Gå til innhold
Arkivverket

[#39483] Jon Olsen på Bærøy i Sannidal ca. 1650 - makeskifte med kronen i 1649?

Gjest Kristian Hunskaar
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Hunskaar

Ifølge bygdeboka for Sannidal og Skåtøy foretok Jon Olsen på Bærøy i 1649 et makeskifte med kronen. Han byttet bort alle sine eiendommer i Tønsberg len.Jeg er primært interessert i gården Bærevar i Stokke i Vestfold. I 1624 eide Ole Bærøy, som må være Jons far, 2 huder i Bærevar som odel og 1 bpd 16 mrk smør i Bærevar som pant. I den trykte skattematrikkelen, som for Tønsberg lens vedkommende er fra 1649, er Jon Bærøy ført som eier av 6 bpd smør i Bærevar, som var gårdens fulle skyld.Noe makeskifte i 1649 finner jeg ikke i Norges Rigs-Registranter (bind 9, 1648-1649). I landkommisjonens jordebok for 1661, står fremdeles Jon Bærøy som eier av hele Bærevar.Gikk ikke makeskiftet i orden? Er årstallet i bygdeboka feil? Hva kan bygdebokas kilde være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Jeg mener å ha sett kilden for noen år siden, men har visst ikke notert den. Har du sjekket Stattholderskabets ekstraktprotokoller?Jon Olsson er interessant, da han er svigersønn av Simen Dyresson på Men i Gjerpen. Hans far er som kjent Ola Jonsson, men hans mor er foreløpig ukjent. Eneste kjente søsken er foreløpig Rasmus Olsson på Linna i Bamble, gift med en halvsøster av Jons ektefelle.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.