke hvorfor første gutt ble kalt Ole, men Gunild hadde kanskje vært gift før?Ener ble døpt i Gjerpen 14. mai 1719. Det står bare 'Torbiøns Søn Ener', men på grunnlag av faddere og andre indisier, tror jeg at dette er den riktige Ener. (Finner ikke andre heller, forresten!)Søsteren, 'Torbiørns Datter Ingeborg' ble døpt i 1721.Eners foreldre var Torbjørn Jensen og Else Nilsdatter. De ble trolovet 'Ondsdagen d. 30 November' og viet 28. desember 1718 i Gjerpen. Kausjonister var Jacob Rising og Christopher Grini.Torbjørn Jensen ble begravet allerede 23. april 1722, 34 år gl. Han bodde da på Nordre Grini.Eners konfirmasjon: 1737: Søndagen efter Paaske 8. Else Køjtes søn Ener.Ingeborgs konfirmasjon: 1739. Søndagen efter Paaske.14. Else Grinis Ingeborg 18Jeg har ikke funnet Torbjørns og Elses foreldre, men det er en Nils Skotland som har datteren Else til dåpen i 1685.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.